Geboorteplan

@ leonie
ik had geen geboorte plan en dat was maar goed ook
laat het gewoon op je afkomen
ik ben uiteindelijk in geleid omdat Mn vliezen waren gescheurd en Mn dochtertje snel geboren moest worden 
mij ben van mening dat je een bevalling niet kunt plannen want het gebeurt je gewoon 
wel een tip altijd zeggen dat je openstaat voor pijn bestrijding stel je wilt ineens wel een ruggen prik maar je hebt dit niet optijd aan gegeven dan kunnen ze die meestal niet meer voor je regelen..
als je bijvoorbaat aangeeft dat je dit wel wilt dan kun je er nog altijd voor kiezen dit niet te doen.
ik moet er wel bij zeggen dat een ruggenprik top is want je voelt geen weeen meer het na deel is alleen dat je je pers weeen ook niet meer voelt en je in de meeste gevallen dus je kindje er niet meer uit krijgt dit was bij mij ook het geval en ik werd dus mega ingeknipt wil je niet bang maken maar mocht ik ooit nog een wonder krijgen dan ga ik voor de morfine pomp 
heel veel gelukt 

Hallo,
Ik denk dat de intentie van het geboorteplan misschien niet helemaal begrepen wordt dus vandaar even deze/mijn reactie..
Ik sprak destijds (ons meisje is nu bijna 5 maanden dus is al weer wat maandjes geleden) met mijn VK over het geboorteplan en vroeg haar wat er precies verwacht/bedoeld/etc. Wordt met het geboorteplan..
Ik kwam er vooral achter dat het geen plan is in de zin van zo moet het gaan of iets dergelijks maar meer ook hoe denk je ergens over.. bijvoorbeeld, wie mag de navelstreng doorknippen, wil je de placenta bewaren/zien, wil je bij een thuisbevalling de baarkruk/zo'n grote bal om op te zitten/badbevalling gebruiken/proberen etc. Dan kan er namelijk van te voren geregeld worden dat het aanwezig is, dat geldt trouwens ook voor TENS als pijnbestrijding (Dan kan je jezelf een soort van stroomschokjes toedienen, wel afgesteld natuurlijk)... bij ziekenhuisbevalling bijvoorbeeld wil je eventueel muziek luisteren of iets dergelijks..
Het heeft nog weinig bekendheid en het kan maar op weinig plaatsen maar je kan navelstreng bloed doneren/laten opslaan maar dat moet je ook van tevoren aanvragen..
Het is ook om te kijken wat zijn je verwachtingen, het schijnt namelijk zo te zijn dat er soms niet haalbare wensen zijn en dat is beter om dat vooraf te weten.. 
Mijn plan was ongeveer als volgt:
Qua pijnbestrijding graag opbouwend, eerst zo natuurlijk mogelijk met puffen, masseren,lopen, kruik, douchen etc. .. ruggenprik als laatste optie.. placenta mag gebruikt worden voor onderzoek of anders mag het weg, navelstreng doorknippen vragen aan man (wilde ter plekke beslissen of hij het wilde doen). Eventuele stagiaires zijn welkom mits wel even gezegd en mogelijk om ook weer weg te sturen (is altijd zo).. borstvoeding heeft de voorkeur..
Een hoop dingen zijn wel zo'n beetje gebeurd.. ik had alleen heel hard geroepen dat ik waarschijnlijk geen bed bevalling wilde doen want stel dat je door herstel op bed moest blijven wilde ik dat zo min mogelijk en je raad het al.. ik ben op het ziekenhuisbed bevallen.. ik had 6 uur lang 3 cm ontsluiting, ook na breken vliezen dus ik kreeg weeën opwekkers wat bij mij resulteerde in buik, rug en been weeën tegelijkertijd, ik wilde dus echt niet lopen of staan of iets dergelijks, het bleek zo heftig te zijn omdat ik dus van 3 naar 10 cm ging in 2 uur en de kleine meid ook al heel ver indaalde.. 
Maar ja,wel goed om over alles na te denken

Ik heb mijn geboorteplan ondertussen besproken met de verloskundige en volgens haar een goed duidelijk plan. 
Ik heb aangegeven dat ik overal open voor sta, mocht ik zelf niet in staat zjjn om te beslissen dat mijn man dit dan doet, en da ik graag geinformeerd blijf worden over wat ze gaan doen. 
Verder aangegeven wat ik eng vind zodat daar rekening mee gehouden wordt.
 De navelstreng door laten knippen door man was al een standaard procedure, n dat zouden ze nooit zomaar anders doen zei ze. 
Ik heb formulieren gekregen wat ik wilde doen met de placenta en bloed uit de navelstreng. 
Pijnbestrijding kan altijd gegeven worden daar hoefde ik nieta over vast te leggen, ze gaven aan dat ze altijd hun best zullen doen om te geven wat je wenst. 

Ik ben het met je eens hoor, het kan alleen maar tegenvallen als het ineens anders loopt dan je plan! Maar ik heb wel eea ingevuld, en er stonden ook dingen in waaraan ik niet had gedacht (wil de vader de navelstreng doorknippen, wil je de placenta zien en er fotos van?). Verder lijkt het me een goed uitgangspunt om te kijken wat je wil als het zover is! Ik sluit me daar iig bij aan!

Toevallig vandaag bevallingsplan besproken bij de vk
Het enige wat ik echt duidelijk heb aangegeven is dat ik wil bevallen in het umcg, mijn man de navelstreng doorknipt en gelijk huid op huid contact. Alles indien mogelijk.
Verder heb ik er bij vermeld dat ik zo snel mogelijk mijn zoontje er ook bij wil hebben, hij is de eerste die er bij mag. 

Verder laat ik het ook allemaal over mij heen komen. Wel besproken of en wat voor pijnstilling evt zou willen. Persoonlijk vind ik het in een gesprek makkelijker aangeven dan zo op papier. 
Bij de eerste wel uitgebreid gedaan en er is volgens mij echt niks van terecht gekomen. 
Dus zie het allemaal op het moment wel. 

Ik heb samen met mijn man een plan gemaakt. Meteen ook zijn wensen besproken. Heb dit gedaan aan de hand van pictogrammen. Lekker kort en overzichtelijk
Er staat voornamijk in wie er aan wezig is, wie  er niet bij wil hebben (in geval van ziekenhuis geen arts in opleiding ?),hoe is wil bevallen, medicatie etc.
Ik zie daarnaast wel of ik er gebruik van ga maken of niet.

Terug
Bovenaan