geen roze wolk

A

Anoniem

Guest
Hoi,
Ik ben een nieuwe a.s. mama op deze site, heb me net aangemeld.
Ik ben 15 weken zwanger. Voordat ik zwanger was, kon ik niet wachten om het te worden. Prachtig leek me dat. Je (schoon)ouders en -zussen vertellen dat er een kindje komt. En dan naar de verloskundige, gaan orienteren op baby-dingen, uiteindelijk de hele wereld trots mijn buik laten zien.
Maar niets is minder waar. Ik wil niet ondankbaar klinken, want ook ik ken de verhalen waarbij mensen zo graag een kindje willen en het niet lukt. Maar ik zit niet op die roze wolk. Zwanger zijn is niet leuk (voor mijn gevoel dan). Het is een ramp. Ik voel me niet blij, terwijl dat toch zou moeten, want het kindje is zeer gewenst, zeer gepland en ik was er tot 15 weken geleden helemaal aan toe.
Laten we voorop stellen: Ik heb geen spijt! Dit kindje is heel welkom in ons nieuwbakken gezin!
Maar ik voel me wel heel down. Ben erg moe, kan daardoor ook maar voor 50% werken, slaap de rest van de tijd alleen maar en kan nauwelijks enthousiasme opbrengen voor leuke dingen. Ben niet vooruit te branden! Eten koken (en opeten) gaat niet, want alles stinkt, smaakt vies. Voel me schuldig tegenover mijn man, mijn werk, mijn familie (die me nu heel goed ondersteunen in de dagelijkse werkzaamheden thuis), en soms zelfs tegenover ons ongeboren kindje. Dan zeg ik maar dat alles goed komt als hij/zij en mama elkaar zullen zien over zes maanden.
Het enige wat ik graag zou willen weten: hebben hier meer vrouwen last van?
Voor alle dames die niet zwanger kunnen worden, veel miskramen hebben gehad etc. wil ik vast mijn excuus aanbieden, ik weet dat zij het hier erg moeilijk mee zullen hebben. Ik wil dan ook niemand kwetsen. Ik zou alleen graag reacties zien van (aanstaande) moeders die zich in mijn verhaal herkennen.

Hoi

Ik herken het wel een beetje hoor, tijdens mijn beide zwangerschappen heb ik last van depri gevoelens, na de geboorte van de eerste had ik ook een beste pnd. Ook hier waren beide zwangerschappen erg gewenst alleen krijg ik door de hormonen last van depri gevoelens ipv de befaamde roze wolk. Vooral de eerste 4 maanden was het erg door de misselijkheid en vermoeidheid toen dat een beetje wegtrok had ik ook steeds meer momenten dat ik me echt ging verheugen en bezig was met keutelen in baby winkels enzo. Voel je niet schuldig hierover, het heeft allemaal met je hormonen te maken en je hoeft je ook niet te excuseren tegenover anderen. Iedereen heeft recht op zijn eigen "problemen" en mag daar over praten. Het is niet dat je ondankbaar bent ofzo, jouw lichaam reageert gewoon net iets anders dan de meeste vrouwen.
Mocht het nou heel erg worden ga dan even langs de ha, ook al is het alleen om je probleem gehoort te krijgen.

Sterkte,
Chislaine, 30 w 2 d zwanger van wonder nr 2

Hallo meid

Rot dat je je zo voelt. Maar ik denk dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is.
Als je erg moe bent en je kunt je niet concentreren en je bent niet vooruit te branden terwijk de wereld dat wel van je verwacht, is dat heel vervelend en niet echt rooskleurig en daar mag je je best shit bij voelen. natuurlijk loop je dan niet te juichen.

Ik hoop dat je je energie weer snel terug krijgt en dat je in een wat rustig vaarwater terecht komt

dikke kus talke
9wkn en 1dg

Hoi,
Ik ken je gevoel wel een beetje hoor, ik was de eerste 3 maanden ook zo vreselijk moe en niet vooruit te branden. ook voelde ik me vaak wat depri om vervolgens weer vrolijk te zijn!! Ik snapte er niets van. Ook kan ik om niets gaan huilen, terwijl ik zo echt niet ben. Ik heb het nu nog steeds, ben ook nog moe maar dat komt door ijzer tekort (slik ik nu pillen hiervoor). Als je eenmaal de eerste 3 maanden hebt gehad krijg je meestal je energie wel redelijk terug.
Ik wens je veel stertke en ik hoop dat je toch nog een vrolijk en blij gevoel krijgt!

