Gedwongen minder te werken omdat kinderopvang te duur is

<p>Hallo, </p><p>Zoals de titel al zegt ben ik genoodzaakt minder te gaan werken omdat de kinderopvang te duur is. Ik heb van het weekend een berekening gemaakt en ik zou dan voor 2 dagen opvang 700 euro moeten betalen waarvan wij maar 200 euro van terug krijgen. Dit viel ons waar tegen omdat we hadden verwacht dat het wel iets meer zou zijn. Helaas wil mijn moeder niet oppassen ivm haar fulltime baan ernaast. Mijn vader woont te ver en mijn schoonouders kunnen ook niet oppassen.</p><p>Als ons kind 1 dag naar de opvang gaat ipv 2 dagen dan kost dat 350 euro en krijgen wij 100 euro terug. Dus dat zou betekenen dat het ons 250 euro kost voor 1 dag opvang en 500 euro voor 2 dagen. Als ik dus minder ga werken hou ik uiteindelijk bijna evenveel aan salaris over. Klopt dit wel, is het echt zo duur??? Persoonlijk zou ik niet helemaal willen stoppen met werken omdat ik niet gelukkig wordt van elke dag thuis zitten. Maar snap heel goed Dat mensen die beslissing nemen hierdoor. Ook hebben wij geen recht op kind gebonden budget, ongeacht ik een dag minder ga werken. </p>

Hey, ik ben zelf helemaal gestopt met werken na mijn bevalling omdat ik geen kinderopvang kan betalen (ik doe alles alleen) ik baalde hier eerst van maar eigenlijk is het heel fijn om zoveel bij mijn dochter te kunnen zijn! Ik zie echt al haar ontwikkelingen en mis nooit iets en als je 4 dagen zou werken mis je toch wel veel denk ik.. ik doe ook veel met haar we gaan 2 keer pw babyzwemmen en ook wel eens naar babygym en het is gewoon super fijn om zoveel tijd met je kleintje te kunnen doorbrengen. Ik zou het nu niet meer anders willen. 

Ons kost het 140 euro voor 1 dag. En dan hebben we nog flexibel contract door mijn onregelmatige diensten. Het duurste contract dus. 

250 euro (netto) voor 1 dag is vrij fors. Dat betekent dat jij en je man/vriend een hoog verzamelinkomen hebben. Helaas werkt het zo: hoe meer je verdient, hoe minder je terugkrijgt. Heb je een proefberekening gemaakt op de website van de belastingdienst?

Als je werken fijn vindt, kun je er natuurlijk voor kiezen om toch 2 dagen te blijven werken. Ook al houd je dan niet meer over.

Kinderopvang is inderdaad erg duur. Heb je misschien vriendinnen met kinderen waarmee je bijvoorbeeld kan afspreken dat zij op bepaalde dagen op jouw kindje oppassen en jij op andere dagen op die van hun? Of misschien een gastouder zoeken die het zwart doet? 
Ik begrijp de overweging om misschien maar helemaal te stoppen, maar wat betekend dat voor jouw carrière? Kan je, als je kindje naar school gaat, je baan weer oppakken of moet je dan een opfriscursus doen? Kan je nog genoeg ondernemen als je niet meer werkt of ben je dan aan huis gebonden?  
Zoek anders eens op inkomensafhankelijke combinatiekorting. Dit krijg je terug via je belastingaangifte. Als jullie dat geld bv reserveren voor de kinderopvang wordt het misschien ook weer een stuk betaalbaarder? (Komt wel achteraf volgens mij)
Succes met jullie keuze. Wat je ook doet, zolang je er maar achter staat ?

Ik vind het vrij prijzig wat je schrijft. Ons zoontje gaat 2 dagen in de week naar de opvang en wij betalen 556 euro per maand. Dat is wat wij zelf overmaken, daar krijgen we dus nog geld van terug ivm toeslagen (weet niet precies hoeveel we terugkrijgen zo uit mn hoofd). Een gastouder is vaak goedkoper en zij hebben flexibele uren, heb ik gehoord. Onze kinderopvang heeft ook al vrij flexibele uren, dus wij komen er op deze manier makkelijk uit. Wellicht een idee om nog verder te zoeken? Want 700 euro voor 2 dagen is ruim 150 euro meer dan wat wij betalen...

wij betalen 705,- voor 88 uur in de maand... we krijgen wel veel terug gelukkig.

ja lastig hoor! ik zou ook niet volledig willen stoppen met werken, zou gewoon een overzicht maken met wat je qua geld kan missen en dan gaan voor wat je het fijnst vind

Terug
Bovenaan