Leuk en ook wel lastig topic, dit dwingt je toch om even na te denken over wat je allemaal aan je kind mee wilt geven als ouders!
Mijn man en ik zijn allebei christelijk opgevoed en gaan ook nu 's zondags nog naar de kerk (meestal 1 keer). Wij willen Diederik dus ook op laten groeien met het geloof en is als baby ook gedoopt. Hoe wij daar nu al vorm aan geven? Wij zingen voor het slapen gaan ook 'ik ga slapen ik ben moe' en we hebben wat kinderboekjes met bijbelverhalen die we met hem lezen (waar hij natuurlijk nog geen bal van snapt;-).
Verder moet ik wel zeggen dat we nog niet echt met hem bidden voor het eten (wij eten meestal later dan hij) etc. Dat willen we wel graag gaan doen, maar het lijkt nu nog zo 'zinloos', hij snapt het nog niet echt.
Ik vind het persoonlijk heel lastig om dit heel consequent in de opvoeding mee te nemen terwijl ik zelf ook niet altijd heel overtuigd ben. Ik vind geloven zelf best lastig, en als ik het voor mezelf al soms niet helemaal snap, hoe kan ik het hem dan leren? Maar goed, stap voor stap, bij kleintjes begin je natuurlijk bij het begin.
Ik ben overigens ook best streng christelijk opgevoed, niet zo 'zwaar' als Mamajo83, maar ik ging ook 2 keer per zondag naar de kerk, naar een school 'van mijn kerk' 40 km verderop, etc. Nu ben ik wel wat vrijer (mijn ouders overigens ook) en ga 1 keer per zondag, en een keer niet gaan vind ik ook geen doodzonde. Ook zou ik mijn zoon nooit zover van huis op school doen. Mijn ouders nu ook niet meer, maar dat was toen eigenlijk gewoon de cultuur waarin ze/we leefden.
@mamajo83: ik kan me goed voorstellen dat je je 'afreageert' en anti wordt als het teveel is opgelegd. Dat wil niet zeggen dat je het voor altijd en volledig aan de kant hoeft te schuiven. Je kunt in NL gelukkig zelf kiezen hoe je het hebben wilt!