Gebroken nachten, 3 R'en, peptalk gevraagd!

Hoi hoi,

Nou, hier dan ook even een peptalk van mij. Ik begrijp je frustratie heel goed alleen wil ik toch even reageren op het feit dat je enigszins laat doorschemeren dat je graag wilt dat je kindje gaat doorslapen.

Laat ik voorop stellen dat denk ik elke ouder dat wel wil maar dat je je daar echt niet op vast moet pinnen. Dan wordt het alleen maar een frustratie. Tuurlijk is zo'n kleintje vermoeiend maar dat blijft nog wel even zo. Er zijn maar weinig kindjes van 5 weken die al 8 uur achter elkaar slapen. Onze zoon heeft 9 maanden lang niet doorgeslapen en nu, bij 18,5 maand, wordt hij nog vaak wakker. Ik heb me erbij neergelegd dat dat zo is en dat hij nooit een beste slaper zal worden (ben ik ook niet, wordt ook snel wakker). Ik ben ook vaak moe maar ik maak er niet zo'n probleem meer van. Dan maar een keertje eerder naar bed. Of dan maar wat vaker gapen op een dag. Het is niet altijd makkelijk maar het is nu eenmaal zo.

Over de rust en regelmaat kan ik alleen maar zeggen dat dat ontzettend belangrijk is. Probeer je dag zo in te delen dat het voor je kindje herkenbaar is. Dat geeft hem rust en geborgenheid. Hoe laat de dag begint, kan elke keer anders zijn en dus kun je ook niet zeggen op welk tijdstip je kindje eet. Sven kreeg flesvoeding en afhankelijk van het tijdstip van zijn ochtendvoeding ging ik de dag indelen. Ik probeerde dan 's ochtends bijvoorbeeld even te wandelen of naar de winkel te gaan. Als ik dan terugkwam kreeg hij weer een voeding en dan naar bed. Na het wakker worden weer een flesje, even in de box of bij mama en bij de eerste tekenen van moeheid weer naar bedje (niet in de box, die is om in  te spelen!). De tijden tussen de voedingen worden steeds langer en dat geeft jou ook meer vrijheid. Mijn hele verlof heb ik geprobeerd dit ritme vast te houden. Daarnaast ook niet teveel kraamvisite op een dag en de eerste weken heeft ook niemand (behalve de opa's en oma's) hem vast mogen houden. Toen hij naar het kinderdagverblijf ging, heb ik hun ritme ook zoveel mogelijk overgenomen.

Het kan ook zijn dat je kindje 's avonds onrustig is vanwege darmkrampjes. Sven heeft daar ook heel veel last van gehad. Ik zou als ik jou was overleggen met het CB hoe je alles het beste aan kunt pakken. Je hoort vaak negatieve dingen over het CB maar mij hebben ze echt enorm geholpen. Wij hebben ook geprobeerd om Sven in te bakeren maar helaas werkte het bij hem averechts en werd hij helemaal hysterisch. Toch hebben ze mij heel veel goede tips gegeven om de 3 R'en in mijn dagelijks leven in te passen.

Daarnaast zou ik zeggen: kijk goed naar je kindje hoe hij op dingen reageert. Zo leer je hem steeds beter kennen en weet je beter wat hij fijn vindt en niet. En als je iets gaat uitproberen, probeer het dan minimaal een week uit. De ene dag dit en de andere dag dat maakt hem alleen maar onrustiger. En geef jezelf de tijd om er handigheid in te krijgen. Voor mij was het in het begin ook een hele zoektocht. Men zegt wel: je hebt 9 maanden de tijd om je voor te bereiden. Dat vind ik echt onzin. Vanaf het moment dat je kindje geboren wordt, leer je elkaar pas kennen en moet je elkaar leren aanvoelen. Dat is niet in een dag gebeurd.

Heel veel succes en geniet vooral van je kindje want ze worden zo snel groot.....

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007, zwanger van nr. 2

Wat betreft je gebroken nachten kan ik je niets vertellen, onze dochter werd weliswaar toen ze zou oud was als jou kindje wakker voor een voeding, maar viel altijd daarna gelijk weer in slaap.

