Gewaaggde discussie in het kwadraat: Mag je ouders als vaste oppas gebruiken...

A

Anoniem

Guest
Oke, is kijken of we hier een echte gewaagde discussie mee op kunnen starten. De titel zegt het al. Mag je ouders, schoonouders, andere familieleden als vaste oppas gebruiken en nog belangrijker   wat mag je van ze verwachten.

Wij doen Lukas ongeveer 1 keer per maand naar mijn schoonouders (soms twee keer per maand) als wij werken. Dat is altijd op vrijdag en we spreken ver van te voren af wanneer het zover is.

We hebben bewust niet voor meer dagen gekozen. Als hoofdreden: Het zijn opa en oma en geen veredelde babysitservice. Zelfs zouden ze graag meer op willen passen maar wij doen dan niet. We vragen ze liever een keer in het weekend op te passen.

Mijn schoonzusje daar en tegen heeft het in haar hoofd gehaald om zwanger te worden terwijl ze nog studeert (geen ongelukje) en ging er maar doodleuk van uit dat opa en oma ook op zouden passen terwijl ze haar studie afmaakt (dat doet ze wel hoor en ze werkt hard).

Ze heeft niet eens naar andere mogelijkheden gekeken.

Nadeel van familie is dat als er wat gebeurt (ziekte of iets dergelijks) je altijd maar weer denkt ' o ik hoop dat ze beter worden want het is lastig met de oppas' Hoop geregel als gevolg en gevraag met een ondertoon ' Wanneer kan je weer oppassen'  

Begrijp me niet verkeerd. Als de omstandigheden anders waren (schoonouders jonger, ouders meer in de buurt) Zou ik het misschien ook wel doen maar ik vind stabiliteit ook belangrijk voor een kleintje en elke dag wat anders lijkt mij ook niets.

Natuurlijk kost proffesionele kinderopvang geld. Maar wij hebben gekozen voor een kind en het is onze verantwoordelijkheid.

Pff lang verhaal. Ben benieuwd of dit wat discussie oproept (hou ik wel van)

Annemieke

Hmmm ik maak me hier niet echt druk om...
'Dit moet lekker iedereen zelf weten !wij hebben mijn moeder voor 2 uurtjes per week VAST in dienst (haha) omdat we maar voor 2 uur oppas nodig hebben ...mijn man en ik doen verder alles samen... (ik werk maar 22 uur en mijn man is zelfstandige)
Denk dat mijn schoonouders niet eens zouden willen omdat ze beide fultime werken en mijn eige ouders ook...
tja niet echt een antwoord maar ik vind beide prima!!Ligt ook aan de ouders zelf denk ik....

Liefs lonneke

mmmmm, vind deze ook al niet gewaagd eigenlijk (maar een discussie hoeft ook niet gewaagd te zijn..). Wat mij betreft is het inzetten van een vaste oppas opaof oma iets wat iedereen voor zichzelf moet weten. Als je goede afspraken maakt met elkaar en de verwachtingen goed managet, zie ik niet waarom je het niet zou doen.

Onze (schoon)ouders wonen helaas niet in de buurt, maar passen 1x per veertien dagen een dag op. Mijn ouders dus 1x per 2 weken en die van mijn man ook. Ze komen dan de dag van te voren en blijven slapen. Heerlijk vind ik dat, en zij ook.

Maar nogmaals, iedereen doet het op zijn manier en dat is prima!

Groetjes Susan

Haha, Annemieke, hebben wij dezelfde schoonzus???!!! Enige verschil is dat het bij mijn schoonzus wel een ongelukje was, (17 jr) ze nu haar studie (deeltijd wil ze niet) af maakt, helaas daar nu al meer als 4 jaar (over 2 studiejaren) over doet en ze nog een studie er achteraan wil doen. Mijn schoonmoeder  passen dus 5 dagen in de week op. De eerste woordjes waren dus ook pake (opa) en beppe (oma) in plaats van heit (papa) en mem (mama.).    Vooral hubbie kan er nog wel eens kwaad om worden hoe ze het regelen, (bijna ieder weekend  "dumpen" ze die kleine ook nog daar!)  maar soms vergeten we dat wij bewust voor een kindje gekozen hebben en dat het niet altijd makkelijk is als je eigenlijk een kindje hebt als je er in je leventje nog niet aan toe bent!

