Gedwongen minder te werken omdat kinderopvang te duur is

Jeetje dat is inderdaad vrij vors, nu gaat het natuurlijk op basis van inkomsten. Wanneer je dus “veel” verdient moet je meer betalen. Dit zien wij in onze omgeving ook. Je kan niet vergelijken wat een ander krijgt want het verschilt echt enorm. 
Ik weet niet wat het uur bedrag is, maar heb je in de omgeving niet een goedkopere per uur? Of een gastouder? 

Lastig he, ik heb zelf eerst gekeken van wat vind ik zelf prettig om te werken. Hoeveel wil ik graag en wat is mogelijk. Als ik kijk naar diverse vriendinnen die helemaal gestopt zijn, zou ik je aanraden toch in ieder geval deeltijd te blijven werken, zodat je daarna ook weer makkelijker meer kan gaan werken zodra je kindje naar school gaat. Ik heb meerdere vriendinnen die helemaal gestopt zijn en daarna veel moeite hadden weer een baan te vinden. Ik zelf ben er van overtuigd dat ik een betere mama ben voor mijn zoontje door te werken. Ik vind het heerlijk mijn mama-dagen te hebben, maar merk dat ik ook de dagen op het werk nodig heb voor mezelf, die geven mij ook veel energie.
Ik weet niet hoe flexibel je werkgever is, maar bij ons op het werk zijn er meerdere ouders die bijvoorbeeld een 70 of 90% contract hebben. Dus 70% werken in 3 dagen, of 90% in 4 dagen. Je maakt dan langere dagen, maar krijgt ook wat extra loon. Wellicht is dit een optie voor jullie?

Hier nog iemand die nu al twijfelt wat ze moeten doen. Ik werk 12 uur in de week en zou per maand € 745,96 moeten betalen voor de kinderdagverblijf, dit is voor 9 uur in de week opvang. Ik denk dat ik dan maar ga stoppen met werken want dit is onbetaalbaar voor mij.

Pfff wat een dure opvang!! 
Zelf werk ik op een kinderdagverblijf en mijn eigen dochter neem ik mee naar de opvang. Ideaal :) 
Ze gaat 60 uur in de maand mee (de ene week 2 dagen, andere week 1 dag) Dit kost me €360, ik krijg €300 terug elke maand! Dus het kost mij maar €60 per maand. En mijn salaris is zo'n €1100 per maand. Voor mij dus echt priiiima te doen. Mijn man werkt als ambtenaar bij Rijkswaterstaat, dus we hebben allebei gewoon een goede baan. Niet extreem hoog geschoold, maar ook niet laag. 
Voor de gemiddelde Nederlander zou kinderopvang goed te betalrn moeten zijn. Misschien kun je kijken naar een ander soort kinderdagverblijf of een gastouder/oppas aan huis? 
Misschien ligt het er ook aan waar je woont en verschillen de prijzen daarom zo erg. Ik woon in Zeeland, is natuurlijk wat anders dan de randstad :) 

En ik zou zeker proberen om te blijven werken, al is het maar 1 dag. Ik zou gek worden om hele dagen met mn kind thuis te zitten, ik vind het echt fijn om 2 dagen even weg te zijn en even geen mama te zijn. Opvang is ook echt wel goed voor je kindje, hoe ouder ze worden hoe leuker ze het vinden! 
Misschien nog een optie dat een vriendin die ook een kindje heeft 1 dag op jouw kind past, en jij dan 1 dag op haar kind? Ik hoor dat veel mensen dir doen. Je bent zelf dan natuurlijk 1 dag in de week druk met het kind van een ander, maar je krijgt er zelf ook een dag gratis opvang voor terug en zo leert je kindje ook samen spelen! 

Ik zou dan wel minder gaan werken onder de regeling ouderschapsverlof. Dan krijg je als opvang niet meer nodig is of toch minder duur blijkt te zijn je uren gegarandeerd terug

Wij betalen ongeveer 700 euro voor 3 dagen gastouder en krijgen 300 euro terug en we verdienen echt prima. Dus of je man verdient heel veel of je hebt een dure kinderopvang. Wat me wel opvalt is dat je alleen naar je eigen salaris kijkt, maar ik neem aan dat je jullie salarissen als 1 ziet waarvan je de kosten moet betalen. Waarom gaat je man niet een dag minder werken? En vergeet niet dat werken niet alleen voor salaris zorgt maar ook voor zelfontwikkeling, pensioen etc. Ik zou er zelf niet voor kiezen om minder te gaan werken vanwege de opvang. Wellicht zoals genoemd eens gaan kijken naar een andere opvang? 

Wat een super hoge bedragen zeg! Ik denk dat het tarief dat jullie betalen een stuk boven de grens ligt waarover je toeslag krijgt. 
Misschien eens kijken naar een meer betaalbare optie zoals gastouder.
In mijn beleving is de opvang goed betaalbaar. Wij hebben een gastouder voor 2 dagen en betalen netto 240 (krijgen 170) terug. Hebben beide een goede baan maar toch krijg je nog relatief veel terug. Een dag minder werken kost mij veel meer, een dikke 600,-. 

Terug
Bovenaan