Gebroken nachten, 3 R'en, peptalk gevraagd!

Hoi meiden,

Wij hebben een kleine man van 5 weken oud en ik begin ondertussen echt uitgeput en een beetje depri te raken van de gebroken nachten. Heel af en toe zit er een nacht tussen dat hij ineens van 11 tot half 5 slaapt (dan zijn we helemaal blij), maar daarna vervalt hij steeds weer in een ritme waarbij hij tussen 11 en 12 zijn laatste fles krijgt en dan om 3 uur weer begint te huilen. Na die fles wil hij meestal niet meer slapen en zijn we tot 4 uur/ half 5 bezig om hem weer stil en slapend te krijgen, waarna hij vervolgens weer rond een uur of 6/7 begint te huilen .  
Nu krijg ik het advies: slaap overdag als je baby slaapt, alleen hij slaapt overdag niet tot nauwelijks!
Het enige moment waarop hij echt lang slaapt is als hij in de kinderwagen ligt terwijl ik met hem wandel, of in de maxi cosi in de auto. Verder doet hij thuis alleen maar kleine slaapjes van een kwartiertje tot een half uur, en dat is echt niet lang genoeg voor mij om in slaap te vallen, laat staan om bij te slapen!

In de eerste plaats: zijn hier ervaren moeders die me even moed in kunnen spreken dat dit écht ooit een keer over gaat?? Dat er daadwerkelijk weer een tijd gaat komen waarbij we gewoon naar bed kunnen gaan wanneer we dat willen (in plaats van jezelf op de een of andere manier wakker proberen te houden tot 11/12 uur zodat hij z'n laatste fles nog kan krijgen) en dan gewoon kunnen slapen tot een uur of 7? Echt, ik heb al lang geen illusies van uitslapen meer hoor, maar een nacht van 8 uur volledige slaap lijkt nu een bijna onbereikbare droom! (sorry, ik heb het echt even een beetje gehad )

Verder kom ik op internet en in boeken veel adviezen mbt slapen tegen die terug grijpen op de 3 R'en: rust, reinheid en regelmaat. Met name het 'regelmaat' aspect vind ik erg lastig en daarvan ben ik erg benieuwd hoe jullie dat doen! Lukte het jullie om bij een klein babytje een ritme in de voedingen te krijgen en zo ja, hoe deden jullie dat dan??
Als ik Noah een fles probeer te geven wanneer hij geen honger heeft krijg ik er ook echt geen melk in, dan duwt hij de fles gewoon met zijn tong weer naar buiten, en omgekeerd hetzelfde; als ik een voeding probeer uit te stellen als hij honger heeft gaat hij binnen een minuut of 5 zó hard brullen dat m'n oren er echt van gaan piepen...
Kortom: ik zie geen andere optie dan hem voeden op verzoek, wat dus wel als consequentie heeft dat er totaal geen regelmaat in zijn voedingen zit.
Ook mbt de bedtijd vind ik het erg lastig. Wat we nu doen is zelf zo lang mogelijk op blijven om hem zo laat mogelijk z'n fles te geven, zodat we tenminste nog een paar uurtjes kunnen slapen. Hij valt meestal rond 9/10 uur beneden in de box in slaap en wordt dan om 11/12 uur weer wakker voor z'n laatste fles. Ik heb al geprobeerd om hem om 9 uur in zijn bedje te leggen na zijn één na laatste voeding, maar meestal resulteerde dat in een nóg meer gebroken nacht dan normaal. We gingen dan zelf rond half 11 naar bed, en als ik dan nèt sliep begon hij weer om een fles te huilen. Dit was dan rond een uur of 1. Vervolgens kwam hij dan evengoed weer om 3 uur, net alsof dat in z'n bioritme zit ofzo... Ook niet echt praktisch dus

Kortom: ook hierbij ben ik erg benieuwd hoe het andere moeders is gelukt om de 3 R'en in het leven met hun kleintje te verwerken!

Sorry voor m'n ellenlange verhaal, maar het was in ieder geval lekker om het eens van me af te schrijven!

Groetjes, 10e

Hoi!

Ik kan me voorstellen dat je er goed doorheen zit. Maar ik herken je verhaal wel...ik had ook zo'n wakkere dochter. De voedingstijden die jij 's nachts aangeeft zijn niet extreem voor een kindje van 5 weken. Ook mijn zoontje kwam met 5 weken nog 2x per nacht...niet dat jij daar wat aan hebt maar ik ben bang dat de tijd zijn werk hier moet doen.

Dwingen in een voedingsritme gaat niet. Ik ben bij beide ook vrij snel overgestapt op FV en ik moet zeggen dat er na een week of 6 een ritme ontstond...maar ritmes bij kleine kinderen zijn variabel...het gaat niet altijd  precies op de klok en ook de ritmes veranderen met de week.

