Fruithapjes maken?

Hallo mama's

Hier geen keukenprinses...
Ik geef sinds een paar dagen fruithapje, maar ik geef liever zelf gemaakt.
Ik heb al kiwi en banaan gegeven, maar nou begreep ik dat er allemaal "regeltjes" zijn
voor het maken van bepaalde fruit soorten zoals appel.

Ik begrijp dat banaan obstipatie kan veroorzaken.
Maar mag mango en dat soort tropisch fruit ook??
Als het aan mij ligt, geef ik hem alles en gewoon gepureerd, maar wil toch zeker weten dat ik niks fout doe.

En kan je het ook invriezen? Of is dat minder goed voor de vitamines? Tja ik schaam me, dat ik het niet precies weet, maar het is toch ff anders als gewoon een appeltje op de vuist.

Bedankt.

Groetjes Suus

He suus, je hoeft er echt niet voor te schamen hoor. Zelf kwam ik in het begin ook uit op banaan, peer en appel. En dan was appel weer lastig, omdat dat niet makkelijk te pureren is. Inmiddels zijn we wat verder en gebruik ik de volgende soorten fruit
banaan, peer, appel, nectarine, meloen, perssinaasappel en mango.
Banaan moet goed rijp zijn, dan is de kans op obstipatie klein.
Appel kook ik heel even, zodat het een beetje zacht wordt, dan is het makkelijk te pureren of prakken.
Kiwi en aardbei schijnen sneller een allergische reactie te geven, daar kun je dus beter voorzichtig mee zijn. Er zijn er nog meer, maar die weet ik niet uit mijn hoofd.
Je kunt een en ander invriezen, maar zelf vind ik het niet zo smakelijk, omdat het vaak toch verkleurd. Groentehapjes vries ik overigens wel in.
Ik combineer bovenstaande fruitsoorten ook, van de perssinaasappel gebruik dus het sap en als het te dun is prak ik er een liga doorheen.
Volop mogelijkheden.....

Succes,

Yvette

Hoi !

Ik heb het boek 'opperdepop' van de Albert Heyn gekocht. ( € 8,99) Erg leuk met allerlei recepten van fruit- en groentehapjes vanaf 6 maanden.

Misschien een idee?

Gr
Evelien

Bedankt mama's

Ik ga lekker hapjes maken.
En ik ga ook eens kijken bij de A.H.
Aangezien ik straks ook aan de groente moet, zal dat boek geen overbodige luxe zijn.
Misschien word ik nog een echte keukenprinses!

Groetjes Suus

Hoi

op www.keukenkikker.nl kun je ook allerlei recepten vinden.

succes ermee

groetjes Danielle

Oja ik doe een appel gewoon met de staafmixer klein maken gaat heel goed

Als je je kindje net hapjes gaat geven kun je beter geen fruit geven, maar groente.

Groente is namelijk voedzamer, milder en minder allergeen. Nadeel van beginnen met fruit is ook dat ze dan denken dat alles zoet smaakt, waardoor ze groente gaan weigeren.

Heel geschikte eerste groentes zijn: broccoli, bloemkool, wortel, aardappel, pompoen, courgette. Gewoon zachtkoken, en dan prakken met een vork of stukjes geven die ze in de hand kunnen nemen. Bij iets nieuws altijd 3 dagen lang hetzelfde aanbieden, zodat ze goed aan de smaak kunnen wennen.

Eten ze 4 groentes goed dan kun je met fruit beginnen. Appel kun je gewoon raspen en met een lepeltje geven (eventueel wat van de melk die ze drinkt erdoor, of wat yoghurt), of een partje een paar seconden in de magnetron, afkoelen en in de hand geven.
Peer is ook erg geschikt als aanvangsfruit.

De beste leeftijd om met hapjes te beginnen is 6 maanden. Eerder hapjes geeft meer kans op problemen.

Kiwi is erg allergeen en scherp. Net als citrus wachten tot 9 maanden, of liever een jaar.

Banaan zorgt voor verstopping. Maar hoe zit het dan met het eerste fruithapje banaan van Olvarit?

Inderdaad staan er op keukenkikker.nl veel recepten. Vooral bij 'maaltijd'. Alleen zag ik ook een recept staan voor baby's van 6 maanden waar rauwe ui en knoflook doorheen moest. Lijkt me niet echt ideaal.

Terug
Bovenaan