Goede verhalen slechte slaper nodig

Ik kan je in zekere zin geruststellen: mijn beide kinderen waren lang slechte slapers overdag en het tij kan keren. Nu moet ik mijn dochter van 4 er wel eens van weerhouden om te slapen overdag!
Mijn zoontje is even oud als die van jou. Ook wij hebben vanaf dag 1 dus een lastige tijd gehad, zowel overdag als s nachts. Hij heeft echt moeten 'rijpen'. Omdat het de tweede is, heb ik me er minder zorgen over gemaakt. Het is ook sowieso druk in huis.
We hadden lang hetzelfde ritme als je hierboven beschrijft. Omdat hij zo vroeg wakker was legde ik hem er ook om 18.00 al in. Misschien kan het je helpen om dan daarvan te genieten, dat je een lange avond hebt voor jezelf met je partner, als anderen nog aan de duplo zitten :) De uren die jij overdag niet hebt.
Omdat mijn oudste overdag niet meer slaapt, heb ik er zelf niet zo veel last van als mijn zoontje weinig slaapt overdag. Hij mag het van mij zelf regelen. Op de creche slaapt hij vaak kort (30 min) en minder diep. Thuis kan hij (sinds we op 1 dutje zitten) wel soms ineens 1.5-2 uur slapen. Maar ook dan wordt hij huilend wakker en kan nog een flink uur cranky zijn! Hij moet er echt even uit komen.
Twee dingen hebben bij ons denk ik wel geholpen (naast het 'rijpen'). Ten eerste dat we hem veel meer en veel vaker eten zijn gaan aanbieden. Huilerig? Mijn eerste check is nu of hij honger heeft. Hij luncht 2x per dag en krijgt 2x in de namiddag een snack. Dat werkt goed.
Het andere is dat we hem toch later naar bed zijn gaan brengen. Ook al was hij zo moe. Elke dag met 10 minuten opgeschoven, tot nu 19.15. Het resultaat is iig dat hij nu rond 06.00 wakker wordt (dat kost dus tijd, je kan m niet plotseling een uur later naar bed brengen want dan worden ze toch volgens hun standaard ritme wakker). Zijn middagslaapje rek ik ook. Ik heb er gewoon een beetje mee gespeeld, gekeken wanneer hij bijvoorbeeld vanzelf in slaap valt (in de stoel tijdens de lunch de arme schat) om het tijdstip op te schuiven.
Ik denk dat het jullie misschien ook kan helpen als je dit los kan laten. Je hebt nu 1 kindje en dat middagdutje lijkt heel belangrijk (is natuurlijk ook fijn want het ouderschap is vermoeiend), maar probeer het los te laten. Zowel jij en je zoontje doen het goed! Kijk naar zijn ontwikkeling, wat hij allemaal leert. Probeer te kijken naar kindjes in andere culturen of in grote gezinnen: die krijgen ook niet allemaal dat vaste dutje aangeboden maar die worden ook gewoon groot. Je kindje kan het echt regelen (en het feit dat hij s nachts goed slaapt laat dat zien).
Het kan namelijk ook zijn dat hij jouw spanning voelt als je hem naar bed brengt s middags, en bij het wakker worden en in de namiddag. Misschien kan je proberen een tijdje niks te verwachten (desnoods leg je hem eens een dagje helemaal niet weg, laat je hem even in de wagen slapen wanneer hij dat zelf wil). Als hij huilerig is s middags: leid hem af, neem hem mee naar buiten, spreek expres af met mensen. Jullie moeten er samen doorheen.
Gisteravond kon mijn zoontje pas om 20.00 naar bed omdat ik op twee buurkindjes moest passen bij ons thuis. Hij was doodop maar juist alle afleiding werkte heel goed. Hij sliep zowaar door tot 6.30 vanochtend.
Ik hoop dat dit helpt. Bedenk dat je zoontje qua uren zeker genoeg slaapt voor een dreumes, ze hebben nou eenmaal niet allemaal zo veel uur nodig als in de boekjes staat. Vertrouw erop dat je het goed doet. En meer dan dat kan je niet doen.
Tot slot zou ik het boek Montessori Toddler van Simone Davies aanraden. Een mooi boek over het leren accepteren van je kind zoals hij is, heeft ons iig geholpen.
 
In ieder geval prettig dat de nachten rustig verlopen... maar overdag een oververmoeide baby is ook niet te doen..
Misschien is het een idee om je kindje iets eerder naar bed te brengen tussen de middag? Onze dreumes had rond die leeftijd gewoon een tijd waarop hij wakker werd in de middag, dat was toen kwart over 1 á half 2. Dus als ik hem om half 12 plat had, dan sliep hij een mooi slaapje, bracht ik hem later naar bed, dan was het dus een korter slaapje.
Ervan uitgaande dat je kleine meestal om 6.00 wakker wordt. Dan zou je de volgende wakkertijden aan kunnen houden: 6.00 - 11.30 = 5,5 uur
12.30 - 18.00 = 5,5 uur.
Wellicht kun je baddertijd naar de ochtend verplaatsen, of een stuk gaan wandelen, zodat hij zijn energie kwijt raakt.
Het heeft hier ook een hele tijd geduurd... maar nu met 18 maanden slaapt hij van 12.00 - 14.00 en zijn we hem eindelijk om 19.00 naar bed gaan brengen. Hier is het ook lang tussen 18.00 en 18.30 geweest. Daar zou ik ook zeker niks aan veranderen voorlopig
Heel veel sterkte en succes komende tijd... het is cliché, maar het wordt echt beter
 
Hoi prilgeluk,

Hopelijk gaat het inmiddels beter..
Wat mij opvalt in je verhaal is dat je kindje dan zo ongeveer 12 uur per nacht slaapt, wat al meer dan genoeg is voor zijn leeftijd!
Wellicht dat dat een verklaring is voor de korte slaapjes overdag !
Geen oplossing voor de dag, maar als je echt langere slaapjes wil overdag, zal er wellicht wel s nachts wat af moeten.. maar ja, snap dat je daar ook niet op zit te wachten
 
Terug
Bovenaan