De 3R's zijn belangrijk voor kinderen, zeker als je kindje niet goed slapen wil. Ik vroeg me af of je al geprobeerd hebt in te bakeren? Dat kan veel rust geven voor je kleine en hij kan daardoor beter gaan slapen. www.inbakeren.nl, daar kan je veel info vinden en anders vraag het op je CB.

Bij mij dochter hebben we het nooit gedaan...en die heeft tot 7 maanden oud overdag niet geslapen. Bij haar was het echt een teveel aan prikkels als ik achteraf bekijk. En dan moet je jezelf net als maatstaf nemen. Teveel visite een keertje winkelcentrum (uurtje), zitten bij een vreemde, dat was al veel te veel en daar sta je niet altijd bij stil....

Bij mijn zoon (die beter sliep) kregen we de tip in te bakeren...toen werd het echt een heel rustig jongetje. Hij heeft tot een maand of 6 zo liggen slapen. Daarna zijn we over gegaan op gewoon en dat heeft weinig problemen opgeleverd (een nacht wennen).

Ik wil vooral zeggen: neem alle rust voor je kindje, ga niet meer dan 1x per dag erop uit. Houd een strak regime aan voor het eet/slaap patroon (dat betekent niet dat de tijden vast zijn maar wel een vast ritueel). Geen drukke speeltjes in de box, beperk het tot een mobiel dat 1 rustig deuntje speelt.  Misschien klinkt het allemaal overdreven maar vaak heeft het toch te maken met een overdaad aan prikkels.

Heel veel succes! En voor jou, probeer je rust te pakken waar je kan. Onthoud: het is allemaal tijdelijk. Heb alleen niet de verwachting dat  je kindje de  volgende week doorslaapt. Die verhalen ken ik ook maar zijn wel een minderheid. Mijn CB gaf altijd aan: het eerste jaar moet je rekening houden met gebroken nachten, al zullen ze steeds minder voorkomen.

Ingeborg

Ik sluit me helemaal bij @voor de derde en laatste keer aan.
Ik herken het zelf ook van mijn eerste weken. Je moet er even doorheen, en dat valt inderdaad niet mee.
Maar echt; het komt vanzelf goed!
Wat ikzelf ook als advies kreeg was om overdag de gordijnen in de slaapkamer open te laten, en het s' nachts zo donker mogelijk te houden voor je baby.
Ook deed ik ze s' avonds laat uitgebreid in bad, soms met een massage, zodat ze lekker moe waren, en sliepen dan als een roos.
Heel veel succes~!

Hoi,

Ook ik herken het wel en ben het ook met Ingeborg eens.
Probeer te voeden op een vaste plek met een vast ritueel en vraag eens na over het inbakeren.
Onze zoon slipe ook steeds maar 15 minuten en dan weer huilen. Kreeg zichzelf moeilijk in slaap en maakte zich zelf steeds wakker omdat hij zo onrustig was.
Kan me nog een keer herinneren toen hij bij een vriendin ging slapen en legde uit dat hij ingebakerd moest worden. Ze keek me aan van dat hoeft toch niet, nou ik liet zien hoe het moest en je zag hem rustig worden tijdens het inbakeren en tegen de tijd dat hij ingepakt lag sliep hij al. Ze wist niet wat ze zag.
Je moet je ook even overgeven aan het ritme van je kind.
Je hoort vaak toekomstige ouders roepen dat het kind zich maar moet aanpassen aan het gezin, maar helaas gaat dat niet op. Het is andersom, maar echt geloof me. Het gaat echt over.
Je zal zien als de kleine wat rustiger is hij/zij vanzelf zomaar ineens doorslaapt.
Ook een tip.
Als jij nou eens lekker om 21u naar bed gaat en je vriend/man die late fles van 11/12 u  laat geven en dan jij weer om 3u. Niet zo gezellig, maar het is maar tijdelijk en zo krijg je evengoed wat slaap.
3 uur wordt vanzelf steeds wat later tot hij lekker doorlsaapt.
Maar ik kan het me het moedeloze gevoel nog heel goed voorstellen hoor, geef niet op komt echt wel goed als je je maar op je kindje concentreerd en kijkt waar die behoefte aan heeft.

succes ermee

hoi,

wel vervelend hoor, maar idd het hoort erbij.
Mart gaf ik BV en die kwam wanneer die zin had, of dat nou om de 5 uur was of om het uur.. bij BV is het voeden op verzoek.
kwam voeding hadden we dus geen regelmaat, maar we maakten wel gebruik van de 3 Rs. elke keer hetzelfde ritueel toepassen, zodat ie er aan went bij ons was het:

eten, spelen, slapen. geen vaste tijden dus maar wel elke keer hetzelfde, Mart sliep ook erg veel moet ik zeggen. alleen snachts soms iets minder.

ik ben met 7wk over gegaan op FV omdat mijn BV heel erg terug liep dus heb ik rustig af gebouwd, toe is Mart ook gaan door slapen van 11 tot 7 uur en daarna zelfs van 8.00 tot 7.00 uur.

mijn tip is, doe wat je gevoel je zegt!!

