gekort op kraamhulp!!!

A

Anoniem

Guest
Ben eigenlijk best wel een beetje pissig!!
Ik wist vanaf het moment dat ik zwanger was 100% zeker dat ik geen borstvoeding wilde geven.
Ik had dat ook bij andere vriendinnen gezien en dat beviel me totaal niet.
Dus ook in goed overleg met mijn man gaan we onze kleine flesvoeding geven.
Op zich niets mis mee want ook ik en mijn man zijn met de fles groot gebracht en ook wij zijn er goed vanaf gekomen.
Maar wat blijkt nu... in principe krijg je 48 uur kraamhulp aangeboden maar omdat wij voor flesvoeding hebben gekozen worden weer 4 uur op gekort!!!
Ik vind dat best weleen soort van discriminatie.
Ookn op internet mag geen informatie gegeven worden over flesvoeding voor de eerste 6 maanden.
Ik weet dat iedereen zegt dat borstvoeding beter is maar als ik er nu al aan denk raak ik in paniek.
Maar ik kan er best wel licht pissig om worden dat mensen gestraft worden omdat ze geen borstvoeding willen of kunnen geven.
Of stel ik me nu aan volgens jullie??

groetjes
Jolanda 34 weken en 3 dagen

Ik begrijp je heel goed hoor! Je wordt erg vaak met de nek aangekeken als je voor fv kiest. Alsof je een ontaarde moeder bent als je geen bv wil geven. Ik blijf bij mijn mening dat je moet doen waar jij je goed bij voelt, dát is het beste voor je baby.
Maar nog even over de kraamzorg; het is natuurlijk wel zo dat je iets meer begeleiding nodig hebt als je bv geeft. Dus vandaar dat het zo is dat je dan meer uren krijgt.
Ik gaf bv en het was zelfs zo dat als ik in de kraamtijd zou beslissen om over te stappen op fv, de kraamhulp gelijk een halve dag minder zou komen.
Succes en maak je er niet te druk om.
Sil

volgens mij kun je het nooit goed doen in de ogen van andere mensen  Ik wil wel bv geven maar moet me steeds verantwoorden tegenover anderen, met name schoonmoeder. En krijg een hoop gezeur dat fv veel makkelijker is en dat als ik straks ga werken ik toch wel op fv zal overstappen. Waar bemoeit iedereen zich mee denk ik dan! Als jij je beter voelt bij fv moet je dat lekker doen hoor! aan een moeder met veel stress en zenuwen heeft je kindje ook niets. En er worden honderden baby's groot hoor met flesvoeding!
Maar inderdaad krijg je bij bv meer uren, maar het is dan ook wel ff wat ingewikkelder als fv. Joh dat flesje klaarmaken doe je een paar keer dan weet je het wel. en er kan eigenlijk niet zoveel aan fout gaan. Komt wel goed, doe maar lekker wat je zelf wil!

inderdaad discriminatie! je mag toch zeker zelf wel kiezen wat je wil doen zonder hiervoor afgestraft te worden! belachelijk ik snap best dat BV moeilijker is en dat daar de benodige begeleiding bij gegeven moet worden, maar om het zo op deze manier te doen vind ik beetje aso..

Volgens mij slaan jullie door en/of is het jullie verkeerd uitgelegd.

Ze gaan uit van 40 uur kraamzorg, maar er zijn dingen waar voor je extra kraamhulp krijgt, simpelweg omdat de kraamhulp daar meer tijd voorkwijt is. Dus geef je borstvoeding dan krijg je daar 4 uur extra voor. Jij geeft geen borstvoeidng en hebt die 4 uur voor de begeleiding bij het geven van borstvoeding dan ook niet nodig.

Er worden dus geen uren afgetrokken bij jou, maar als je borstvoeidng geeft krijg je er extra uren bij. Resultaat is hetzelfde, interpretatie is anders.

Heeft niets te maken met discriminatie, heeft niets te maken met dat je wordt gezien als ontaarde moeder. Dat is iets wat jullie er zelf van maken.

Maak gewoon je keuze, sta er achter en trek je niets aan van anderen, daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

Miep

Beste Miep,
De opmerking over ontaarde moeder ging bij mij niet over het aantal uren kraamzorg. Daar heb ik het daarna pas over...
Sil

Kiezen voor flessenvoeding maakt niemand tot ontaarde moeder.

Ik merk dat veel moeders dat zelf zo intepreteren. Nogmaals maak je keuze en ga niet in de verdediging. Het gross van de mensen kijkt je er echt niet op aan. Heb echt het idee dat dat vaak tussen de oren van moeders die kiezen voor FV zit, zonder dat het werkelijk zo gebracht wordt, uitzonderingen daargelaten.

Miep

Even hoor Miep, maar volgens mij heb jij nooit bewust voor fv gekozen. Als je dat wel een keer had gedaan, wist je dat het idee van dat andere je zien als 'ontaarde moeder' niet tussen de oren zit. Je moest eens weten hoe vaak je als bewuste fleskiezer preken om je oren krijgt, zelfs van mensen die je niet om raad/advies hebt gevraagd. Door sommigen wordt je er echt op afgerekend en dat zit niet tussen de oren. Dat wilde ik even kwijt.
Ivy

Terug
Bovenaan