Gestopt met de pil, maar niet ongesteld

[quote quote=10567661]Om bij de gynaecoloog terecht te komen heb je (in Nederland) toch echt een verwijzing van de huisarts nodig. Dus die skippen kan helaas niet. Ik lees dat je contact hebt gehad met de huisarts, maar heb je ook de huisarts zelf gesproken of alleen de assistente? Akls je je zorgen maakt, dan zou ik gewoon toch weer een afspraak bij de huisarts maken. Het kan echter wel zo zijn dat het een jaar duurt voordat je lichaam helemaal gereset is van alle hormonen.[/quote]
Helaas alleen de assistent, werd gelijk afgewimpeld met het verhaal van ja is normaal hoor niks aan de hand.. duurt gewoon lang..
 
Er wordt vaak gezegd dat je lichaam moet ontpillen, maar dat is niet zo. Op het moment dat je stopt met de pil, zou je normale cyclus zich moeten herstellen. Hoe was je cyclus voor je met de pil startte? Was het toen wel regelmatig? En heb je ovulatietesten gebruikt te afgelopen tijd, zodat je een idee hebt of en zo ja wanneer je een eisprong hebt?
Ik zou inderdaad nogmaals contact opnemen met de huisarts en een afspraak vragen. Dan kan je dit met de huisarts bespreken en kijken of er bv iets anders speelt, zoals PCOS waarbij je een onregelmatige cyclus kan hebben. Mocht de assistente weer moeilijk doen: in de richtlijnen van huisartsen staat ook gewoon dat de cyclus na pil meteen weer herstelt, dus dan kan je daar naar verwijzen. Succes!
 
@ Eva, wat je zegt klopt niet. Je lichaam moet wel degelijk ontpillen. Ook na een miskraam en een bevalling is je cyclus niet direct weer normaal. Kan wel, maar hoeft zeker niet. Sommige vrouwen hebben geluk dat hun cyclus direct weer normaal is en bij anderen duurt het tot wel een jaar. Welke huisarts richtlijn heb jij het over? In de Nederlandse huisartsen richtlijnen kan ik er namelijk niets over vinden. Er is wel veel bewijs dat vrouwen een onregelmatige cyclus kunnen hebben na stoppen van hormonale anticonceptie. Dit is ook algemeen bekend bij huisartsen en gynaecologen. Ben benieuwd naar jouw bronnen.

Hier wordt het ook mooi uitgelegd:
https://www.kraamzorgdewaarden.nl/blog/stoppen-met-de-pil-dit-gebeurt-er-in-je-lijf
 
@gebruiker, zie tekst hieronder, komt uit de NHG richtlijn anticonceptie, staat onder stoppen met anticonceptie. 
"
Herstel cyclus na stoppen

Leg uit dat de cyclus, en dus de vruchtbaarheid, zich na stoppen met anticonceptie meteen herstelt, behalve bij de prikpil, waarbij het 6-12 maanden kan duren. "
 
[quote quote=10567708]Er wordt vaak gezegd dat je lichaam moet ontpillen, maar dat is niet zo. Op het moment dat je stopt met de pil, zou je normale cyclus zich moeten herstellen. Hoe was je cyclus voor je met de pil startte? Was het toen wel regelmatig? En heb je ovulatietesten gebruikt te afgelopen tijd, zodat je een idee hebt of en zo ja wanneer je een eisprong hebt?
Ik zou inderdaad nogmaals contact opnemen met de huisarts en een afspraak vragen. Dan kan je dit met de huisarts bespreken en kijken of er bv iets anders speelt, zoals PCOS waarbij je een onregelmatige cyclus kan hebben. Mocht de assistente weer moeilijk doen: in de richtlijnen van huisartsen staat ook gewoon dat de cyclus na pil meteen weer herstelt, dus dan kan je daar naar verwijzen. Succes![/quote]

Dit klopt in elk geval niet.
 