Wat betreft de 3 R's, daar ben ik een absolute voorstander van.
Regelmaat heb ik er in gekregen door elke dag dezelfde tijden, zelfde rituelen te doen. Hetzelfde schema aan te houden. Dat heeft er voor gezorgd dat Eva al snel op de tijden dat ze naar bed ging, ook echt moe was en meestal direct ging slapen. Ook altijd gezorgd voor een rustige omgeving, tijdens het geven van bv en later de fv zorgen voor rustige omgeving, dus niet in een drukke kamer de fv gaan geven, nee even apart in een kamer alleen met mijn dochter. In huis hier, geen tv aan als Eva in de kamer is.
Reinheid, tja, dat is zowiezo belangrijk als je in huis leeft met een kleine, twee honden, een kat en twee volwassenen.

Dus bedenk voor jezelf wat een goed schema zou zijn en hou dat schema vast en blijf dan je kind op dezelfde tijden voeden en naar bed brengen. Het badje ook op een vaste tijd enz. Dan merk je waarschijnlijk vanzelf dat je kindje er zo aan gewend is en op de tijd ook slaap krijgt, honger krijgt, enz.

Gr. Alice

Mijn kraamhulp had een goede tip:
Maak het 's-nachts niet te gezellig, klinkt niet leuk maar het helpt wel.

Dus maar een klein lampje aan, niet praten en na de voeding het eten even laten zakken en terug in bed leggen.

En als je kindje -s-ochtends al zo vroeg komt om een voeding, hem even met een  speentje bij je in bed nemen, bij mij sliepen ze dan nog wel een uurtje (en ik dus ook), zo kon ik de voeding uitstellen en werd dit vanzelf het nieuwe ritme.

Misschien helpt het niet bij alle baby's maar bij de mijne wel.

Ik zou ook vooral willen zeggen: GENIET, ze zijn zo groot!

Succes!

Groetjes Sandra, mama van Fenna en Stijn en 38 +2 dagen zwanger van de derde.

Tja heel moeilijk en zwaar, maar echt het gaat over!
Mijn zoon is inmiddels 3 jaar dus het is alweer even geleden, maar vergeten doe ik het niet. Ben nu zwanger van de tweede en zie toch wel op tegen die eerste weken pfff.

Maar echt het werd makkelijker. Ongeveer met 6 weken vonden wij het een beetje makkelijker gaan. Hij was nog wel veel wakker maar dan kregen we hem snacht makkelijker weer in slaap.
Met 13 weken werd het weer wat makkelijker en sliep hij meer uren achter elkaar.

Met 11 maanden sliep hij pas door maar toen was het wel te doen hoor.

Bij mij heeft het boekje rust en regelmaat van Ria blom veel geholpen. Kon ik lenen van het CB

Succes!!

Hoi,

Waar ik even op terug wou komen is dat als je nu iets wil veranderen en wel bijv een paar dagen kan duren voordat je kindje daar aan gewend is. Hij kan dus best protesteren als jij hem savonds na zijn badje in bed ligt i.p.v de box, maar daar moet hij ook even aan wennen.
Die van ons ging ineens na 4 mnd elke nacht 2 a 3 keer huilen en na 3 mnd kon ik niet meer. Na een volledige controle van de huistarts( dacht dat hij wat mankeerde) hebben we hem laten huilen en dat was vreselijk in het begin, maar na  5 dagen was het over en toen kon ik hem zonder problemen s avonds na zijn badje zo in bed leggen en werd hij pas weer smorgens wakker, uitgeslapen en wel.De eerste nachten dacht ik dat ik hem nog hoorde, maar dat was mijn verbeelding.
Dit kan je natuurlijk nog niet niet doen bij jouw kindje , die is echt nog te klein, maar hou het in je achterhoofd dat je kindje er ook aan kan wennen.

succes ermee

Hoi meiden

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en tips!
Ik heb vandaag een dagritme gemaakt en opgeschreven op een groot vel papier die ik in de woonkamer heb opgehangen. Vanaf vanavond ga ik na zijn één na laaste fles starten met een bedritueel (verhaaltje voorlezen op zijn eigen slaapkamertje met gedimde lichten) en gaat hij dan naar bed. Zijn laatste fles krijgt hij ook op zijn kamertje ipv beneden waar toch weer  een hoop prikkels zijn. Ook ga ik proberen om hem in de middag in zijn bedje te leggen..