Mijn ouders (schoonouders wonen 295 km verder weg) passen niet vast op Tessa. Ze hebben het wel gevraagd, maar we hebben het nog afgehouden. Het is toch een hele verantwoordelijkheid en wij zouden als ze op vakantie zijn (vaak!) of weg willen dan andere oplossingen moeten vinden. Tessa gaat nu 2 dagen naar de opvang en soms halen ze haar dan daar op. We zien het ook als achtervang als Tessa bijvoorbeeld ziek is en ze niet naar de opvang kan. In het weekend (pas 3 keer nu gebeurd bedenk ik me nu) brengen we Tessa wel eens naar opa en oma. Ze vinden het heerlijk, maar ook wel pittig om op te passen! Laat staan als dit 2 volle dagen per week zou zijn! Al zouden we heel dicht bij mijn schoonouders wonen, dan zou Tessa toch 2 dagen naar KDV gaan. Gewoon omdat ze het zo leuk vindt en ze "leert" van andere kindjes om haar heen.

Lisenka mv Tessa (10-9-2006)

Hoi Hoi,
Nina gaat 12 uurtjes per week naar haar oma (mijn schoonmoeder).
Mijn schoonmoeder vindt het prachtig en wil het graag maar soms denk ik wel eens,
is dit de goede manier!!!!
Tusseen mijn schoonmoeder en mij boterd het niet altijd en mijn man trekt altijd partij voor zijn moeder, dus als ik iets wil wat Nina betreft sta ik er vaak alleen voor.
En zo mag zoveel bij opa en oma, wat ze thuis van mij dus niet mag.
Dus of het een goed idee is, ik weet het niet.
Ze vinden het geweldig, maar ik eigenlijk niet.
Maar ja bij mijn man hoef ik er niet mee aan te komen.
Hij zegt gewoon: Maar ze doet het toch goed?
Ja dat doet ze ook wel, maar op haar eigen manier.
En dat is niet mijn manier.
Dus ja, ik wacht nog even af.

groetjes Jantine mv Nina

Ik vind ook dat iedereen dat zelf moet weten.
Waarom niet!!!

Ik ben zelf thuis en als ik straks weer ga werken dan gaat Danique 2 ochtenden naar het kinderdagverblijf en''s middags naar mijn ouders.
Die halen haar dan op.

Tenminste dat is het plan.

Ach ja we zien tegen die tijd wel weer

Liefs Ilse mv Danique

Ligt ook aan het aantal uren denk ik, ik zou mijn dochters nooit fulltime bij opa en oma
willen hebben. Ze gaan niet eens vaste tijden heen. Soms heb ik oppas nodig en dan vraag ik hun wel.
Mijn ouders staan in het dorp op een camping en halen de kids in de zomer vaak op,
gewoon omdat het leuk is en omdat wij het in de vakanties juist drukker hebben.
Op de camping kan de oudste lekker ravotten enzo, ze vind het geweldig.
Nee geen vaste oppas oma en opa voor mij, mijn broertje is net het huis uit en dan zal ik
mijn kids daar heenbrengen. Nee hoor het is nu opa en oma tijd en geen verzorgende/opvoedende tijd. Dat doe ik zelf wel.

gr diana

Ik ben er nooit van uit gegaan dat opa's of oma's zouden gaan oppassen als ik een kind kreeg. Julian is bijna 1 jaar en ze hebben ook nog nooit opgepast. Alleen een vriend van ons heeft wel eens opgepast. Verder gaat Julian 1 dag in de week naar het kinderdagverblijf zodat ik ook eens tijd voor mezelf (en mijn studie en het resterende huishouden) heb.
Mijn moeder zou een leuke oma zijn geweest als ze nog leefde, maar helaas hebben we dat niet meer mee mogen maken. Mijn schoonmoeder is blij dat ze uit de kinderen is en gaat liever poetsen bij anderen om wat bij te verdienen. Mijn stiefschoonmoeder werkt vrij veel en woont niet om de hoek. Dus hier geen opa en oma oppassers.
Ik vind het ook niet zo erg. Ik wil mijn kind graag een stabiele omgeving bieden en niet constant ergens anders heen brengen. Bovendien vind ik dat opa's en oma's vooral opa's en oma's moeten blijven en geen opvoeders. Ik heb het al meerdere keren verkeer zien gaan in mijn omgeving. Dan gaan ze zich bemoeien met de opvoeding en zelfs met de schoolkeuze!
En soms zie ik dat baby's na het verlof 1 dag in de week naar oma 1 worden gebracht, 1 dag in de week naar oma 2 en dan is papa 1 dag thuis en dan nog 1 dag naar de creche. Ik vind dat heen en weer gesleep zo zielig voor het kind, ik zou dat nooit willen!!

Groetjes,
Ellen mv Julian

Terug
Bovenaan