Gebruiken jullie vitamine D druppels?

ik ben met het laatste pak opvolgmelk bezig en dan krijgt ze ook gewone melk.
Ze eet brood, fruit, groenten, aardappels, vlees/vis dus haar vitamines krijgt ze wel binnen hoor.
 
Vitamine D vind ik nu net zo'n gevalletje van 'baat het niet dan schaadt het niet''. Geef ze mijn dochter van 4,5 ook nog steeds, omdat zowel manlief als ondergetekende niet het beste gebit van de wereld hebben. Dus als ik haar zo kan helpen iets minder / later gaatjes te krijgen, dan graag!!
 

hmmm nou snap ik er niks meer van. Zit echt te twijfelen of ik nu toch maar zal geven of niet. hij eet alles en pappa heeft een prachtgebit en zelfs nog nooit een gaatje gehad, maar ik heb wel snel stukjes eraf en ook een paar vullingen. en als het toch geen kwaad kan....... ga hier nog over brainstormen.
 
Ik geef alleen extra vitamine D aan mijn zoontje wanneer hij niet voldoende buiten komt, in het directe daglicht. Dit zijn enkele artikelen met met goede infomatie over vitamine D en kindervoeding:
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vitaminen/d-kind.html
http://www.borstvoeding.ecoparents.com/vitd.html

Overigens gaat "Baat het niet, dan schaadt het niet" niet helemaal op als het gaat om inname van extra vitamine D. Dit supplement is namelijk vetoplosbare vitamine, een teveel daarvan kan zich dus in het lichaam ophopen. Teveel vitamine D kan op die manier kalkafzetting in het lichaam veroorzaken.
 
Wil nog graag een kleine aanvulling plaatsen op het geven van vitamine D naast opvolgmelk.
Ik weet niet of de hoeveelheid vitamine D al is aangepast aan de nieuwe richtlijnen van het CB nl 10 microgram per dag ipv 5 mg.
Bij mij kwam het bij de groeimelk erop neer dat ik nog een 3-4 druppels bij moest geven om aan de 10mg te komen.
Kwestie van even rekenen maar misschien even de moeite waard om na te kijken.
Zo doe ik dat ook met de Optimax tabletjes daar zit ook vitD in, als mijn zoontje daar eentje van krijgt geef ik aanvullend nog het resterende aan vitD om aan de 10 mg te komen.
 
Ik bedoelde met "Baat het niet, dan schaadt het niet" natuurlijk wel de juiste dosering. Ik zal nooit teveel geven. Maar ik ga er stiekum van uit dat de gezondheidsorganisaties met zn allen heel goed hebben uitgerekend hoeveel een kindje nodig heeft, en dat trek ik dan van de dosering af die al in opvolgmelk zit. Dus ze krijgen nooit meer als de aanbevolen 10 microgram.
 
Terug
Bovenaan