Gelovig opvoeden?

Nou, hier niet. Julia wordt niet gelovig opgevoed. We willen haar natuurlijk wel over het geloof leren en ook dat er mensen zijn die islamitisch, boedhistisch en andere geloven aanhangen, maar we geloven zelf niet en gaan haar dat ook niet meegeven in de opvoeding.

Ik denk er wel over na om haar naar een christelijke school te laten gaan, om haar wel dat stukje mee te geven.

Leuk, maar moeilijk onderwerp denk ik!
 
Leuk en ook wel lastig topic, dit dwingt je toch om even na te denken over wat je allemaal aan je kind mee wilt geven als ouders!

Mijn man en ik zijn allebei christelijk opgevoed en gaan ook nu 's zondags nog naar de kerk (meestal 1 keer). Wij willen Diederik dus ook op laten groeien met het geloof en is als baby ook gedoopt. Hoe wij daar nu al vorm aan geven? Wij zingen voor het slapen gaan ook 'ik ga slapen ik ben moe' en we hebben wat kinderboekjes met bijbelverhalen die we met hem lezen (waar hij natuurlijk nog geen bal van snapt;-).

Verder moet ik wel zeggen dat we nog niet echt met hem bidden voor het eten (wij eten meestal later dan hij) etc. Dat willen we wel graag gaan doen, maar het lijkt nu nog zo 'zinloos', hij snapt het nog niet echt.

Ik vind het persoonlijk heel lastig om dit heel consequent in de opvoeding mee te nemen terwijl ik zelf ook niet altijd heel overtuigd ben. Ik vind geloven zelf best lastig, en als ik het voor mezelf al soms niet helemaal snap, hoe kan ik het hem dan leren? Maar goed, stap voor stap, bij kleintjes begin je natuurlijk bij het begin.

Ik ben overigens ook best streng christelijk opgevoed, niet zo 'zwaar' als Mamajo83, maar ik ging ook 2 keer per zondag naar de kerk, naar een school 'van mijn kerk' 40 km verderop, etc. Nu ben ik wel wat vrijer (mijn ouders overigens ook) en ga 1 keer per zondag, en een keer niet gaan vind ik ook geen doodzonde. Ook zou ik mijn zoon nooit zover van huis op school doen. Mijn ouders nu ook niet meer, maar dat was toen eigenlijk gewoon de cultuur waarin ze/we leefden.

@mamajo83: ik kan me goed voorstellen dat je je 'afreageert' en anti wordt als het teveel is opgelegd. Dat wil niet zeggen dat je het voor altijd en volledig aan de kant hoeft te schuiven. Je kunt in NL gelukkig zelf kiezen hoe je het hebben wilt!
 
Ook wij voeden de kinderen gelovig op!
wij gaan morgen ook naar kerk en de oudste 2 gaan mee. het is 3 keer kerk en we verdelen dat per zondag.

Blossom jij schrijft dat kinderen het nog niet door hebben om te bidden, maar ze weten het drommels goed hoor. handen samen, en zelf je ogen dicht. Rick en Tom weten het echt hoor.

Ik denk dat jullie het zwaar noemen hoe wij leven, maar wij voelen ons er goed bij. Dus geen broek, geen tv en zondags geen gezellige vrije dag. Maar wij mogen elke zondag uit Gods woord horen en daar zijn wij heel blij mee.

Toch kan ik jullie wel volgen in jullie anti worden, tegewoordig is het ook heel moeilijk allemaal. Maar je mag de Heere bidden om kracht en wijsheid ook bij de opvoeding.

Komt misschien belerend over, maar bedoel het niet zo, ieder moet het voor zich weten. Maar
ik wil jullie toch meegeven; God bestaat, en de hel en hemel ook. Dus na je sterven is er de hel of de hemel. Ik mag dan 'streng' leven maar ook ik moet bekeerd worden.

Heel verhaal geworden, maar wilde deze kans toch niet voorbij laten gaan.
 
Oef,

Kom ik hier als enige niet gelovige...

Wij voeden Warren heel bewust wel met religie op omdat het (vinden wij) zo'n belangrijk onderdeel van de maatschappij is. Intollerantie en disrespect zijn mijn nachtmerries, ik ben er van overtuigd dat deze vooral voortkomen uit onwetendheid.

