Forum voor ‘stiefmoeders’

Hoi 
Ik ben ook stiefmoeder van een meid van 15 en een jongen van 10. De laatste tijd gaat het erg moeizaam vooral met de jongste. We verwachten nu ons 1e kindje. Maar voor die tijd liep het al niet erg lekker. De kids hebben bij hun moeder aangeven niet meer te willen komen en bij ons zeggen ze heel wat anders. Hebben er met hun over gehad en gezegd dat als ze een keer niet willen komen dat ze echt niet verplicht zijn. De jongste is ons erg aan het uitproberen en mijn man is al een keer erg boos op hem geworden. 
Heeft zijn ex iemand ingeschakeld die met ons wil praten over de kinderen. Dit alles achter onze rug om waar we best ontdaan van zijn. We proberen ons best te doen maar zijn ex is dan ook echt niet de makkelijkste het moet allemaal maar op haar manier. 
Soms heb ik het er echt moeilijk mee en ben ik er constant mee bezig. We hebben de kids nu al een aantal weken niet gezien en ze komen pas als wij het gesprek hebben gehad met die hulpverlener dus nu houd zij alles tegen. 
Was wel even een lang verhaal. Maar dit nog kort uitgelegd. 
Vind het wel fijn dat er een forum nu is voor stiefmoeders. Verhalen delen is erg prettig. 

Hallo!
Ik heb een stiefdochter van 15 en een stiefzoon van 13. Zij komen uit een hele nare vechtscheiding. Vader heeft alles in t  werk gesteld om er co- ouderschap uit te halen. Wat uiteindelijk, na heel veel rechtzaken en gedoe, gelukt is. Helaas is het in Nederland nog altijd zo, dat de moeder het sterkst staat, ongeacht wat zich prive allemaal afspeelt... Ik wil er hier op t forum ook niet verder over uitweiden. Ik heb wel een goede band met beide kinderen, alleen met de jongste gaat op het moment wat moeizamer. Hij vertoont vaak stiekem gedrag en liegt en manipuleert. Ik doorzie dat allemaal en dat heeft hij in de gaten. Vader ziet dat helaas iets minder en wijt het gedrag aan de vechtscheiding van 7 jaar geleden. Ik denk dat dat daar los van staat en herken zijn gedrag van moeder.... 
Met mijn ztiefdochter heb ik een hele goede klik. Een hele eerlijke en oprechte jongedame met een zeer groot rechtvaardigheidsgevoel.
Beide konderen zijn wel erg graag bij ons. Mede hierdoor is ook het co- ouderschap erdoor gekomen. Kinderen wilden allebei absoluut niet weg bij vaser.
Zelf heb ik met mijn man n zoontje van 1 jaar. Dit gaat super goed, ook met mijn stiefkinderen! 
Wel leuk zo’n forum. Even verhalen delen!

Mijn vriend heeft een zoon van 11 die elk weekend bij ons is terwijl het in het ouderschapsplan staat dat het om het weekend is... 
Mijn ex zit nog steeds in strijd met zijn ex en wil haar nog even te vriend houden en daarom houdt hij het nog even zo aan. 
Nou moet mijn vriend de laatste weken steeds op zaterdag werken en is zijn zoon overdag bij mij. 
Nou heb ik daar op zich geen probleem mee als het zijn eigen weekend is.... Maar het staat mij erg tegen dat zijn zoon bij mij gedropt wordt terwijl mijn eigen kinderen dan bij hun vader is en ik dus eigenlijk even een dag voor mezelf heb...
Hun kind is op die dag bij ons omdat zijn moeder tot 5 uur moet werken...ik heb het gevoel dat mijn vriend mij met de kloten voor het blok zet want als ik zeg dat ik het eigenlijk vertik reageert hij geïrriteerd... Wat vinden jullie? 

Hoi allemaal, 
Dit topic kwam voorbij en ik vroeg me af of er al een actief clubje is gestart? 
Ik ben ook een stiefmama van een jongen van 16. Onze situatie is alleen iets minder doorsnee.. Mijn man heeft nu sinds jaar opbouwend contact met zijn zoon na deze zo een 11 jaar niet gezien te hebben. Hij woont in een pleeggezin omdat zijn moeder hem psychisch niet kan verzorgen. Ik en mijn man hebben samen 2 zoontjes van 3 en 3 maanden. Ik loop ook tegen dingen aan waarbij ik mijn ei niet kwijt kan en ik hoop erkenning te vinden bij anderen.
Dus mochten jullie actief zijn dan hoor ik het graag! 

