Geboorteplan

<p>Ik moet nu langzaam gaan nadenken over de bevalling, en een bevalplan schrijven. Heb een aantal voorbeeldvragen gehad van de verloskundige, maar ik ben benieuwd wat jullie belangrijk vonden en wat belangrijke dingen zijn om over na te denken. En waarom je bepaalde keuzes maakte.</p><p>Ik weet dat een bevalling niet te plannen is, het voor iedereen anders is en dat zo n plan wellicht niet eens wordt gebruikt, maar ik vind het fijn me voor te bereiden en er vast over na te denken. </p>

Ja van plannen komt vaak weinig.. maar je kan erin zetten wat je wil met pijnbestrijding, welke foto's je wil van de bevalling, wil je de placenta zien? Wil je steeds horen hoe ver je bent? Wat verwacht je van je vk, erbovenop of juist meer afstand.. dat zijn wel dingetjes om erin te zetten. Maar zonder plan had ik net zo goed afgekund :)

Ik had geen plan gemaakt, en achteraf ook prima want de bevalling is toch totaal anders gelopen dan ik dacht. Doordat het zo snel ging kon ik niet meer naar het ziekenhuis en moest ik onverwachts thuis bevallen. Misschien ook handig om daar iets over in te zetten als dat onbedoeld moet. 
Bij ons was er ook die week een stagiare begonnen, moest tijdens mn bevalling beslissen of ze erbij mocht zijn en of ze ook controles mocht doen. Hier had ik vtv ook nooit over nagedacht, dus misschien ook handig ;-)
Als er iets met je kindje is, en het wordt meegenomen, wil je dan of je man/vriend bij jou blijft of bij het kindje. (Dit is iets waar ik het vtv met mn man over heb gehad en ook echt belangrijk vond).

De eerste kwam veel te vroeg. Dus bij de tweede geen plan. Het loopt zoals het loopt. En in mijn ogen loopt het altijd anders dan je verwacht wat dan weer voor teleurstelling zorgt. Gewoon lekker alles op je af laten komen. 

Ik heb een “plan” van een half A4tje waarbij mijn eerste opmerking is dat ik het advies van mijn verloskundige volg aangezien ik er vanuit ga dat zij mij op dat moment het beste kan adviseren. Ik heb verder wensen opgeschreven (badbevalling in het ziekenhuis van voorkeur) en wie er in de kamer zijn (alleen vriend). Laatste punt is pijnbestrijding. Verder laat ik het over me heen komen. Volgens mij gaan er maar zeer weinig bevallingen volgens plan dus ik wil niet teveel vasthouden aan iets wat ik wellicht compleet moet loslaten.

Ik had geen plan..  heeft de vk ook nooit gevraagd om te maken. Het enige wat voor ons belangrijk was is waar ik wilde bevallen, wie erbij is en wij wilde de navelstreng laten uitkloppen. Maar dat werd op mijn medische papieren gezet. Verder.. het liep compleet anders dan ik voor ogen had dus had zoveel kunnen schrijven. Wat ik wel belangrijk vond is dat mijn man wist wat ik niet wilde.. zodat hij voor mij beslissingen kon maken als dat nodig was maar ook dat hij wist dat ik bijv. In bad wilde en ik daar niet op dat moment om hoefde te vragen. Verder hebben we ook besproken wat hij moet doen als er iets met mij of de baby of beide gebeurd. Met wie hij dan mee gaat omdat ik dan word gescheiden van de kleine. Gelukkig is het daar nooit op aan gekomen maar hey.. uit sluiten kun je het niet en op dat moment kun je nergens aan denken

Bij ons staat er ook in dat als het mogelijk is mijn vriend de baby aan gaat pakken en aan mij gaat geven ? (met hulp natuurlijk). 
Wat ik verder als tip kreeg van iemand anders is dat je beter niet te regide over pijnbestrijding kan zijn. Iemand had bijvoorbeeld van te voren op geschreven dat ze echt geen pijnbestrijding wilde, maar tijdens de bevalling dacht ze daar toch heel anders over en toen moest ze eerst iedereen 10x overtuigen dat ze van het plan wilde afstappen. Dat is vervelend op zo een moment. 
Verder hebben wij idd over het uitkloppen en ik wil als het niet nodig is geen injectie om de placenta te laten komen. 
Verder staat erin hoe ik denk dat ik het fijn zal gaan vinden om de weeën op te gaan vangen (bevalbal en bad) maar er staan verder geen 'harde' afspraken in en ook goed geïnformeerd en besproken dat een plan idd niet betekent dat het zo loopt en we per moment goed met elkaar overleggen. 
Maar ik vond het wel fijn hoor om dingen uit te spreken. Los van het feit of het ook daadwerkelijk zo gebeurd of mogelijk is. 
Succes

Bij ons staat er ook in dat als het mogelijk is mijn vriend de baby aan gaat pakken en aan mij gaat geven ? (met hulp natuurlijk). 
Wat ik verder als tip kreeg van iemand anders is dat je beter niet te regide over pijnbestrijding kan zijn. Iemand had bijvoorbeeld van te voren op geschreven dat ze echt geen pijnbestrijding wilde, maar tijdens de bevalling dacht ze daar toch heel anders over en toen moest ze eerst iedereen 10x overtuigen dat ze van het plan wilde afstappen. Dat is vervelend op zo een moment. 
Verder hebben wij idd over het uitkloppen en ik wil als het niet nodig is geen injectie om de placenta te laten komen. 
Verder staat erin hoe ik denk dat ik het fijn zal gaan vinden om de weeën op te gaan vangen (bevalbal en bad) maar er staan verder geen 'harde' afspraken in en ook goed geïnformeerd en besproken dat een plan idd niet betekent dat het zo loopt en we per moment goed met elkaar overleggen. 
Maar ik vond het wel fijn hoor om dingen uit te spreken. Los van het feit of het ook daadwerkelijk zo gebeurd of mogelijk is. 
Succes

Terug
Bovenaan