Geen geld voor pufcursus, mis ik iets?

<p>Hi Meiden, </p><p> </p><p>Ik ben net in mijn 3e trimester beland en denk ineens veel na over de bevalling. Mijn verloskundige raadt me aan om zo'n cursus te doen van 'samen bevallen' of een aantal die erop lijken in mijn regio. Ze zijn alleen zo duur! Ik zou graag een cursus volgen,  maar we hebben helaas een klein budget. Mis je echt iets door het niet te doen? Ik heb andere forums gelezen over zwangerschapscursussen, maar dat gaat meer over yoga etc. Daar heb ik geen behoefte aan. Het gaat mij om een goede voorlichting over de bevalling. Zijn er anderen met ervaring zonder pufcursus? Het is mijn eerste zwangerschap, ik weet dus niet of je vanuit jezelf al de juiste ademhalingstechnieken gaat doen vanuit een soort oerinstinct ofzo! </p><p>Liefs</p>

Vergoed jouw zorgverzekering geen cursus? 
Bevallen kun je echt wel zonder cursus, maar ik vond hem wel heel nuttig. Desondanks haalde ik soms echt wel verkeerd adem tijdens de bevalling, maar gelukkig staan er genoeg mensen in je heen om je te helpen. Verloskundigen doen het voor als het verkeerd dreigt te gaan. Ook zonder cursus.  

Zoek eens naar voorlichtingsavonden in t ziekenhuis. Dit heb ik ook gedaan en is gratis. Is niet echt n 'puf'cursus, maar geeft je wel n beeld van de gang van zaken rondom de bevalling

Zoek eens naar voorlichtingsavonden in t ziekenhuis. Dit heb ik ook gedaan en is gratis. Is niet echt n 'puf'cursus, maar geeft je wel n beeld van de gang van zaken rondom de bevalling

Nou ik heb ook nooit een pufcurus gehad en het is mij ook gelukt om een kind ter wereld te brengen.
Gewoon rustig blijven tijdens de weeën, door ademen en luisteren naar de verloskundige dan komt het vast helemaal goed. Succes met de laatste loodjes.

Ik heb het ook niet gedaan maar dat had niks met geld te maken. Het is absoluut niet nodig! Jij en je lichaam weten precies wat te doen op dat moment, in het heetst van de strijd.
Voorlichtings avond in het ziekenhuis is inderdaad fijn en heel informatief en eventueel lekker lezen ter voorbereiding

Ik heb 2 sessies gevolgd bij een kinesiste, als voorbereiding op de bevalling. Van haar pufmethode begon ik tijdens de arbeid echter te hyperventileren, en ook de manier van persen werd me door de vroedvrouw op het moment zelf anders aangeleerd... Dus, mijn ervaring: er zijn op het moment mensen zelf die je helpen en zeggen hoe je alles moet doen. Mijn lijkt 't nu achteraf geen must...

Ik heb 't niet gedaan, vond het echt niet nodig. Duizenden vrouwen zetten elke dag kinderen op de wereld en hoeveel daarvan zouden een cursus hebben gedaan... 
Ik had tijdens de weeën vrij snel door hoe ik 't best kon ademen. Tijdens de laatste centimeters heeft m'n verloskundige me gecoacht, net als tijdens het persen. Achter zei ze dat ik keurig geluisterd had :') 
Ik denk dat het 't belangrijkst is dat je met vertrouwen de bevalling in gaat. Dan kun je het rustigste blijven. 

Terug
Bovenaan