fruithapje

hoi allemaal
Mijn dochter is nu 17 weken oud. Ik wil haar graag een fruithapje geven. Op het consultatieburo zeggen ze dat het pas vanaf 6 mnd mag. Het is beter zeggen ze. Ik lees op deze site dat vele moeders het al eerder dan zes maanden hebben gegeven.Nu twijfel ik of ik het haar al mag geven. Mijn dochter is wel 6 weken te vroeg geboren. Maar dat kun je niet meer aan haar zien.  Misschien heeft dat er mee te maken.  Heeft iemand tips???

Ook zal ik het  fijn vinden om met iemand te praten waar van ook het kindje te vroeg geboren is. Ik zit soms nog met vele vragen.

gr. elsbeth
 
hallo elsbeth.

Ik ben ook eerder begonnen met het geven van een fruithapje.Ook hier was het cb er niet mee eens omdat ze het te vroeg vonden.Mijn tip is als jij denkt dat jou kleintje er aan toe( het eten van je lepel afkijken) en jij denk dat je er goed aan doet moet je het gewoon proberen begin met een paar lepeltjes per dag om je kleine er aan te laten wennen.Het advies is alleen omdat het beter voor je kind zal zijn omdat de darmen het nog niet aan kunnen. Je kunt het aaltijd proberen en als je merkt dat je kleine  er last van heeft stop je er weer mee het beste is om het smorgens te proberen zodat je de rest van de dag je kleine in de gaten kunt houden.
groetjes chantal
 
hoi Elsbeth,
Mijn beide dochters waren baby's die veel last van hun darmpjes hadden en altijd moeilijk konden poepen. Met beide dochters ben ik met ongeveer 12-13 weken begonnen met een fruithap uit een potje en later al snel met versgemaakte. Vanaf het eten van fruit hadden mijn dochters veel minder last van hun darmpjes. Vraag me niet hoe dit kan maar ik was er blij mee. Mijn jongste dochter van 5 maanden eet sinds ongeveer een maand ook warme hap. Ze smult ervan. Veel succes.
 
Hoi Elsbeth!

Een kindje mág vanaf 4 maanden gewoon een fruit of groentehapje hebben, ze hebben het alleen nog niet nódig.  

 Als jij denkt dat je kindje aan een fruithapje toe is kun je dat dus gewoon doen. Jij hebt tenslotte altijd de beste kijk op je kindje. Houd er wel rekening mee dat de darmpjes van je kindje in het begin wel even kunnen reageren op het  nieuwe eten  (maar dat is net zo goed als je pas bij 6 maanden begint) dus geef niet te grote hoeveelheden in één keer. (één of twee volwassen eetlepels is een mooie hoeveelheid om mee te beginnen). Sommige kinderen krijgen wat dunnere onlasting (kán erg fijn zijn!) andere krijgen juist last van obstipatie.

Wanneer  er allergiën en/of eczeem in de famillie voorkomen is het trouwens toch verstandiger om het starten met fruit of groente even uit te stellen, omdat je kindje onder de leeftijd van 6 maanden een grotere kans heeft op het ontwikkelen van een allergie/overgevoeligheid, zeker als dat ook al in de familie voorkomt.

Als  je gaat beginnen met een hapje doe je er overigens verstandig aan om een dag of drie achter elkaar hetzelfde te geven; enerzijds om je kindje goed aan de nieuwe smaak te laten wennen, anderzijds om een eventuele reactie op het fruit of de groete goed te kunnen beoordelen. (geef je de eerste dag wortel en de dag erna peer en krijgt je kindje dan ineens last met de ontlasting of last van huiduitslag dan weet je niet of het nou de wortel of de peer was. Als na 3 dagen hetzelfde nog geen reactie is opgetreden hoef je die in de regel ook niet meer te verwachten en kun je dat hapje dus gaan afwisselen of mengen met een nieuw soort fruit of groente)

Ik hoop dat je wat aan dit verhaaltje hebt!
In iedergeval vast "eet smakelijk!!"

Groeten, May.
(mama en consultatiebureau-verpleegkundige)
 
lees het stukje bij voeding dan weet je gelijk meer..
het beste is om natuurlijk te wachten met 6 mnd om dan te beginnen met bijvoeden!
maar dit is jou keus..
ik heb er ook verschillende links opgezet misschien dat je er iets aan hebt!
 
Ik heb mijn zoontje toen hij precies 4 maanden oud was ook gewoon een fruithapje gegeven, ze zijn toch te koop vanaf 4 maanden!
Hij was ook toe aan iets anders dan alleen de fles. Volg je gevoel en kijk of je kindje er aan toe is zou ik zeggen.
Over 2 jaar zeggen ze op het consultatiebureau weer dat je wel al met 4 maanden had moeten geven omdat het beter is..... Het veranderd met de dag!
 
omdat ze te koop zijn vanaf 4 maanden betekend niet dat het nog goed is om dit al te geven met 4 maanden he!
who zegt toch echt uitsluiten borst/fles voeding tot 6 maanden dan bijvoeding!
en al helemaal met fruit is nog erg agressief in het begin begin dan met groente!
de darmen kunnen er nu eenmaal pas echt goed tegen met 6 mnd niet eerder!!
ze verkopen ook alcohol en sigaretten dus dit is dan ook gelijk goed??
het wordt niet voor nix vermeld op who en daarbij geadviseerd! gelukkig dat ze niet al te veel reclame mogen maken en ook moeten vermelden dat bv de beste keus is!
 
idd, Sanne heeft helemaal gelijk. Het feit dat die potjes te koop zijn is alleen maar goed voor de fabrikant
Het is voor baby's belangrijk te wachten tot 6 maanden met bijvoeden. Dit is echt beter voor de darmen en voorkomt vaak problemen.
Dus nog even geduld uit oefenen, je hebt er uit eindelijk alleen maar voordeel van!!!
Groetjes Martine mv Danny (5) en Sanne (27-02-05)
 
Terug
Bovenaan