Gelovig opvoeden?

Ik was zomaar benieuwd of jullie je kind(jes)gelovig opvoeden en op wat voor manier dan?

Ik ben zelf heel erg zwaar gelovig opgevoed met hel en verdoemenis enzo.ben in de pubertijd tegen in opstand gekomen.en heb jaren strijd mee gehad,en wist niet wat voor kant ik op moest,toen ik met 20 jaar op mezelf kwam te wonen,had ik mn vrijheid en ben ik een paar jaar goed losbandig geweest.
maar nu ik kinderen heb begin het weer te wringen:ik wil mn kids ook wat bijbrengen van God en het geloof,maar niet op de manier hoe ik grootgebracht ben,mn dochter gaat nu ook naar een christelijke school.eigenlijk wil ik er thuis ook weer meer aan gaan doen,maar vind zo moeilijk hoe??ga denk binnenkort maar eens een kinderbijbel kopen,heb al wel liedjes van Ellie en Rikkert.en we zingen iedere avond:ik ga slapen ik ben moe.(weet niet of jullie dat kennen?)
verder heb ik nog wat eenvoudige boekjes van bijbelverhalen met plaatjes erbij(kleine kinderbijbel)
maar wil denk ook weer het bidden voor en na het eten weer op gaan pakken,ze doen het op school ook,en ook bij de ene opa en oma.dus voor hun ook beter 1 lijn,
pfff dat was mn verhaal moest even kwijt,zat/zit hoog zeg maar!
hoor graag jullie reacties/meningen/en jullie manier van opvoeden hierin.

liefs jootje
 
Nou ik vind dat iedereen dat zelf moet weten. Stan is idd ook gedoopt. Ik weet dat het een verkeerde rede is, maar ik vind dat hij gedoopt moest worden omdat de hele familie gedoopt is. En het hoort er zo eigenlijk gewoon bij. Verder ben ik niet zo gelovig.

Ik wilde mijn communie doen omdat ik een fietsje zou krijgen hahahaha.....

Ik zal hem wel over het geloof vertellen, maar niet in die mate zoals boven genoemd. Hij mag zelf later beslissen wat hij wel en niet gelooft.

Maar nogmaals, er is helemaal niks mis met het gelovig opvoeden van kinderen! Ik vind het bewonderendswaardig als je hier echt de tijd voor kunt nemen. Ik lees liever gewone verhaaltjes....
 
Tuurlijk moet iedereen het zelf weten,zo bedoel ik het niet!ik ben zelf heel erg gelovig opgevoed en zo wil ik dat zelf niet,maar in wat andere vorm,en later mogen ze zelf weten wat voor weg ze op gaan(is voor mij nooit een keuze geweest,maar zelf bepaald)
maar ik zou wel graag willen vertellen wie God is en verhalen uit de bijbel van vroeger vind ik niet verkeerd dat ze daaar iets van weten,hoe de wereld ontdtaan is enz.
en of je nu een keer een gewoon boekje voorlees of uit de kinderbijbel,dat lijk mij niet meer werk ofzo

liefs jootje
 
Floor is niet gedoopt. Manlief en ik wel, maar zijn ook niet voor de kerk getrouwd.
Trucker komt uit een gezin waarbij alles nogal werd opgelegd. Hij moest mee naar de kerk. Hij moest bidden voor het eten. Dit is op zich niet verkeerd, maar heeft er bij hem voor gezorgd dat hij anti is voor alles wat met geloof te maken heeft.
Ik ben opgegroeit met geloof. Katholieke basisschool, misdienaar, katholieke middelbare school (les gehad van paters, was zelfs een kapel en patershuis op terrein van de school). Als mijn moeder op 9 uur op zondag naar de kerk ging iwlde ik altijd mee, want dan zong het mannenkoor!

Maar nu ga ik niet meer. De pastoor van de kerk hier spreekt me totaal niet aan.

