Gedwongen minder te werken omdat kinderopvang te duur is

Bij ons is het financieel het meest voordelig om beide 4 dagen te werken. Wilde ik ook het liefst. Bij verdeling 5-3 zouden wij er financieel meer op achteruit gaan. Bij het Nibud heb ik verschillende berekeningen gemaakt. Bij ons gaat de baby zometeen 2 dagen in de week naar de opvang. We verdienen allebei ongeveer evenveel en best netjes, niet heel veel of heel weinig, maar modaal denk ik...
We gaan er maar 150 euro op achteruit dan nu. (Ik werk al 4 dagen, man nu nog 5 dagen) berekend inclusief kosten opvang en toeslag.
Stoppen zou ik persoonlijk nooit doen. Denk aan pensioenopbouw, vakantiegeld, kansen arbeidsmarkt, bepaalde mate van onafhankelijkheid.

[quote quote=10175751]Jeetje dat is inderdaad vrij vors, nu gaat het natuurlijk op basis van inkomsten. Wanneer je dus “veel” verdient moet je meer betalen. Dit zien wij in onze omgeving ook. Je kan niet vergelijken wat een ander krijgt want het verschilt echt enorm. Ik weet niet wat het uur bedrag is, maar heb je in de omgeving niet een goedkopere per uur? Of een gastouder?[/quote]
Is dit echt zo? Bij onze opvang hanteren ze gewoon een uurtarief, onafhankelijk van wat je verdient. Ik kan me wel voorstellen dat als je grootverdiener bent, je minder terugkrijgt aan toeslagen. Maar dat hangt niet af van het tarief van de kinderopvang, lijkt mij.

Nee, de kinderopvang bepaalt zijn eigen tarief! Maar als je veel verdient, krijg je minder toeslag terug. Daar tegenover heb he natuurlijk wel gewoon een heel goed salaris, meer dan de gemiddelde Nederlander. 
Ik werk op een kinderdagverblijf waar ouders per kwartier betalen. Ideaal. Je betaalt wat je afneemt, of dat nu van 7.00-17.00 is of van 11.00-16.30 ofzo. 
Niet elke opvang is even duur. En als je vaste dagen afneemt is dit goedkoper dan flexibele opvang. Het kinderdagverblijf waar ik werk betalen ouderd €8,02 per uur voor vaste opvang. Hiervan krijg je dan - afhankelijk van je inkomen - een deel terug

Maar zelfs al kost opvang je €500 per maand voor 2 dagen, is het nog steeds rendabel om deze 2 dagen te blijven werken, toch? Ik neem aan dat je meer verdient dan €500 per maand. 
Wat je overhoudt is dan gewoon leuk voor extra en het is gewoon goed om bezig te blijven. Al zou de kinderopvang mij mn halve salaris kosten, zou ik nog blijven werken!

Bij ons kost het kdv 8.27€ per uur. En je neemt altijd een hele of halve dag af..
wat kost jullie kdv oer uur dan? Zonder aftrek dus? Daarmee kan je vergelijken. 

Onze opvang gaat ons 8,20euro per uur kosten. Minimale afname is 5 of 11uur. 
Ons kindje gaat dadelijk 3 dagen in de week naar de opvang. Dat kwam neer op 1157euro per maand. Wij krijgen 60% terug. Dus wij gaan wat meer dan 400euro per maand betalen aan opvang. 
Ik ga zelf 4 uur minder werken (32uur), in eerste instantie met ouderschapsverlof (13weken 50% betaald, 13 weken onbetaald). 
1 dag in de week passen mijn ouders op. Mijn vriend kijkt of hij ook nog een dag minder kan werken. 

Jeetje wat duur wij nemen 4 halve dagdelen af voor 718 per maand waar we 500 nog wat van terug krijgen! Als je zo weinig terug krijgt verdienen jullie waarschijnlijk ver boven het gemiddelde ;) 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/bedragen-kinderopvangtoeslag-2019
Hier vind je trouwens hoeveel % je terugkrijgt afhankelijk van je jaarinkomen

Terug
Bovenaan