Fruithapjes maken?

Die eerste hapjes van Olvarit vind ik niet zo geslaagd.
Als je je kind voor het eerst iets naast de melk wilt geven wil je het zo puur mogelijk hebben. Die potjes bevatten naast het fruit ook appelsap, extra vitamine C en rijstebloem.

Verder zijn ze veel te dun gepureerd en qua smaak lijken ze niet eens op het echte fruit.

En hoe zit het met rauwe ui en knoflook? Is het echt zo dat het mag?

Als olvarit zo zoet is... toch maar weer een extra reden om het zelf te maken. Ik vind het wel handig om ze achter de hand te houden voor als je een keertje weg gaat ofzo.

Met 6 maanden hoef je de boel ook echt niet meer te pureren. Gewoon prakken, of stukjes geven die ze zelf in de mond kunnen stoppen. Zo leren ze ook meteen de echte smaak van groente en fruit kennen.

Hoi,
Is inderdaad een heel gevogel; wat eerst te geven?
Ik zag ergens staan dat je baby's eerst groente moet geven. Mijn ervaring is dat het al in het kind zit of het veel wil proeven (en lekker vindt) of dat het alles weigert (en vies vindt). Heeft volgens mij weinig te maken met de volgorde van aanbieden. Mijn jongste is gewoon begonnen met fruit en eet al vanaf het begin ook met plezier groente (alles eigenlijk). Mijn oudste daarintegen wilde helemaal niks proeven en vond alles wat nieuw was standaard vies. Elk kind is ook daar in verschillend en een vaste aanpak heeft dus niet altijd hetzelfde effect. Is niet zo dat als je met groente begint, dat ze dan automatisch goed andere dingen gaan eten.
Daarnaast staat ergens dat je vanaf 6 maanden niet meer hoeft te pureren. Ook daar ben ik het niet mee eens. Bij sommige kinderen gaat dat prima, maar bij een heleboel andere weer niet. Ik heb vier kinderen en sommige konden inderdaad heel snel stukjes eten, andere weer niet, die gingen direct (en bleven) kokhalsen. Is ook gewoon een onderdeel van hun ontwikkeling en net als bij lopen en kruipen ontwikkeld elk kind zich met een andere snelheid.
Mijn advies: bekijk elk kind afzonderlijk, ze zijn allemaal anders.
Ivy

Hallo Ivy,

Ik denk daar ook zo over.
En ik ben er nu eenmaal mee begonnen, dus veranderen doe ik het niet!
Het gaat ook allemaal heel erg goed en hij is echt een makkelijke eter.
Hij krijgt altijd vers fruit en dat is nou niet echt bepaald zoet, eerder zuur.
Ik wacht gewoon tot 6 maanden voordat ik met groente begin. En ook het feit dat ik te vroeg begonnen ben, kan ik ook niets meer aan veranderen. Ik ben in ieder geval trots op het feit dat ik nog borstvoeding geef.
Maar goed, ieder kind is verschillend en dat is maar goed ook!!!!!!!!!!!

Groet

Hoi,

Ik ben met 4 maanden ook gewoon voorzichtig met fruit en groentenhapjes begonnen. Moet zeggen dat ik eerst met fruit ben begonnen: bananenprakje en daarna pas met groenten. Maar ze moeten toch zowiezo aan fruit en groenten wennen, dus ik ben gewoon ook eerst met de wat 'zoetere' groenten begonnen: zoals palsternaken (hoop dat het zo heet, in het zweeds heet het in iedergeval palsternackan en het ziet eruit als een soor witte wortel vind ik altijd).
Ze is nu 10 maanden en eet evengoed groenten als fruit.
Fruit gaf ik: banaan, appel en peer. De appel en/of peer kookte ik dan eerst even, dan wordt het lekker zacht.  Dit doe ik eigenlijk nog steeds met de appel, dit vind ze heerlijk.
Vanaf 6 maanden gaf ik erbij: kiwi, mango, sinaasappel, perzik, pruim. En potjes met gepureerd fruit van Nestle. Kiwi was bij onze dochter geen enkel probleem, maar ik gaf het niet al te vaak.
Ik struin ook vaak het internet af naar recepten voor baby's.

Groetjes Renata.

Dat heet in het Nederlands 'pastinaak', is alleen bij reformzaken te koop of op biologische boerenmarkten. In het Engels is het 'parsnip'.

Is inderdaad net als aardappel, zoete bataat, cassave, peen en pompoen heel geschikt als begingroente (normaal gesproken vanaf 6 maanden).

Hallo rommeldebommel,

Ik begreep wel wat je bedoelde hoor met pastinaak.
Ik had geen extra uitleg nodig van een ander!!!!!!!!
Wij hebben een eigen groothandel in groente en fruit, dus dat begreep ik wel
Wist alleen niet zo goed , wat wel of niet verstandig was voor een baby, maar in ieder geval bedankt voor je advies.
En wat fijn dat jij ook gewoon met 4 maanden fruit enzo gaf.

Groetjes Suus

Terug
Bovenaan