Terug naar mijn punt. Floor is dus niet gedoopt. Als je je kindje doopt beloof je hem/haar op te voeden met het woord van god, en een gelovige opvoeding te geven. Ik kan dat niet rijmen met een vader die niet gelooft, en een moeder die nauwelijks naar de kerk gaat. Ik twijfel nog steeds over eventueel een katholieke school. Of gewoon, als ze wat groter is, weer wat vaker naar de kerk te gaan, om haar kennis te laten maken met het geloof. Ik wil in ieder geval niets opdringen, en haar vrij laten in haar eigen keuze. Ik zal wel als ze oud genoeg is met haar praten over God.

Liefs,

T
 
Leuk om jullie reacties te lezen,mijn kids zijn ook niet gedoopt omdat ik er niet achter stond,en niet weet welke kerk ik moet gaan,als ze willen kunnen ze zichzelf later altijd nog laten dopen vind ik.

ik ben ook zo opgevoed,iedere zondag 3 keer naar de kerk,geen tv,geen lange broeken,en altijd bidden voor het eten(dat laatste vond ik zo erg niet)
maar verder wel,ben een paar jaar echt ook anti geweest.nu ben weer milder,en wil ik op mn eigen manier onze kindjes wat van het geloof bijbrengen,en wil ze niets opleggen of verplichten,zoals ik ben opgegeroeid.
wij hebben verder nu ook gewoon tv en draag zelf broeken en mn dochter ook,zie er zelf niets verkeerd in,en vind ouderwets.
liefs jootje
 
Leuk Topic!!

Wij gaan Tygo gelovig opvoeden!
Wij zijn gewend elke zondag naar de kerk te gaan. We bidden voor en na het eten, en zingen ook `het ik ga slapen` voor dat Tygo naar bed gaat!
Verder lees ik hem voor uit de kinderbijbel na het eten!
Tygo is ook gedoopt (net als zijn beide ouders)

Groetjes Marieke
 
Ik bedoelde het ook niet verkeerd hoor. Ik ben zelf redelijk gelovig opgevoed. We gingen in ieder geval 1 keer per maand naar de kerk. Op een gegeven moment is dat verwaterd, omdat we ook een ongelooflijk saaie priester hadden.

Ik weet niet of Stan gelovig word of niet. Ik zal hem idd vertellen over god en het ontstaan van de bijbel enz. Maar pas op een leeftijd dat hij OF er zelf naar vraagt OF dat hij het in ieder geval begrijpt. Ik ben niet erg gelovig, desondanks wilde ik Stan toch laten dopen..... omdat zoals gezegd dit er nou eenmaal bij hoort in mijn familie. Ik vond dat ik dit moest doen, dus heb ik dat gedaan.

Ik vind het erg knap om een kindje ook wel gelovig op te voeden..... zelf heb ik hier wat minder zin in.... daarom zal ik het pas op latere leeftijd uit gaan leggen.

Ik weet het..... hele slechte redenen, maar ja....
 
Leuk en open topic!

Julia hebben we ook laten dopen. Mijn man en ik zijn ook allebei gelovig opgevoed. Maar niet heel streng ofzo. In allebei onze opvoeding speelde het geloof wel een belangrijke rol. Maar zowel mijn ouders als zijn ouders hebben ons wel ons eigen gang laten gaan, vooral toen we wat ouder werden. Het is niet dwingend opgelegd, waardoor het nu ook onze eigen keus is om te geloven. Het is erg makkelijk en fijn dat we een beetje dezelfde soort opvoeding gehad hebben. Hierdoor liggen we ook redelijk op 1 lijn in de opvoeding van Julia.

We proberen nu ook elke week naar de kerk te gaan. Hoewel ik niet persé vind dat je naar de kerk moet om te geloven, is het wel fijn om er een ritme in te hebben. Julia gaat daar naar de kinderoppas en dat vindt ze erg leuk.
Als ze gaat slapen zingen we ook een "christelijk" kinderliedje en ik doe een klein gebedje met haar. Het hoort bij ons naar-bed-gaan-ritueel. Toen ze net geboren was moest ze voor het eerst lachen toen we dat liedje zongen. Zo van "haha papa en mama gaan weer zingen".
Julia heeft ook een peuterbaby gekregen toen ze werd gedoopt. Daar lees ik soms verhaaltjes uit. Zo raakt ze vanzelf vertrouwd met de verhalen.

Liefs Maartje
 
Terug
Bovenaan