Geboorteplan

<p>Ik ben benieuwd wie van jullie een geboorteplan gemaakt heeft, en vond je dit handig? </p><p>Het is voor ons het eerste kindje, en ik ben aan het inlezen over het maken va zo'n plan, maar eigenlijk denk ik bij elk punt wat je erin zou kunnen zetten: ik beslis op het moment zelf wel, want ik heb geen idee wat er uiteindelijk precies op me af gaat komen, en als ik niet in staat ben om te beslissen om wat voor reden dan ook, dan beslist mijn man wel, die vertrouw ik daarin voor 100%. </p><p>hij weet dat hij de enige is die bij de bevalling mag zijn, en hij weet wat ik wel en niet wil.. pijnbestrijding laat ik me het liefst pas over uit op het moment dat ik weet welke pijn ik precies ga voelen, want dat weet ik nu nog niet natuurlijk. </p>

Ik moet zeggen dat ik m wel had gemaakt, maar nooit gebruikt. Want tijdens de bevalling was mn man daar, dus voor het geval dat er beslissingen nodig waren, wist hij precies wat er moest gebeuren. Gelukkig is alles erg goed verlopen, en kon ik alles tijdens de bevalling gewoon prima aangeven hoe of wat ik het 'fijnste' vond. Had ook aangegeven geen pijnbestrijding te willen, of ik moest er later op terugkomen. Uiteindelijk is het helemaal goed gegaan zonder pijnbestrijding, maar, ik had dan ook wel 'n hele mooie bevalling!

@P: ik denk dat ik wel een klein plan maak, maar dan vooral om aan te geven dat mijn man beslist waar ik niet kan, en om hem te ontlasten door duidelijkheid te hebben dat ik zoveel mogelijk met hem alleen wil zijn ( en eventueel medisch personeel ) ik heb namelijk een nogal opdringerige schoonfamilie die echt in het achterhoofd heeft om op de gang te gaan zitten wachten, en dat is iets wat ik absoluut niet wil. ik kan me voorstellen dat hem voor hem prettig is als zoiets dan in een plan verwerkt staat zodat medisch personeel ze ook weg kan sturen..

Ik denk dat het inderdaad de beste instelling is om te zien hoe het komt en dan te beslissen.als je ergens heel sterk van tevoren een mening over hebt zou ik dat wel opschrijven/communiceren met mijn man (zoals dat verhaal van je schoonfamilie).
Ik denk niet dat het voor iedereen goed is om alles tot in detail te gaan plannen (zeker als je zelf die behoefte niet voelt), want dat maakt de kans op teleurstelling alleen maar groter.

Ik denk dat het inderdaad de beste instelling is om te zien hoe het komt en dan te beslissen.als je ergens heel sterk van tevoren een mening over hebt zou ik dat wel opschrijven/communiceren met mijn man (zoals dat verhaal van je schoonfamilie).
Ik denk niet dat het voor iedereen goed is om alles tot in detail te gaan plannen (zeker als je zelf die behoefte niet voelt), want dat maakt de kans op teleurstelling alleen maar groter.

ik heb nu een mini plannetje gemaakt waar in staat dat ik graag geinformeerd blijf worden tijdens de bevalling, en als ik niet in staat ben dat ze mijn man overal bij betrekken en laten beslissen. 
Ook staat er duidelijk in dat hij, en ook echt alleen hij bij de bevalling aanwezig mag zijn, en dat ieder ander die zich meld naar huis gestuurd mag worden en dat wij telefonisch contact opnemen wanneer ze gewenst zijn na de geboorte ( maar dan op een vriendelijke manier haha) behalve medisch personeel natuurlijk :p die sturen we niet weg. 
verder staat er vooral in dat dingen zoals pijnbestrijding, medische ingrepen, afwijken van het geboorteplan allemaal opties zijn die bespreekbaar zijn, maar dat ik daar vooraf geen sterke mening over heb zeg maar.. 

wat ik me nu wel bedenk.. Is het handig om een soort noodnummer op het plan te zetten? het is voor mijn man ook de eerste keer dat hij een bevalling meemaakt, ik kan me voorstellen dat het erg veel is wat er op hem afkomt( straks valt hij flauw ofzo haha), en mocht het langer duren bijvoorbeeld, dat mijn ouders ingeschakeld worden om het een en ander op te vangen? dat medisch personeel iemand kan bereiken mocht het om wat voor gekke reden dan ook nodig zijn? 

Ik heb van de week van de verloskundige een geboorteplan gekregen om in te vullen. Ik heb wel een btje hetzelfde als jou hoor, dat ik denk geen idee en ik zie wel hoe het gaat lopen. Is voor mij ook de eerste keer. Maar wat je zo beschreven hebt klinkt goed en duidelijk. En op het moment zelf worden dingen waarschijnlijk toch nog wel gevraagd aan jou of je man. Volgens mij is het geboorteplan meer een soort leidraad voor de verloskundige / gynaecoloog. 
Een extra telefoonnummer kun je er altijd opzetten. Zet er dan wel duidelijk bij wanneer dat nummer gebeld mag worden. 

@annnee: hoever ben jij? ik heb nog niets van mijn verloskundige gekregen, maar misschien komt dat nog.. zou kunnen. 
Ik heb bij het telefoonnummer gezet dat dit echt een soort noodnummer is. Mijn ouders zitten achter dit nummer, ik denk dat mijn man op het moment zelf namelijk meer aan hen heeft dan ook zijn eigen ouders, en daarbij zijn mijn ouders hoogstwaarschijnlijk in ons huis omdat ze erg ver weg wonen, en wij ze dus zullen inlichten zo gauw er iets van een bevalling begint zodat ze hun zaakjes kunnen regelen en deze kant op kunnen komen. 

vind dit soort dingen maken wel spannend hoor! er zit echt een einddatum aan te komen nu, het lijkt hierdoor ineens heel serieus te worden

Terug
Bovenaan