Geboorteplan

Ik heb erin gezet dat ik wel zou zien hoe het zou lopen. Wou graag de baarkruk proberen, dat er ook op gezet. Kon de vk die meenemen. En wat ik verder belangrijk vond was direct na de bevalling huid op huis contact, maar als dat bij mij om een of andere reden niet mogelijk was, dan bij mijn man. En er op gezet dat ik borstvoeding wou geven, dat hebben we toen ook heel snel na de bevalling al geprobeerd. 

@annneee: nee hoor hoeft niet, ik denk dat ik mijn lijstje nu wel compleet heb, maar wel bedankt :) misschien bij mijn aankomende afpraak dat ze erover beginnen, dat is mijn 34 weken afspraak. 

@ mamavaneenBeebie: ik heb nu ook een oppervlakkig lijstje gemaakt waarin ik een paar dingen aangegeven heb die me prettig lijken, zoals bijvoorbeeld het in overleg blijven met mij, of eventueel mijn man, de navelstreng uit laten kloppen totdat deze geknipt wordt, maar dat indien iets om medische redenen niet mogelijk is er altijd vanaf geweken mag worden. 

Ik zag online een lijst van iemand staan als voorbeeld en daar stond echt in: ik wil dit en ik wil dit, en niet op die manier. toen dacht ik.. ja fijn dat jij een eisenplan meegeeft, maar als het om medische redenen voor je baby of jezelf beter is om het anders te doen zullen ze toch afwijken..

hoi!
Ik had bij mijn eerste ook een heel plan moeten schrijven van mn verlos, maar het hele plan is tijdens de bevalling zo van tafel geveegd. Het enige wat nog is uitgekomen, is dat mijn man aanwezig was. Verder alles mbt pijnbestrijding, foto's, filmen, borstvoeding etc. Niets van uitgekomen.
Mijn advies is dan ook: zet wat op papier, omdat ze het zo graag willen, maar hou je er niet aan vast. Het gaat toch altijd anders. Ik wilde dolgraag borstvoeding geven, maar kreeg een spoedkeizersnee en vervolgens is mn pasgeboren zoontje na 5 minuten bij mij te hebbem gelegen bij me weggehaald en zag ik hem pas weer na 1,5 uur. Hij was al gewogen, gemeten en mijn man had de eerste voeding al gegeven. Dit zou ik trouwens wel opnemen in je plan wat als het een spoedkeizersnee wordt. Wie wat hoe en waar! Bijvoorbeeld dat ze niet wegen voor je terug bent etc. Of het iig nog niet mededelen aan je man, zodat het voor beiden een 1e keer is. En nog niet aankleden. Ook dat is niet nodig ivm het huidcontact die je kindje met je man zal krijgen. Mijn zoontje was al schoon en aangekleed toen ik terug op zaal kwam. Was echt niet leuk!
Nu bij mijn tweede zal het heel anders gaan. Ik kies nu voor een geplande keizersnee en dit zal een gentle sectio zijn. Mijn kindje wordt dan niet bij mij weggehaald en gelijk, indien alles goed is, aangelegd en zal samen met mijn man en mij via de verkoever naar de afdeling gaan.
Heel veel succes!
Liefs, Maaike

Vooral belangrijk om echt afwijkende dingen in te zetten, dingen die je graag wilt maar niet vaak gebeuren. Ik wilde ons kindje graag zelf aanpakken/laatste stukje “eruit halen”. Als ze dit niet weten zullen ze ook niet vragen of je dat wilt. Nu vroegen ze wel of ik dat nog steeds wilde. Dan kan je er altijd nog vanaf zien. Dingen als pijnbestrijding zullen ze veel eerder vragen of je dat wel of niet wil. ?

Ik denk dat het inderdaad slim is om je in te lezen, zodat je ongeveer weet wat je te wachten staat. En ook om voor je zelf een idee te hebben wat je prettig zou vinden. Maar een "strak" geboorteplan zou ik afraden. Mijn man had nog wel in de periode voor de bevalling gezegd, dat mocht het mis gaan tijdens de bevalling dat mijn leven belangrijker was dan dat van de baby. Dat klinkt misschien hard, maar wij vonden het wel belangrijk om ook zulke dingen van te voren besproken te hebben.
Vorig jaar ben ik bevallen van ons zoontje. Voor de bevalling de hele tijd gedacht, dat ik wel een waterbevalling zou willen en zonder pijnbestrijding, en inderdaad direct borstvoeding geven. In het ziekenhuis zou dit ook mogelijk zijn. Echter toen bij snachts het feest begon (gebroken vliezen) moest ik direct naar het ziekenhuis om een infuus met antibiotica te krijgen. Eenmaal daar bleken alle verloskamers (dus ook de baden) bezet te zijn en kwam ik op een klein onderzoekskamertje terecht, met een bed van 90cm breed. Op dat moment heb ik al mijn "geboorteplan" in gedachte in de prullenbak gegooid :D
Aangezien ik een vrolijke weeenstorm had, en amper tijd tussendoor op adem te komen, heb ik na 3 uur besloten toch voor pijnbestrijding te gaan. Ik voelde dat ik het anders niet zou redden. Heb toen een pompje gekregen, waar je dan na iedere wee op kan drukken. Gelukkig maar, want ik heb daarna nog 2 uur persweeen gehad :D De kleine man moest nog de hoek om en dat duurde toch wel even. Had 4uur weeen (van 0-10 cm) en daarna 2 uur persweeen, best snel voor een 1e bevalling.
Toen hij eruit was, kwam hij direct bij mij op de borst. Maar drinken ho maar, hij was nog vruchtwater er uit aan het werken.. En aangezien bij mij de placenta er niet uit kwam, werd ik daarna afgevoerd naar de operatiekamer, terwijl mijn zoontje werd gewogen, gemeten etc. Ik had voor de bevalling al wel heel duidelijk mijn man gezegd, dat mocht er iets zijn en ik niet bij ons zoontje kon blijven dat ik echt wilde dat mijn man dan bij hem was. Dat is ongeveer het enige van mijn wensenlijst dat ook zo gelopen is :D
Gelukkig was de verpleging in het ziekenhuis wel zo lief, om mij zowaar nog een update te geven hoe het met de kleine ging, terwijl ik in de operatiekamer was. Dat vond ik echt geweldig, daarna kon ik ook echt ontspannen, zo "alles is goed"-gevoel. Na de ingreep eenmaal terug op de kamer, kon ik toen mijn zoontje de borst geven. Gelukkig hebben ze daar nog even gewacht en hem niet direct flesvoeding gegeven, daar was ik ook erg blij mee.
Aankomend voorjaar verwachten we onze 2e. Hier is mijn geboorteplan als volgt zijn; ik wil dat mijn man altijd bij mijn kind is en de rest beslis ik spontaan :)
Gelukkig weten onze familie en vrienden onze privacy te waarderen en is er niemand langs gekomen zonder onze toestemming.

Thanks voor alle reacties! Ik ben er wel wijs uit geworden. 

@annneee: ik had vandaag afspraak bij de vk en heb info over het geboorteplan meegekregen! 

Ik heb vooral met mijn man dingen besproken die ik niet wil en dingen waarvan ik vind dat minimaal hij moet weten waarom t nodig is .
Hoor aan alle kanten dat je zelf behoorlijk in een cocon kan zitten dus daarom dat ik t zo heb gedaan. 
Verder geen plan gemaakt. We zien wel hoe mini naar buiten wil .

Terug
Bovenaan