Fulltime kolven

Ik heb de eerste twee weken geprobeerd live borstvoeding te geven.

Fulltime kolven bracht me wel meer rust aangezien de kleine meid lang dronk en vaak in slaap viel aan de borst.

Zijn er nog andere fulltime kolvende mama’s? Hoe combineer je het? Wat werkt goed voor jou? Heb je overproductie of geef je kv bij?

Ik merk dat het kolven overdag mij moeilijker af gaat dan ‘s nachts.

Ik heb de eerste zes weken na mijn bevalling gekolfd. Noodgedwongen nadat in het ziekenhuis overgegaan was op bijvoeding nav geelzucht. Ik vond het heel tijdrovend en zeer belastend. Daarnaast voelde ik me net een melkkoe. Ik zou het de volgende keer niet meer doen. Ik zou dan wel borstvoeding geven en als het niet lukt direct over op flesvoeding.

Je wg moet overigens wel een ruimte beschikbaar stellen waar je in alle rust kunt kolven. Je krijgt volgens mij ook een bepaalde tijd om te kolven op je werk.
Ik kolfde steeds na de voeding en als ik dan een keertje weg was dan plande ik het zo in dat ik een voorraadje had. Na 1,5 uur kolfde ik dan bv weer en zette dan die melk in de vriezer. 
Je hebt speciale bekers en tassen waar je de gekolfde melk in kunt doen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee omdat ik pas zwanger ben, maar mijn zus heeft wel fulltime gekolft. De borst ging te langzaam voor hem, gekolfde melk uit de fles ging prima. Ze heeft het vol weten te houden tot 9 maanden. Hij kreeg af en toe “kunstvoeding” erbij aangezien hij erg veel dronk en de productie soms niet genoeg was. Ik zeg erbij dat ze heel lang verlof heeft gehad, vakantie dagen erachteraan. Op het werk kon ze prima kolven en naar de opvang gaf ze meestal gekolfde melk mee. Het is dus mogelijk! Er bestaat trouwens ook thee die de melk productie stimuleert!
Succes! En heb je nog vragen dan hoor ik het wel ?

Diepe buiging voor iedereen die dit lukt! Nadat na enkele weken de live borstvoeding niet meer ging (kindje liet steeds los) en lactatiekundigen ook geen oplossing wisten, ben ik gaan kolven. Met een baby en een kindje van 1,5 vond ik dat niet te doen. Ik heb mijn best gedaan maar je bent alleen maar met voeden, kolven en afwassen/uitkoken bezig. Maar een volgende keer zou ik het toch weer doen: ik geloof dat bv echt het beste is. Tips als je er voor gaat:
- dubbele borstkolf. Ik huurde die. Is duur maar scheelt veel tijd.
- kolfbustier/-bh aanschaffen. Je hebt dan je handen vrij om wat te doen.
- ruiken aan de kleding van je kindje, fotootje erbij, warm drinken, etc. helpt echt om snel flink wat melk te produceren!
- in de ochtend heb je de meeste melk. Bij mij soms wel 230ml. Dat schiet lekker op. 
Succes!

Ja ik kan me goed vinden in jouw tips. Ik heb nu zon twee weken een kolf bh. Ideaal ! Multitasken inderdaad. Tijd is al zo kostbaar. Ik moet zeggen dat het kolven me nu goed af gaat en dat ik dit nog wel langere tijd denk vol te kunnen houden. 
Op werk heeft de manager aangegeven dat er een ruimte is om te kolven. Ik ben benieuwd hoe het kolven op werk me bevalt. 
Ja, het is soms wel tijdrovend maar of ik nu 45 minuten borstvoeding geef of 15 min fles/ 15 min kolven. Het bespaart me een gefrustreerde baby die snel wilt drinken. En toch kan ik haar het beste bieden. Ook geen last van regeldagen. (Dat je kindje vaak komt om de productie op pijl te houden) plus ik weet precies wat ze drinkt. Veel voordelen vind ik zelf.
Ik moet er ook wel bij zeggen dat ik niks te klagen heb qua productie. In de nacht is die het hoogst bij mij. Tussen de 200-260 ml. 
Voor de gefrustreerde of wanhopige borstvoedende moeder kan ik het zeker aanbevelen. 

Mijn dochter is 2 weken te vroeg geboren. Ben ingeleid ivm pre eclampsie. daardoor was ze amper 3 kg en had niet de kracht om aan de borst te drinken. Wel geprobeerd maar ze hapte niet goed en liet steeds los. In het ziekenhuis al begonnen met kolven gelukkig en dit apparaat een week gehuurd waarna ik er zelf 1 heb gekocht.
Op dag 5 was ze weer afgevallen zag geel en we konden retourtje ziekenhuis om bloed te laten prikken. Gelukkig waren de waardes net binnen de normaal waarden maar iom de verloskundige moesten we bv gaan voeden uit de fles. Dit hebben we daarna 6 dagen elke 3 uur gedaan. Ook s nachts. Ik ging kolven en manlief ondertussen verschonen en voeden. Toen ze eenmaal stijgende lijn had in dr gewicht en dr temperatuur beter zelf op pijl kon houden mochten we naar 7 voedingen per dag gaan ipv 8. Er mocht een nachtvoeding vanaf. Hoop dat dit iets meer rust gaat geven. Probeer haar nu af en toe weer aan te leggen. Dit gaat op advies van de verloskundige stuk beter met een tepelhoedje. Het aanhappen gaat stuk beter. Helaas heeft ze nog steeds niet de kracht om echt goed door te drinken en blijft het nog steeds kolven voorlopig.
Succes iedereen die ook problemen ondervindt met het geven van borstvoeding

Mijn kleine vent hapte niet goed, waardoor hij mn tepel kapot zoog, na veel proberen en veel stress heb ik ook besloten om te gaan kolven.
Mijn melkproductie is helaas niet hoog genoeg om hem elke keer bv te geven, ik kan helaas geen voorraadje opbouwen dus geef op een dag ook 1 a 2 flesjes kv. 
Ik kolf zo'n 15 min per borst, het is tijdrovend maar plan het zo in dat ik dan lekker op bed ga zitten met een kopje thee, telefoon erbij of tv aan.. dus het is ook even een rust momentje.
Ik kolf zo'n 5 a 6 keer per dag.

Terug
Bovenaan