Groetjes Mickey (32 wk)

Je kunt inderdaad de pech hebben dat je hormonene je zo parten spelen dat alles te zwaar is.
Bij mij gaat het geestelijk sinds week 16 ofzo wel beter, al voelt mijn lichaam nu wat minder.
Praat er wel over met verloskundige of huisarts, want je kunt ook last hebben van een echte zwangerschapdepressie, dan komt het na de bevalling pas weer echt goed, niet echt bemoedigend voor je, maar wel belangrijk dit serieus te nemen. Qua medicatie in zo'n zwangerschap, weet ik het niet, dus trek aan de bel, als je denkt dat je te negatief wordt.
Heel veel sterkte....

Inderdaad een veel gehoord verhaal.
Iedereen heeft in meer of mindere mate last van de beruchte zwangerschapshormoontjes. De een ligt doodziek in bed en de ander voelt zich kiplekker. Ook depri zijn is zo'n kwaaltje.
Ik voelde me na de geboorte van onze eerste geweldig!
Althans, de eerste week. Daarna ging het gauw bergafwaarts...
Voelde me ook depri, vroeg me af of dit het nou was enz.
Rose wolk? Waar? Als de kleine begon te huilen, en dat deed hij heel veel, zag ik er tegenop om hem te gaan troosten. Ik was blij als mijn schoonmoeder hem kwam halen om mee te gaan wandelen enz.
Later bleek,  doordat ik bij de bevalling veel bloed was verloren, mijn ijzergehalte zwaar beneden peil bleek te zijn. Daar kwam ik pas na 3 maanden achter!
Een half jaar later was weer alles in orde en kon het genieten beginnen.
Nu ik zwanger ben van de tweede, heb ik me voorgenomen het niet meer zo ver te laten komen. Ik slik Femnatal van Davitamon en eet veel stroop.
Tot nu toe is mijn ijzergehalte goed op peil. En anders eet ik gewoon een hele pot stroop achter elkaar leeg! hahahaha!

Kortom, voel je niet schuldig!!!
Je lichaam moet nog aan de hormonen en aan het zwanger zijn wennen.
Het komt wel goed.
En anders toch even langs de huisarts gaan of met de verloskundige praten.
Je bent niet de eerste en ook niet de laatste met dit soort klachten.

Heel veel sterkte en er komt een tijd dat ook jij met volle teugen gaat genieten.

Groetjes,
Dyonne, moeder van Dylano (4) en 34w6d zwanger van 2e

Hoi, hoi,

Hier nog eentje die niet bepaald op een roze wolk zit (eerder een donderwolk hahaha).
Ik ben nu 40 weken en 2 dagen zwanger en ik ben het zooooo zat, ik ben heel erg geirriteerd, boos en huilerig omdat die baby er niet uit wil komen. Rond de 16e week van mijn zwangerschap was ik ronduit depressief en dat begin ik nu weer te worden. Deze baby is natuurlijk erg gewenst en  na mijn miskraam was ik enorm opgelucht toen ik na 4 maanden weer zwanger bleek te zijn maar door bloedingen in het 1e trimester heb ik nooit optimaal kunnen genieten van deze zwangerschap omdat het altijd overschaduwd werd door de angst dat het weer mis zou gaan en nu ik eigenlijk al bevallen had moeten zijn maak ik me weer enorm druk of de baby gezond zal zijn. Al die emoties komen volgens mij ook door de hormonen hoor ik ben teminste echt mijzelf niet meer en zal blij zijn als mijn kerel gezond en wel in mijn armen ligt en  mijn oude ik weer terug is.

Groetjes en sterkte met de gierende hormonen!

Puk  

Hoi,
Je hebt al gemerkt dat je verhaal heel herkenbaar is. Maar daar ben je nog niet direct mee geholpen. Ik zou het als ik jou was zeker ook even aangeven bij de verloskundige. Wie weet heb je inderdaad een ijzertekort, of een of ander vitamine-tekort. De verloskundige kan je daar dan mee helpen. Er bestaat ook zoiets als een prenatale depressie. Dat zou jammer zijn als je dat hebt, want het kan ook echt heel mooi zijn om zwanger te zijn. Over die "prenatale depressie" heb ik een aantal weken geleden iets op dit forum gelezen. Je zou het eens kunnen opzoeken.
Ik zelf was ook behoorlijk down, maar had niet het idee dat ik een depressie had. De vk raadde mij Floradix aan (een natuurlijk vitaminepreparaat, te koop bij de drogist) en vitamine B-complex. Vooral dat laatste heeft mij heel snel heel veel goed gedaan.
Ik vind het trouwens heel goed van je dat je het zo duidelijk kunt verwoorden. Volgens mij help je jezelf daar al een heel stuk mee.
Hee, voel je verder niet schuldig ten opzichte van je omgeving. Zwanger zijn is gewoon ook zwaar!
Sterkte!
Patricia

Terug
Bovenaan