Hi hier ook een stiefmoeder of naja op papier gezien
Mijn partner ziet zijn zoon al 4 jaar niet door een moeilijke ex die haar eigen belangen boven alles zet.
Ik vroeg me af of hier iemand is die ook in die situatie zit of heeft gezeten tips zijn namelijk erg welkom!

Ik hoor ook graag of er een groep actief is om verhalen te delen.
Ik vind het stiefouderschap (3 stiefkinderen van 10,12,14 jaar) erg pittig en soms ronduit pijnlijk. We hebben een ok band (ben ik erg blij om) en het gaat ook best goed allemaal, maar dat neemt niet weg dat ik het regelmatig lastig vind. De zij-lijn positie om het zo maar te noemen. Het zijn veel lasten, weinig lusten...en heel vaak zuchten en proberen er niets van te vinden.
De band met de moeder vd kinderen is redelijk ok, maar het leven in 2 werelden (afspraken, regels, manier van leven verschilt erg in ons huis van dat van hun moeder) is wel iets waar ik om de week mee te dealen heb wanneer ze bij ons zijn. 
Fijn om met andere stiefmoeders te kletsen die hetzelfde meemaken.
Even je ei kwijt bij gelijk gestemden en wie weet ook iets te hebben aan tips oid.
Ik hoor het graag!

[quote quote=10277003]Ik hoor ook graag of er een groep actief is om verhalen te delen.Ik vind het stiefouderschap (3 stiefkinderen van 10,12,14 jaar) erg pittig en soms ronduit pijnlijk. We hebben een ok band (ben ik erg blij om) en het gaat ook best goed allemaal, maar dat neemt niet weg dat ik het regelmatig lastig vind. De zij-lijn positie om het zo maar te noemen. Het zijn veel lasten, weinig lusten…en heel vaak zuchten en proberen er niets van te vinden. De band met de moeder vd kinderen is redelijk ok, maar het leven in 2 werelden (afspraken, regels, manier van leven verschilt erg in ons huis van dat van hun moeder) is wel iets waar ik om de week mee te dealen heb wanneer ze bij ons zijn. Fijn om met andere stiefmoeders te kletsen die hetzelfde meemaken.Even je ei kwijt bij gelijk gestemden en wie weet ook iets te hebben aan tips oid. Ik hoor het graag![/quote]
Ja idd, die zijlijn positie vind ik ook lastig. De lasten maar niet de lusten idd. Ook qua opvoeding ben ik het vaak verre van eens en moet ik vaak proberen om het los te laten en er idd maar niets van te vinden... erg lastig hoor!! Ook vooral nu met ons zoontje van 17 maanden die ik toch echt met sommige dingen andere normen en waarden mee wil geven. En dan vooral de etiquette aan tafel ( geen telefoon aan tafel, niet van tafel voor iedereen klaar is, niet onder het eten naar het toilet en noem maar op!). Dit vind ik echt wel een dingetje!
Als er verder geen groep of iest dergelijks is, kunnen we hier toch onze ervaringen en tips delen?

Het lijkt me heel lastig om stiefmoeder te zijn, dat allereerst. Ik ben zelf geen stiefmoeder en heb er ook geen, maar mijn man is wel opgevoed door zijn stiefmoeder.
Als tip kan ik vanuit die kant meegeven dat je niet van de kinderen moet verwachten dat ze je dankbaar zijn voor het feit dat je ze opvoedt. Dat doet de stiefmoeder van mijn man wel (nog steeds terwijl hij inmiddels gewoon een volwassen man is), maar hij is haar gewoon niet dankbaar. Net zo min als dat zij om de kinderen heeft gevraagd die bij haar man horen, zo min hebben mijn man en zijn broer om haar gevraagd. Je wast nu eenmaal de kleren van kinderen, je kookt voor ze, je brengt ze naar afspraken. Dat hoort er vrees is allemaal bij zonder dat een kind je daarvoor dankbaar moet zijn. Uiteraard is het wel leuk als je een keer dankjewel hoort, maar dat geldt voor alle ouders, stief of niet. Ik geloof ook niet dat ik van mijn kinderen verwacht als ze 18 zijn dat ze blij zijn dat ik ze heb opgevoed. 
Mijn man vond het ook vreselijk om vanuit zijn stiefmoeder negatieve dingen te horen over zijn moeder. Van zijn vader kan hij het wel hebben, ze zijn tenslotte niet voor niets gescheiden.
Pittige klus lijkt me, maar in het geval van mijn man was aan de zijlijn blijven staan wel goed geweest. 

Terug
Bovenaan