@ Eva, dat gaat over alle anticonceptie en wordt niet gespecificeerd. Na het verwijderen van een spiraal en koperspiraal herstelt je cyclus bv vrijwel direct. Ook na het stoppen van de pil kan je cyclus direct weer normaal zijn. Vooral dus een waarschuwing voor vrouwen die stoppen vanwege een andere reden dan een kinderwens. Nog een nuance: er staat ‘het herstelt zich direct’, wat niet perse wil zeggen dat je cyclus direct weer normaal is. Wat het wil zeggen is dat je lichaam het direct gaat herstellen, waarbij het dus niet zo is dat het direct weer normaal is (er is zeker een verschil tussen herstellen en normaliseren). Denk dat alle huisartsen en gynaecologen inmiddels uitgebreide ervaring hebben met dat het zeker enige tijd kan duren voordat je cyclus weer normaal is na het stoppen van de pil
 
Los van of ontpillen wel of niet een ding is, lijkt het voornaamste aparte in dit geval dat je eerst 3x wel ongesteld werd en nu al een hele tijd niet meer. Ik heb dit ook gehad toen we gingen proberen zwanger te worden van de eerste. Mijn cyclus werd destijds niet regelmatiger of korter maar steeds langer 60+ dagen tot op het punt dat er inderdaad niets meer gebeurde en ik na 70 dagen zonder positieve ovulatie test de huisarts ook gebeld heb en daar naar toe gegaan ben. Ze hebben toen mijn bloedwaarden gecheckt (hormoon levels) maar was allemaal keurig. Dus ik kreeg toen een recept om mijn menstruatie kunstmatig op te wekken, eenmalig. Met het idee wellicht dat je lichaam zich dan herinnert dat het iets moet doen en het zich weer opnieuw gaat resetten. Dit werkte voor mij en vanaf toen werd ik daarna weer zelf ongesteld met een steeds korter wordende cyclus, dus wel zoals het hoort. Hierna was deze na een paar maanden dusdanig herstelt dat ik toen wel zwanger mocht raken :)

Niet dat dat bij jou dan ook gaat werken, want er kan van alles aan de hand zijn, of niets. Maar dan weet je dat het langer worden/volledig wegvallen van je cyclus nadat deze wel gestart is niet "normaal" is of erbij hoort. Ontregeld kan het zeker allemaal zijn na de pil, maar je lichaam zou toch wel iets moeten doen.

Ik hoop dat er ondertussen wat verbetering in zit voor je! En anders zou ik me zeker voor kunnen stellen dat je nog nogmaals probeert de huisarts te contacteren.
 
Ik herken je verhaal heel erg, alleen zat ik niet aan de pil maar had ik een hormoonspiraal. 
Het moment dat je stopt met anticonceptie is het moment dat je besloten hebt dat je een kindje wil, en is het dus zo vervelend dat het niet meteen lukt. Deze spanning helpt niet bij het verwekken, maar ik snap echt dat je dit niet uit kan zetten.
Zelf heb ik een super onregelmatige cyclus en ook de eerste maanden nadat mijn spiraal eruit was heeft het 2 maanden geduurd voordat ik ongesteld werd, en daarna fluctueerde het van een cyclus van 45+ dagen tot 25 dagen... om gek van te worden. 
Ik ben zelf ook bij de huisarts geweest en meteen weer weggestuurt. Ik was bijn 26 dus als het over 2 jaar niet lukte moest ik maar terugkomen.. je word zo niet bijgestaan door de huisarts....
Ik ben toen wel begonnen met ovulatietesten, om te ontdekken of ik wel een eisprong had. Die had ik gelukkig wel, alleen omdat er dan zo een druk achter kwam met het moet nu, lukte het niet.
10 maanden verder had ik een positieve test in handen.
Mijn advies is, kijk even of je een eisprong hebt, elke dag een ovulatietest doen. Blijft deze uit, weer aankloppen bij je huisarts en eis een doorverwijzing. Als jij voeld dat het niet goed zit, dan moet je dit instinct echt volgen!!
Heeel veel succes de komende tijd, ik hoop echt dat je snel een positieve test krijgt!!
 
Terug
Bovenaan