Ik ben sinds vorig jaar bekend met PCOS. Toen ik dat hoorde, merkte ik inderdaad dat er op 'proberen zwanger te worden' en 'pril zwanger zijn' een soort taboe heerst. Al wil ik het liever niet taboe noemen, ik denk dat het eerder te maken heeft met het eng vinden en nog even voor jezelf willen houden.
Ik merkte dat er binnen de groep dames die het moeilijker afging erg veel behoefte was aan delen en openheid. Ik heb toen een tijdje ons proces gevlogt en iedereen er open in meegenomen. Dat was op dat moment absoluut iets waar ik achter stond en ik ontving dan ook heeeel veel meelevende reacties en bedankjes.
Toch, nu ik er na een jaar pauze weer druk mee bezig ben. Denk ik er wel nog een keer over na voor ik dat weer zou doen. De meelevende reacties gaven ook een soort sociale druk. Iedereen vroeg, natuurlijk goedbedoeld, naar hoe het met je was en hierdoor duurde weken nog extra lang. Je kon niet even ergens heen 'zonder erover na te denken' om bijvoorbeeld even ontspanning te zoeken.
Mijn vriend en ik zijn nu vijf maanden bezig, en niemand behalve mijn schoonzus weet hiervan. Ook op het werk weet een collega ervan. Zij vraagt er veel naar en dat voelt soms ook niet helemaal oke. Op het werk wil ik er niet mee bezig zijn en dat is zo toch onvermijdelijk. Als ik zwanger zou mogen worden, denk ik dat ik dat in dichte kringen wel vroeg vertel maar eromheen? Dat weet ik nog niet. De eerste weken zijn toch wel heel erg eng, en als iedereen daar continue naar vraagt.. Ik weet niet..