Goed bedoelde adviezen / kritiek van anderen

<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; color: #000000;">Sorry voor het geklaag, moet vooral even iets van me afschrijven haha</p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; color: #000000;"><br />Ik ben nu 21 weken zwanger, en de kleine meid doet het meer dan prima. Schopt me ondertussen al behoorlijk elke ochtend, middag en avond: benieuwd waar dit heen gaat ? Maar na 17 weken spugen en misselijk zijn is dit ergens best wel fijn.</p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; color: #000000;">Waar ik alleen niet tegen kan, zijn alle adviezen en opmerkingen van mensen. Soms echt wel goed bedoeld, maar soms ook gewoon kritiek. Luister mensen, ik ben zwanger en doe bepaalde dingen wel of niet omdat ik me daar wel of niet goed bij voel. Op mijn werk krijg ik best vaak commentaar als ik iets wil tillen, en dat is dan meer goed bedoeld en uit voorzorg. Maar ik kan echt nog wel een stoel van de gang naar de vergaderruimte tillen. Ik bedoel, ik ben zwanger, maar ik mankeer niks! Goed, adem in en uit.. En door. Wellicht moet ik over een paar weken inderdaad vragen of ze me ergens mee willen helpen ? Dus vooral aardig blijven haha. Maar dan is er het puntje “eten en andere verboden dingen”. Een van mijn collega’s was vorig jaar zwanger. Vandaag tijdens de lunch kreeg ik de vraag of ik bepaalde dingen mis. Nou, eerlijk, ik kom er nu wel achter hoe vaak ik rauw vlees eet, en hoe gezellig een wijntje drinken met anderen kan zijn. Maar missen vind ik een groot woord. Er zijn genoeg alternatieven, en alcoholvrij bier vind ik prima smaken. Goed, toen keek ze naar mijn broodje. Net vers gehaald in de kantine. Een lekker broodje met kaas, gewoon Hollandse kaas. Nee, die kaas was niet het probleem. Issue was het blaadje sla en de tomaat er op. Want: was dat gewassen? Durfde ik dat echt te eten? Goh, ik kreeg bijna een schuldgevoel! Kijk, als ik ergens eten buiten de deur bestel ga ik er gewoon van uit dat de mensen die het bereiden dat doen zoals het hoort. En zo niet, tsja, moeten wij zwangeren dan 9 maanden niks buiten de deur eten? Ook kreeg ik de vraag wat ik met fruit doe. Nou, opeten. Nee ze doelde op het wassen. Lieve mensen, noem me naïef of dom, ik heb nog nooit van mijn leven fruit gewassen of geschild. En nee, dat doe ik nu dus ook niet. Ik kijk uit met kazen, hou erg van Franse kazen en dan vooral de échte die mijn schoonfamilie uit Frankrijk meeneemt. Dat nu dus even niet. Ik drink geen alcohol, eet geen rauw vlees of rauwe eieren. Maar soms denk ik: zijn we niet met z’n allen een beetje aan het overdrijven? Komend weekend gaan we naar de sneeuw, en als ik er zin in heb sta ik gewoon een aantal uren op de piste. Het gebied waar we heen gaan is uitgestorven, dus hoef niet bang te zijn dat anderen mij omver kegelen. Ik heb nog steeds geen buik, dus ben niet uit balans om maar zo te zeggen. Ik ga het gewoon proberen. En als ik mij er niet goed bij voel, stop ik gewoon! Zo simpel is het. Misschien hou ik dat voor mijn omgeving maar stil, want zeker weten dat ik daar ook commentaar op ga krijgen</p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 11pt; font-family: Calibri, sans-serif; color: #000000;">Lieve mensen, denk ik overal écht te makkelijk over?</p>

Nee hoor, ik dacht net zo! Geen alcohol, geen rauw vlees/rauw ei/rauwmelkse kazen. Verder at ik gewoon. Twee gezonde zwangerschappen en 2 gezonde kinderen! 

