Goede verhalen slechte slaper nodig

Oke, lang verhaal kort. Mijn kind slaapt slecht. Dat doet hij al sinds zijn geboorte (letterlijk, het begon hier niet na een paar dagen of weken, echt direct).

Hij is nu 16 maanden. Hij slaapt overdag 1 of 2 keer. Als hij 2 keer slaapt, is dit sochtends 20 a 30 minuten, en smiddags ook, maar met veel moeite. Als hij 1 keer slaapt, is dat 30 tot 60 minuten. Hij gaat dan wel heel vlot slapen. Vervolgens 18.00u naar bed, rond 06.00u begint de dag. Die is prima dus. De nacht gaat goed.

Is er iemand die mij nog hoop kan geven voor de dagen? Ik verlang zo om niet met samengeknepen billen op de bank te zitten na 30 minuten middagdut. Hij slaapt met witte ruis maar wordt van elk geluidje wakker dus we bewegen niet als hij slaapt. Hij wordt bloed chagrijnig wakker na die korte middagdut en het moment van 14.00 tot 18.00u is hels.

Iemand? Ook zo'n terreur slaper in huis (altijd al), en later toch beter?
 
Mijn dochter is ook geen goede slaper. Ze kon heel lang niet zonder mij slapen, dus dutjes altijd in de draagdoek of samen in ons bed. 's Nachts sliepen we veilig samen. 
Inmiddels is ze 23 maanden en slaapt ze zowel overdag als 's nachts over het algemeen goed. Overdag ongeveer 2 uur in haar eigen (peuter)bed, 's nachts regelmatig de nacht doorslapen in haar eigen bed. Inslapen is nog lastig, ik voed haar 's middags in slaap en 's avonds slaapt ze vaak pas tegen 22 uur, maar ze is dan ook vaak pas rond 9 uur wakker 's ochtends.
Hij gaat echt beter slapen! Het heeft mij erg geholpen om te accepteren dat slapen ook een vaardigheid is die ze moeten ontwikkelen. En net zoals sommige kindjes vroeg en sommige laat lopen, kunnen sommige kindjes al snel zelf slapen en anderen pas later. Daar kun je zelf weinig aan doen, behalve met je kind meebewegen en het een veilige, vertrouwde omgeving bieden om te slapen. 
 
Mischien nog maar een slaap zo in de middag en avond niet zo vroeg vind 6 uur wel vroeg voor de avond zou daar 7 uur van maken?
 
Ik zou hem ook nog maar 1 slaap laten doen en het ‘s avonds een uurtje later maken. Je hebt kans dat hij dan in de ochtend iets langer doorslaapt waardoor je het makkelijker kan ‘rekken’ tot 1 slaap.
 
Ik zou ook je bedtijd verschuiven van 18.00 naar 19.00 of 19.30 uur en overdag maar 1 slaapje. Toen onze dochter naar 1 slaapje ging, gingen we van te voren naar buiten. Lekker rennen (zij wordt ook standaard 5.45 wakker, maakt niet uit hoe vroeg je er in bed legt). Dan legden we haar om 11.30 in bed en toen sliep ze ineens twee uur. Deden we haar later in bed dan sliep te korter. Dit is onze oplossing. Blijkbaar is de tijd van 6 tot 11.30 perfect. Ik weet niet waarom. (Tip van het cb). En juist veel oefenen met lawaai, radio, gewoon lopen, tv aan enz. Van huiselijk geluid kan hij ook dieper in slaap komen. Vraag, je schrijft dat hij heel snel wakker wordt, lijkt wel of hij in de gaten wil houden of je er nog bent. Hoe is dat proces van alleen leren slapen gegaan? Dat is nl niet iets wat kindjes uit zich zelf kunnen (althans de meeste niet) ons dochtertje heeft daar een maand over gedaan. Dat ik steeds iets verder bij haar bedje ging zitten. En een vast bedritueel helpt ook om de overgang van wakker naar slaap te begrijpen. Succes! 
 
Hier geen tips maar ik lees wel graag mee. Vannacht heb ik ongeveer vijf uur kunnen slapen dus ik lees ook graag jullie geruststellende verhalen! *Het is een faaase, het is een faaaase*
 
Zo heel slecht vind ik het niet, gezien de nachten zo goed gaan ;)

Mijn jongste dochter is nu 17 maanden. Slaapt sinds 14 maanden 1x per dag. Soms 2.5 uur, soms maar 1 uurtje. De laatste tijd vaak maar 1 uurtje, max 1.5 (12.30-13.30/14.00)
In de avond krijg ik haar onmogelijk eerder in bed dan 20.00, en om 6.15 is ze wakker! En in de nacht moet ik er vaak ook nog 2x heen of ze beland halverwege de nacht tussenin!

2x slapen zou ik met 16 maanden niet meer doen. Wij gaan in de ochtend altijd naar buiten van 10.00-11.00. Net ook een eind gewandeld naar de eendjes. Ze loopt dan bijna alles zelf, zit amper in de wagen. Daarna is ze moe, nu even boekjes lezen, om 11.45 broodje eten en dan naar bed.

Ja, ze slaapt hier in de middag ook vaak kort en is Daarna ook even chagrijnig, maar rond 15.00 gaan we vaak even naar de speeltuin en dan is ze er weer overheen.

In de avond slaapt ze hier dus pas om 20.00 of later, dus slapen om 18.00/19.00 klinkt voor mij extreem luxe ;) Al vind ik 18.00 wel heel vroeg hoor... 19.00 is een prima bedtijd.

Geen tips, ik ga ervan uit dat ze slaapt wat ze nodig heeft! Blijkbaar is dat niet meer dan dit! Een enkele keer slaapt ze uit tot 7.30 (1x per 2 weken ofzo) en dan kan ze er blijkbaar weer 2 weken tegenaan haha!!
 
De nachten zijn ook top hoor. Daar hoor je me niet over. Maar als hij overdag 30 minuten slaapt en helemaal overstuur wakker wordt, dan vind ik 18.00u geen gekke bedtijd.
Als we hem later dan 18.30 op bed leggen, wordt hij eerder wakker. Hij slaapt dus van 18.00 tot 06.00 of van 19.00 tot 05.00. Daar lever je dus 2 uur nachtrust bij in.
Later naar bed brengen is geen optie. Maar mijn vraag zit daar ook niet.

Het gaat me echt om overdag. Ik vind het sneu voor hem dat hij overdag zijn cyclus niet kan koppelen. Na 30 minuten is hij echt overstuur. Hij kan prima zelf in slaap vallen, zonder afhankelijke associaties. Maar niet na 1 cyclus. Ongeacht hoe lang ik hem daarna laat huilen / ga troosten / bij me neem. Hij wordt ongelukkig wakker en blijft dit tot 18.00u. Ook al ik naar buiten ga met hem. Hij pakt overdag dus niet de slaap die hij nodig heeft. En daar zit mijn vraag. Herkent iemand dat?
 
Terug
Bovenaan