Gevoelig onderwerp fles of borst!

Nou, bij mn eerste heb ik geprobeerd om bv te geven, maar t deed pijn (kloven) en na 3 mnd moest ik stoppen want hij was in 4 wkn tijd maar iets van 500 gr aangekomen. Na een week flesvoeding had ie er 500 gr bij. Dus ik had t toen gauw gezien met bv. Wilde deze keer dus eigenlijk geen bv meer geven, maar mn man wilde graag dat ik t toch deed omdat het dus beter voor de baby is. En hij stopt dan met roken! K hoop dat t dus nu btr gaat als de eerste keer. En je moet vooral doen waar je zelf t prettigste bij voelt!

Bij mijn eerste liep de borstvoeding best goed: geen kloven of andere ellende, maar mijn kleintje dronk wel errug lang (iedere 2 uur en dan 1 uur per voeding). Dat trok ik gewoon niet. Nu heb ik besloten er niet eens aan te beginnen. Ik WIL gewoon niet. Of het nou gezonder is of niet, ik kan het niet opbrengen al die energie er in te stoppen en dan alsnog na een week of 5 te moeten stoppen. En zowiezo wil ik niet langer dan het zwangerschapsverlof bv geven aangezien ik kolven al helemaal drama vind. Ik vind het niet prettig dat gefrut aan mijn borsten. Mijn zoontje is prima gegroeid op de fles en deed het zelfs nog beter dan op de borst. Ik ga mezelf dit keer dus geen schuldgevoel aanpraten en ga de kleine direct een flesje geven.

Je moet doen waar je je prettig bij voelt en de omgeving moet je lekker laten kletsen. ZIJ hoeven het niet te geven...

Laten we het niet overdrijven: borstvoeding is goed maar het is echt niet zo dat alle borstgevoede kinderen minder ziek zijn, minder allergisch zin ed.... dat is nooit echt bewezen. mijn dochter heeft niet veel borstvoeding gehad maar is nooit ziek... dus ja...

Hmm.. ik denk dat je hier toch de plank misslaat bloempje, het is jammer dat bv niet bij iedereen gaat zoals het moet. Je kunt daar altijd hulp voor zoeken, alle begin is moeilijk. Flesvoeding is dan een goed alternatief, maar het is wel degelijk bewezen dat bv beter is. Je hoeft jezelf nooit schuldig te voelen over een besluit, maar je moet je wel altijd goed informeren. Het is idd zo dat het niet altijd aan bv ligt of je kindje wel of niet veel ziek wordt, bv is echter veel meer dan gewoon voeding het is ook troost en iets dat jij alleen kunt doen. Daarom is het ook ieders eigen keuze, die je weloverwogen moet maken.

Borstvoeding is bewezen beter voor de baby dan flesvoeding, maar puur in de zin van dat er in borstvoeding nog altijd veel meer goede stoffen zitten die nog altijd niet in flesvoeding zitten puur omdat de wetenschap er nog altijd niet in is geslaagd die stoffen na te kunnen maken (anders hadden ze natuurlijk allang erin gezeten). In die zin kan het zo zijn dat stoffen die wel in borstvoeding zitten maar niet in flesvoeding, kunnen helpen voorkomen een allergie te ontwikkelen. Met nadruk op kunnen, want het is inderdaad niet gezegd dat in ons geval onze baby geen astma zal krijgen omdat ik besluit borstvoeding te geven (als dat lukt). Maar ik vind het zelf om die reden wel het proberen waard. Het heeft dus enigszins met erfelijke aanleg te maken en dan mogelijk de combinatie met wat voor voeding je geeft.

Zoals ik eerder zei heb ik zelf ook nooit de borst gehad en ben altijd een kerngezond kind geweest. Daarom vind ik zelf dat het ieder zijn eigen keuze is voor welke voeding je kiest, want van te voren weet je nooit hoe gevoelig of niet je kindje voor wat dan ook zal zijn en ook niet of de soort voeding daarmee te maken gehad zal hebben. Een kind wordt niet per definitie slechter van flesvoeding, en daar zit het hem in denk ik... Ieders keuze voor voeding moet ook om die reden worden gerespecteerd vind ik.

Hoi hoi!!

Nou ik ben er nog niet uit hoor.... inderdaad.. dat je baarmoeder krimpt is zeker waar.. aiii en dat merk je ook wel in die eerste week tijdens het aanleggen! Dat is wel heel goed inderdaad, gaat dit veel trager als je flesvoeding geeft?? Gut ik ben dr echt weer helemaal uit wat dat betreft. Ik vraag me af.. is het al voldoende als je je kindje bijv. 3 weken bv geeft, m.b.t. alle belangrijke antistoffen die je je kindje meegeeft?? Of moet je dan echt 3 maanden voeden. Ik heb zelf 9 maanden borstvoeding gehad.. en ik ben zo allergisch als de pest!! Als baby zat ik al onder de eczeem en het lijkt alleen maar erger te worden (soms niet uit te houden zelfs pfjuw). Maargoed, bv baby's groeien vaak wel beter, daar kun je wel verschil in zien vind ik. Ja ik vind het echt heel lastig, soms denk ik.. zal ik het wel doen, puur uit schuldgevoel (wil achteraf geen spijt krijgen) of zal ik het gewoon niet doen.. want daar gaat ondanks alle meningen mijn voorkeur toch wel naar uit. Mijn schoonmoeder zei laatst nog, als jij er al in staat, dan kun je er van uit gaan dat de bv niet zal slagen, als jij er al zo zeker van bent, geef dan de fles.

Lastig onderwerp he.... haaha.. mijn schonzus is helemaal voor BV, heel goed.. ze heeft haar vier kids de borst gegeven.. en daar heb ik veel bewondering voor! Dan denk ik, hoe krijg je het voor elkaar, zo veel geduld en energie wat je er in stopt.. tja ik blijf het gewoon niks vinden. Maargoed.. inderdaad het blijft uiteindelijk de beste en meest natuurlijke voeding voor je kindje. Nou ik zal er nog is over na gaan denken!

Bedankt voor alle meningen tot nu toe.

Liefs mammma

ik ga het ook weer proberen, vorige keer maar twee weken met veel moeite opgegeven. Was zelf ook helemaal niet fit wat het erg zwaar maakte om nog maar niet te spreken over de dubbele borstonsteking...

Terug
Bovenaan