Hey lieve fruityfriend,  my oh my oh my...
Ja, wat ben jij een zeur ?.
Gheghe. Grapje natuurlijk. Je hebt volkomen gelijk, wat stellen ze zich aan zeg! En wanneer je nu een enorme buik al had en aan het waggelen ben, dan snap ik dat ze je vragen om niet meer te tillen.maar jeetje, wat een paniekzaaiers heb je daar zitten. 
Nee hoor, lekker zo doorgaan. Ik was nooit mijn groente, nooit gedaan dus ik vergeet het echt altijd! Oeh..kaas, heerlijk! Gelukkig zijn de kaasjes hier vrijwel altijd met gepasteuriseerd. Zelf hou ik alleen daar rekening mee en met alcohol en vlees. Thats it. Bij mij was ook elke keer de regel over wel of geen haring veranderd bij elke zwangerschap haha. Nou ik heb bij beide elke week een broodje haring gehaald bij de visboer, dat was mijn graving ;) en heb nu hoogbegaafde kinderen haha. Of toeval, maar ging me meer over dat er nu wel weer moeilijk over gedaan wordt en toen weer niet..anyhoeee
De 1 kan niet zonder wassen, de ander wel, iedereen moet elkaar lekker laten. Je weet het, jouw probleem verder toch. 
Wat goed dat je lekker de piste opgaat misschien.  
Alvast veel plezier! 
Enne nope, hou anders lekker voor je. Genoeg anderen waar je eerlijk tegen kan lullen;) 

Hhahahaha precies wat je zegt!
Nou wacht maar tot je nog verder bent;
- Ohh je hebt bijna geen buik? Groeit ze wel goed?
- Ohh je hebt een grote buik! Is dat wel goed?
- Pak maar een stukje extra je eet voor 2 ha-ha.
- Geniet er maar van want het is zo voorbij.
- Hou je vocht vast?
- Ga je borstvoeding geven?
- Wil je een 2de kindje?

Zo kan ik nog even doorgaan. Oké zijn niet echt adviezen maar ik werd er G-E-K van!!!

Dan helemaal als je bevallen bent. Iedereen heeft wel iets en wil dat je het op hun manier doet. Daar werd ik agressief van whaha.

Adem in en uit en lekker niet naar luisteren. Je doet het op jouw manier en maak je er niet druk om. Geniet van je zwangerschap!

Ik ben het helemaal met je eens dat we hartstikke overdrijven met z'n allen. Il was ook mijn fruit niet en denk ook echt niet bij mijn groente na of er misschien wel een slechte bacterie op kan zitten. Bovendien zijn de normen in elk land weer verschillend wat je wel en niet zou kunnen eten. Ik vermijd inderdaad rauw vlees en rauwe melkproducten enzo, maar ga me verder echt niet zo druk maken. Nu bijna 39 weken zwanger van een gezond kindje ;)
Ik was tussen de 20-25 weken dat ik in de whatsappgroep van mijn familie zei iets van: "ik weet dat jullie het allemaal goed bedoelen, maar als ik advies nodig heb zal ik er om vragen. Ik vind dit niet fijn." Iedereen nam dat prima op en heb daarna ook geen last meer gehad.

Oh wat een fijne post dit :) ik voel me altijd al meteen een slechte moeder als ik dat soort dingen met een grote korrel zout neem. Ik was mijn voorgesneden sla ook nooit bijvoorbeeld. Op de zak staat dat het 3 keer is gewassen, moiet die 4e keer die ik zelf doe echt dat verschil maken? :p 
Fijn om te horen dat er meer nuchtere moeders zijn :) dank voor je post! Ik vind het geen klagen hoor. Ik denk dat mensen best wat minder mogen oordelen over elkaar.. iedereen heeft het beste met haar kind voor, maar er zijn 101 manieren om dat aan te pakken. En al die manieren kunnen net zo goed zijn. 

Inderdaad Lnoniem... amen en dan zeggen ze dat een zwangerschap vermoeiend en zwaar kan zijn he? Ja vind je het gek! Je wordt er strontmoe en chagrijnig van, van al die mensen die iets moeten vinden, niet van je zwanger zijn haha. 

Terug
Bovenaan