Gewaaggde discussie in het kwadraat: Mag je ouders als vaste oppas gebruiken...

wij hebben wel mij ouders en mijn schoonmoeder als vaste oppas maar beide hebben het zelf aangegeven dat ze het graag willen.
Eigenlijk gaat het erg goed en ben ik erg tevreden met deze manier, er zijn wel eens dingen die wij anders doen maar dan geef ik dat gewoon aan. En daarbij vindt ik het ook niet zo erg dat dingen anders gebeuren als de grote lijnen maar hetzelfde zijn.

Liefs sandra

Mijn moeder heeft zelf altijd al aangegeven dat ze niet vast wilde oppassen. Hebben wij ook absoluut geen moeite mee. Ze passen nu met veel liefde en plezier toch regelmatig op in de weekeinden als het nodig is.
Mijn schoonmoeder is altijd al oppasmoeder geweest, dus wij wisten dat zij het wel heel graag zou willen. Wij hadden in eerste instantie gezegd dat ze wel opa en oma moesten zijn en daarom maar 1 dag in de week. Tijdens mijn verlof kwam mijn schoonvader op een gegeven moment wat afgeven. Zijn vraag: "Zouden jullie erover willen nadenken wat jullie ervan vinden als ik op woensdag op Tijs ga passen?" Dat is zijn vrije dag. We hebben daar toen goed over nagedacht en een goed gesprek met mijn schoonouders gehad. 2 dagen houdt immers in dat ze dan ook echt mee moeten opvoeden. Dat hadden ze zelf ook bedacht, dus nu hebben we goede afspraken. En aangezien zij ongeveer hetzelfde denken over de opvoeding als wij, komen we er altijd goed uit.
Wat ook nog scheelt is dat mijn man geen broers of zussen heeft, dus zullen er niet zoveel kleinkinderen komen om op te passen. Tijs gaat nu 1 dag in de week naar het KDV en dat bevalt ook prima. Ik vind dat ik het goed aan Tijs kan merken dat hij die dag veel met andere kindjes is en dat hij er al veel leert.

Groetjes,
mv Tijs

Mijn schoonmoeder past 1 ochtend in de week op en dat gaat prima.
Bij de oudste heeft ze ook vier jaar lang twee ochtenden opgepast en dat is goed bevallen van beide kanten.
Dus toen ik zwanger was van Delano vroeg ze meteen of zij weer op mocht passen.
Nou,graag dus!
Iedereen doet het zoals hij of zij denkt dat het werkt,voor ons is dat dus op deze manier.
Groetjes Tanja

Ik ben geen voorstander van opa's en oma's die vaste dagen altijd oppassen. Wat mij betreft hebben zij hun opvoedende taak gehad en hoeven ze alleen nog maar te genieten.

Onze kids gaan naar het kdv, om verschillende redenen, maar met name omdat dat altijd een zakelijke relatie blijft. Het is dus veel makkelijker om  dingen waar ik het niet mee eens ben,  te bespreken, zonder dat het tot conflicten komt.

Bovendien zie ik opas en omas met meerdere kinderen zwaar in een dilemma komen. Voordat ze het weten passen ze op 5 kindjes op tijdens verschillende dagen, omdat ze het ene kind niet voor willen trekken ten opzichte van het andere. Of worden de kinderen kwaad omdat ze wel op het ene en niet op het andere willen passen.

Tenslotte denk ik dat we het niet moeten onderschatten hoe zwaar het is om op kinderen te passen. Ik ben na een thuisdag bekaf, dus hoe zou het voor hen zijn?

Maar om eerlijk te zijn: mijn ouders passen best vaak op hoor! in noodsituaties, 's avonds of soms even voor een uurtje ofzo.

Groetjes,
Tamara

Ik geloof zeker  wel dat ze bekaf zijn na zo'n middag.
Maar je moet ook niet vergeten dat in ieder geval mijn ouders het gewoon heel erg leuk vinden. Ze heeft het zelf gevraagd.

Ik zou het ook nooit opdringen maar als hun dat nou zo graag willen
Kun je het toch niet van hun afpakken omdat het misschien te zwaar voor hun is.

Tenminste dat is mijn mening

Liefs Ilse mv Danique

bij ons passen opa's en oma's niet regelmatig op.
Ik ben er ook geen voorstander van.
als wij een keer naar de bioscoop willen of iets, dan vragen we oma (mijn schoonmoeder) om even op te passen, moet zeggen dat kaylin dan vaak al slaapt.
ongeveer 1 keer in de maand past ze twee uurtjes overdag op.
en dan is er altijd wel weer iets gedaan op een manier waar ik het niet mee eens ben.
pasgeleden had ze kaylin lekker op haar schoot een middagdutje laten doen (voor de zesde keer), weer uitgelegd waarom ik dit niet wil en zij zegt ja en doet het de volgende keer gewoon weer.
een middagdutje hoort ze gewoon in bed te doen en niet op de bank met de tv aan.
en zo zijn er meer irritaties, en zij vind dat ze haar kleindochter best mag verwennen.

oftewel af en toe vind ik redelijk gaan maar voor vast, nee (ook al wil ze dit erg graag).
ik vind dat ze opa en oma zijn en geen opvoeders.
groetjes sylvana

Ja maar nu zeg je ook wat Sylvana
Als mijn ouders ook zo deden als jouw ouders en mijn opvoeding zoals ik het wil niet respecteren zou ze van mij ook daar niet naar toe gaan.

Alleen bij nood.

maar mijn ouders hebben respect voor hoe wij het doen en doen het ook zo zoals wij willen.
Mijn moeder zegt ook altijd het is jullie dochter en jullie voeden het op zoals jullie het  zelf  willen  en dat hebben wij alleen maar te respecteren.

Dus ik denk dat daar wel een groot verschil in zit.
Als opa en oma er zo over nadenken zal je ook sneller je kindje daar heen brengen.
Omdat je weet dat  er geen ergernissen zijn.
En niemand het anders doet zoals jij het wilt.

Liefs Ilse mv Danique

oh ja tuurlijk, bij ons zijn er een hoop irritaties die wanneer die er niet zouden zijn ik misschien heel anders erover na zou denken.
wanneer je goede afspraken kan maken en ze houden zich er ook aan (want dat laatste ontbreekt bij ons)
dan is de situatie anders.
wel vind ik dat opa's en oma's geen opvoeders zijn en ik zou ze niet meerdere dagen per week in zetten.
groetjes sylvana

Terug
Bovenaan