(ps soms sliep Mart ook bij mij op de borst in slaap, kon ik ook nog even weg dutten)

veel suc6 en het komt goed meid :D

groetjes Simone

mv Mart en 30wk zw

He meis,

Kan me voorstellen dat je er ff door heen zit, maar ja met een mannetje van 5 weken oud is dat wel heel herkenbaar. Je wilt het vast niet horen, maar het hoort er echt bij...

Ik ben zelf ook heel erg van de 3r en, en dat heeft bij mij perfect geholpen...
Ik had op een gegeven moment ook totaal geen ritme meer, en mijn kindje had altijd honger.
Ik ben toen andere flesvoeding gaan geven (voor hongerige baby's), en dat scheelde al heel veel. Dat hielp heel goed om een ritme te kunnen krijgen, want nu had ik ineens een baby die na een fles voor een uurtje of 3 verzadigd was, en dus kon slapen...
Wellicht kan je dat proberen..

Daarnaast schrijf dat je hem laat slapen in de box, ik heb dat zelf nooit gedaan... Ik heb hem altijd of in de wagen laten slapen (indien hij daar in slaap was gevalllen), maar anders legde ik hem altijd op bed te slapen.... Dat is namelijk de enige plek waar even geen prikkels op een kindje worden afgegeven...
En inderdaad, overdag de gordijnen iets open laten, en snachts alles lekker dicht, dus een duidelijk dag en ancht ritme creeeren.

Probeer daarnaast als hij 'savonds slaapt ook vats te gaan slapen, en niet op te blijven tot 11/12 uur, dat trek je niet. Ga gewoon naar bed, je word vanzelf weer wakker van die kleine, die roept je echt wel, en jij hebt inmiddels vast 2/3 uurtjes kunnen slapen!

En overdag doe ik nog steeds bijna elke dag hetzelde! Ontwikkel een patroon (voorzover als dat al gaat met een maanetje van 5 weken, maar dat komt vanzelf). Doe altijd hetzelfde, uit bed, dan lekker een fles, lekker kroelen, spelen en dan naar bed. En houdt hem vooral niet te lang op... Te veel prikkels zorgen er echt voor dat hij niet meer kan slapen... Ik legde zelf altijd bij de eerste de beste geeuw of oogjes wrijven de kleine vlug weer op bed...

Hoop voor je dat het snel beter gaat..

groet romaty

Het gaat echt over!!!! De meeste baby's slapen door als ze 12 weken zijn. Dat lijkt nog heel ver weg, maar die tijd komt echt!!!
Je zoon is 5 weken dat is nog zo klein. Dan maken veel baby's hazenslaapjes. Dat wordt vanzelf beter.
Probeer de nachten te verdelen. De een het eerste deel van de nacht eruit, de ander het tweede deel en ga vroeg naar bed als je de laatste voeding niet geeft. En probeer, te genieten van kleine dingetjes. Deze tijd gaat zo snel voorbij en hoewel het zwaar is en niet allemaal leuk, komt het nooit meer terug!!! Iets wat ik bij mijn 2e veel meer besefte.
Veel succes!!!

Ik sluit me ook aan bij mijn voorgangers. Lotte deed hetzelfde en die hebben we na 6 weken ook ingebakerd. Toen sliep ze ineens wel redelijk door. Ook hebben wij babymassage gedaan, daar worden ze ook lekker ontspannen van.

Gebroken nachten kunnen er nog heel lang in blijven, hoor. Lotte is nu bijna 2 (in mei is ze jarig), maar die komt er gemiddeld 50% van de nachten nog wel een keertje uit. Gelukkig kunnen we die meestal  redelijk makkelijk terugleggen. Groot voordeel is wel dat die intussen natuurlijk normaal met de pot mee eet en op een kinderbedtijd tijdstip naar bed gaat. Zo heb je zelf nog wat aan je avond en kun je naar bed wanneer je wilt.

Het gaat dus echt wel weer over, maar het begin is echt zwaar met zo'n kleintje. Ik heb me ook enorm geergerd dat je daar nooit wat over las en dat er blijkbaar een fantasie in stand gehouden lijkt te worden van die rose wolk. Ik vond het gewoon zwaar! Ik hou wat dat betreft m'n hart wel weer vast nu ik weer zwanger ben, maar de reden dat wij voor een tweede gaan is dat het echt na een paar weken een stuk makkelijker gaat!

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan