Gehecht na de bevalling en nog steeds last ervan

Herkend iemand dit??
Ik ben dus na de bevalling gehecht geworden en had daar heel veel last van. na 10 weken moest ik toen op controle bij de vk, en toen ze keek bleek dat het niet zo mooi gehecht was! (door haarzelf!!)
Er stond (en nu dus nog) een klein stukje nog open, daar had ze niet genoeg gehecht... (sorrie voor de details )
Het kon geen kwaad zei ze, maar als ik er last van bleef houden moest ik het opnieuw laten hechten (auwwwwwww!!!!) of met een evt volgende bevalling zouden ze het dan hechten...
Nu heb ik er zo geen (of nauwelijks) meerlast van, alleen tijdens de sex....
Het doet elke keer weer pijn (in het begin) dus het is nog steeds niet echt fijn om te beginnen.
Ik wil het wel, maar als ik er dan aan denk dat het eerst zeker 5 minuten pijn doet, gaat de zin snel alweer over...

Herkend iemand dit?? Ik hoop echt dat het nog vanzlf over gaat want ik zie het dus echt niet zitten om nog een keer gehecht te worden! (was een beetje traumatisch bij mij. hebben 1,5 uur gehecht en bijna geen verdoving gehad)

Een beetje een persoonlijk onderwerp  maar wil eigenlijk wel eens weten of meer moeders hier nog last van hebben...

hoi,

Dit onderwerp zou eigenlijk veel meer bekendheid moeten krijgen, Er zijn zo ontzettend vel vrouwen die pijn blijven houden na de bevaling.
Een paar maanden geleden stond er een uitgebreid stuk in een tijdschift (wij of jonge ouders of zo iets)
Ik schrok hoe vaak het voorkomt. Het kan ook allerlei redenen hebben.
Het kan zijn dat je ''slecht'' gehecht bent, maar soms kan het zo zijn dat stukken die minder goed doorbloed zijn pas later weer los gaan. Heel raar de eerste weken ziet het er goed uit en pas daarna vallen de ''gaten'' erin (sorry).
het kan ook zijn dat je door borstvoeding minder vochtig bent (hormonaal) en dat daardoor het litteken weefsel extra zeer doet.
Er schijnen in het ziekenhuis hel vaak vaginoplastieken uitgevoerd te worden, dat schijnt maar een kleine ingreep te zijn.
Afhankleijk van wat er moet gebeuren. Dat is veel minder traumatisch dan na een bevalling omdat er minder trauma is. de bevalling is al redelijk geweldadig voor daar onder en dan nog hechten maar nu hecht je in redelijk gezond weefsel.
je kunt nu ook andere vormen van verdovin of narcose krijgen omdat er geen risico is voor de baby of borstvoeding of voor je zelf omdat je nu gezond bent en niet net een bevalling achter de rug hebt,

Ik zelf  had ook veel pijn. De eerste 5 maanden lukte de sex helemaal niet. Ik dacht echt dat ik te strak gehecht was. Al het weefsle aan de ingang van mijn vagina voelde veel te hard er zat helemaal geen rek meer in. Pas na 5 maanden lukte het weer. Ik had al een afspraak bij de gynecoloog staan maar ineens ging het wel, dus die afspraak heb ik afgezegd, Het deed zeker de eerste paar minuten heel erg zeer. Maar dor steeds weer rustig aan te doen en veel glijmiddel te gebruiken  ging het steeds beter en nu na 8 maanden doet het practisch geen zeer meer (als we niet te veel stunten tenminste :-( )

Een vriendin van mij heeft 1 jaar geen sex gehad, Het deed te veel zeer,  Uiteindelijk na   jaar naar de huisarts  . Die adviseerde haar om met een soort vaseline de pijnlijke plekjes elke dag te masseren en als het ware wat op te rekken, dat heeft geholpen.

Er bestaat een oestrogene creme (via arts) die littekenweefsel wat zachter kan maken (en je vagina vochtiger, dat laatste is echt heeel belangrijk als je pijn hebt). Die kun je alleen via een arts krijgen

Zo het is een heel verhaal geworden maar ik hoop dat het je wat helpt.
Ik denk dat het verstandig is om naar een arts te gaan.
verloskunidge zijn over dit verdere verloop niet al-wetend. Ze zien alleen de nacontroles 6-10 weken na de bevalling en daarna horen ze meesal niks over het verloop. De huisarts treft dus de resterende zorgen.
je ziet dus dat er best verschillende oplossingen zijn. en ook 'slecht gehecht'' weefsel zoals jij beschrijft hoeft niet eeuwig pijnlijk te blijven.

groeten Elke

Hoi,
Ik had een ziekenhuisbevalling en de gynaecoloog deed een rare knip. Dus de  vk durft niet te hechten. Tijdens dat de gyn. aan het hechten was kwam heel veel bloed eruit zodat hij opnieuw moest beginnen bahh gelukkig voelde ik niks ivm ruggenprik.
Omdat ik bleef bloeden kreeg ik een couratage..dus weer opnieuw gehecht.
Langer dan een maand kon ik niet normaal zitten en lopen en moest ik dagelijks een biotex-badje nemen voor ontsmetten. Het bleef bloeden tot 3 maanden. Vond ik ook niet zo fijn.
Je kan in ieder geval ipv weer naar de vk naar het ziekenhuis gaan naar een gynaecoloog en zijn mening vragen.
Succes mee.
Groetjes

Wat je ook kan doen is het stukje wat pijn doet elke dag insmeren met olie (olijfolie, babyolie) of iets anders wat vettig is. Ik heb dit ook gedaan en bij bij heeft het goed geholpen. Het is af en toe nog wat gevoelig maar het doet geen pijn meer.

Hello,
Bij mij ook 'verkeerd' gehecht... er was een stuk huid niet strak tegen elkaar gehecht en was gaan 'wijken'. Daardoor heb ik een kloofje bij de ingang. Gelukkig heb ik  er  helemaal geen last van, ook niet met seks. Het advies was bij een volgende bevalling om het dan mooi te laten hechten. Dus dan maar 'hopen' dat ik daar uitscheur of ingeknipt wordt!! haha... leuk vooruitzicht.

Bedankt voor de reacties en de tips!
Ik ga eerst eens proberen te smeren met olie, hoop dat dat helpt!
Durf niet zo goed naar de dokter eerlijk gezegt...
Maar goed, als ik er last van blijf houden zal dat toch een keer moeten vrees ik.
Bij bij is de huid ook niet strak genoeg tegen elkaar gehecht (door te weinig hechtingen) dus het staat wat "open" zeg maar..het is geen wond meer ofzo, maar wel nog heel gevoelig helaas...

X 4dec

nog even een rare opmerking misschien, maar als je gevoelig bent voor candida (schimmelinfectie) kun je beter geen olie enz gebruiken. beter is dan gewoon vaseline zonder toevoegingen (bij de drogist overal te koop) want anders kan je zuurteggraad veranderen en krijg je dat weer

groeten Elke

Terug
Bovenaan