Zoals sommigen van jullie al aangeven zal hij waarschijnlijk de eerste dagen nog flink tegensputteren, maar ik wil het toch wel proberen vol te houden, in de hoop dat hij er dan aan gaat wennen!

Mochten jullie nog meer praktische tips hebben om vooral de R van Regelmaat toe te passen in het dagelijks leven met een kleine baby, hoor ik die héél graag!

Groetjes, 10e

Hoihoi,

Ik sluit me aan bij ongeveer alle verhalen hieronder. Ook ik heb als tip: Het boek van Ria Blom. Ik heb deze bij mijn tweede zoontje (nu zwanger van de derde) gelezen, en het heeft mij heel goed geholpen. Ook ik heb mijn tweede zoontje ingebakerd, hij vond het heerlijk. (de eerste dagen niet hoor!) Toen  hij eenmaal gewend was sliep hij de eerste tijd bijna de hele dag, alsof hij alles moest inhalen. Ik wist niet wat me overkwam. Bij de eerste (ook Noah) ben ik heel lang aan het aanrommelen geweest en wou achteraf dat ik toen dat boek al had gelezen!
Heel veel sterkte en veel rust voor jou en die kleine!

Hoi dames,

Ook ik heb er ervaring mee!!
Maar spijtig genoeg heeft het bij mij heel lang geduurd.
Ik ben 5 weken te vroeg bevallen van mij dochtertje,ze woog 2kg 380 en mocht tien dagen later mee naar huis.
Door haar lage geboortegewicht moest ik haar ook snachts om de 3 uur wakker maken voor een flesje om haar gewicht naar boven te krijgen,dit deed ik dan ook.
Maar in de dag sliep ze bijna niet,ook snachts niet,ik was alleenstaande mama en dit was voor mij erg zwaar.
Ik vroeg toen aan mijn moeder na enkele weken hoe lang nog,die zei toen,nog even geduld rond de 3 maand slaapt ze zeker door.
Maar dat waren bij mij 3 hele lange maanden hoor:)
Als ze 9 maand was,moest ik er snachts nog uit voor twee voedingen!!!
Haar laten huilen dat ze terug in slaap viel was volledig uit den boze,ten eerste,ze bleef gewoon huilen en ik woonde toen nog bij mijn ouders en mijn papa had kanker en dan gaf ik ze maar snel een flesje zodat ze zou slapen om hem ook wat rust te gunnen.
Uiteindelijk naar 1 fles kunnen gaan en dan zonder,ze sliep door een paar dagen voor dat ze 1 jaar was!!
Ik was stikkapot maar heb moeten doorzetten en heb nu eindelijk het doel bereikt:)
Ze gaat nu slapen rond half acht en slaapt tot acht uur half 9 in het weekend,in de week is ze ook om 7 u wakker omdat wij ook moeten opstaan,bij de onthaalmoeder gaat ze in de namiddag twee uurtjes slapen.
Ik ben blij dat het eindelijk zo goed gaat.
Dus ik hoop voor jullie dat het nooit zo zal gaan,denk dat mijn dochter een van de weinige baby's was die zo weinig en slecht sliep maar je ziet het kan ook erger he.
Ik was dan nog is alleen dus moest er ook altijd zelf uit en je ziet ben er ook geraakt he.
Hopelijk krijgen jullie nu wat de moed dat het binnekort wel allemaal in orde komt.
Ik heb nu terug een vriend en we zijn bezig voor nummer twee,ben nog niet zwanger hoor,maar hopelijk snel:)
En ik hoop uit de grond van men hart dat ons babytje ietsje makkelijker gaat gaan slapen:) dat heb ik verdient vind ik voor mezelf haha.
Veel succes allemaal
Liefs orchi

Terug
Bovenaan