Ik heb het privilege gehad veel van de wereld te hebben gezien en heb een Islamitische stiefmoeder, heb op 7 verschillende lagere scholen gezeten (waaronder één streng Gereformeerde en een paar in Azië). Ik ben dus met aardig wat religies in aanraking geweest en vind ze allemaal hele mooie en goede dingen hebben en (helaas) ook punten die ik ronduit verwerpelijk vind.

Wij zullen Warren dus voorlezen uit de Kinderbijbel maar we zullen hem ook over Hindoeïsme, Boeddhisme, de Islam het Jodendom vertellen.

Als hij later ervoor kiest om een religieus leven te lijden dan zullen we hem daarin steunen, zijn geluk staat voor ons voorop.

X
Evje
 
Fijn dat jullie zo reageren op dit topic!
@mamamar:zo te lezen hebben wij dezelfde opvoeding gehad,ik voelde me er op een gegeven moment niet meer goed bij.en ben er mee gestopt(anders voel ik me een huichelaar)
toch door zo een streng gelovige opvoeding laat je het nooit meer los,en idd hemel en hel bestaan!maar vind dat wij zoo bang gemaakt worden ermee,en nooit iets goed doen,ik denk niet dat God bedoelt om zo te geloven,maar goed das mijn mening,weet ik dat daar niet over te discuseren valt...bijna heel mn familie denkt zo,geen discussie mogelijk.ik bedoel te zeggen:er zijn zoveel geloven,zoveel kerken.waarom zou dit strenge geloof het juiste zijn??
ik geloof zeker in de bijbel en ontstaan van de werleld heb ook een kinderbijbel gekocht voor mn kids en ga ze daar uit voorlezen,en wie weet ga ik binnenkort wel weer eens naar de kerk.maar dan wat lichter,hervormd ofzo.maar dat is best weer een stap.
liefs jootje
 
Wij willen Julia ook christelijk opvoeden.
Zij is gedoopt, en we gaan inderdaad ook (bijna) elke zondag naar de kerk.
Verder lezen we na het eten uit de kinderbijbel, en bidden we ook samen voor het eten.

En ook "Ik ga slapen, ik ben moe" klinkt 's avonds bij Julia's bedje :). Ze vindt het erg leuk als papa en mama dat samen voor haar zingen.

Laatst logeerden mijn 4 neefjes en nichtje bij ons, en zongen zij ook "Ik ga slapen, ik ben moe." Julia wist niet waar ze moest kijken, zoveel kindjes die aan het zingen waren ;-).

Ik kom oorspronkelijk uit dezelfde kerk als Blossom (waren we al een keer achter gekomen), maar nu ben ik lid van de Nederlands Geref. kerk. Dat bevalt me erg goed moet ik zeggen!!

Liefs
 
Hallo,
ik sta echt met open mond dit topic te lezen, heel verwonderlijk dat er nu nog zoveel met geloof gedaan word! Had ik niet verwacht. Ik ben katholiek opgevoed, mijn vader heel streng en die wou dit absoluut niet door geven aan ons (zo streng). Dus wij zijn hier heel vrij in opgevoed. Ben wel misdinaar en accolied geweest en heb lang in een koor gezongen. Maar thuis hebben we nooit gebeden.
Mijn man is protestants en ik ben katholiek, dus als ik onze dochter al had willen dopen, hadden we er toch niet uitgekomen voor welke kerk.
Ze gaat waarschijnlijk wel naar een katholieke basisschool, puur omdat er daar meer kinderen van de boerderij komen, dan bij de andere school.
Liefs
 
Hallo, ik ben zelf geen ouder, ik bento en ben 14 jaar, ik ben zelf extreem streng gelovig opgevoed. Ik ben van mening dat je kinderen niet het geloof moet opleggen. Je kinderen veprlichten te bidden voor het eten is not done vind ik. Natuurlijk kunnen jullie wel bidden, maar ik zou je kind niet verplichten mee te doen. Ook je kind structureel meenemen naar de kerk of moskee is not done (als zij dat niet willen natuurlijk) Natuurlijk kan je je kind wel een keer meenemen naar de kerk om te laten zien wat jij belangrijk vind. Een kind moet zelf kunnen bepalen of die gelovig is en dat moet niet worden geïdoctrineerd door de ouders. Want dat is het, indictrinatie. Dat kan je kind erg onzeker maken. Ik ben zelf homoseksueel en dat was erg moeilijk om voor uit te komen in een gelovig gezin. Je moet je kind zelf de keuze laten maken om dat alles te doen. Je kind heeft een eigen mening en het is niet een mini versie van jouw.
 
Terug
Bovenaan