groeiachterstand 34 weken

<p> </p><p style="margin: 0px 0px 10.66px;"><span style="color: #000000; font-family: Calibri;">Hallo allemaal,</span></p><p> </p><p style="margin: 0px 0px 10.66px;"><span style="color: #000000; font-family: Calibri;">Ik heb gisteravond een groei gehad op 34+3 op aanraden van het ziekenhuis.</span></p><p> </p><p style="margin: 0px 0px 10.66px;"><span style="color: #000000; font-family: Calibri;">Om een lang verhaal kort te maken.</span></p><p> </p><p style="margin: 0px 0px 10.66px;"><span style="color: #000000; font-family: Calibri;">Ik ben op 31-08 opgenomen in het ziekenhuis met lichte weeen en 2cm ontsluiting, ik was precies 32 weken toen en heb gelijk longrijpers gehad want ze remmen het niet. Naar onderzoek kreeg ik te horen dat de baarmoederhals nog 2,8cm was, de ontsluiting 2cm en de baby een groeiachterstand had van 1 week maar dat was allemaal acceptabel. Ik ben naar 3 dagen weer naar huis gestuurd want de weeen zette niet door en alles was weer rustig. Alleen hielt ik continu harde buiken om de 20 a 30 minuten maar dat was niet erg.</span></p><p> </p><p style="margin: 0px 0px 10.66px;"><span style="color: #000000; font-family: Calibri;">Nu had ik gisteravond de extra groei echo bij de verloskundige gehad en daar kreeg ik te horen dat de baby een nog grotere groeiachterstand heeft. Ik ben me kapot geschrokken, zag dit niet aankomen. Gelukkig is de baby nog wel heel actief en schopt er lekker oplos, ligt mooi en heel laag ingedaald en al vast.</span></p><p> </p><p style="margin: 0px 0px 10.66px;"><span style="color: #000000; font-family: Calibri;">Er staat nu bij de verloskundige voor over 2 weken een extra groei echo ingepland maar ze gaat vandaag met het ziekenhuis overleggen of zij (verloskundige) of het ziekenhuis deze gaat maken en of er nu (zo snel mogelijk) onderzoeken gestart gaan worden. Ik kreeg te horen dat het kan zijn dat de placenta niet goed of helemaal niet meer werkt en als dat het geval is ze gaan kijken of de baby nog wel in de buik kan/mag blijven zitten.</span></p><p> </p><p style="margin: 0px 0px 10.66px;"><span style="color: #000000; font-family: Calibri;">Ik ben best wel bang nu met wat er gaat gebeuren want wacht nog op een telefoontje van ze. Dit is mijn eerste kleine dus weet totaal niet wat me nu allemaal te wachten staat.</span></p><p> </p><p style="margin: 0px 0px 10.66px;"><span style="color: #000000; font-family: Calibri;">Zijn er hier meer mama’s die dit of zoiets mee hebben gemaakt? </span></p><p>Sorry is het toch nog een lang verhaal maar moest het ook even kwijt.</p><p> </p><p style="margin: 0px 0px 10.66px;"><span style="color: #000000; font-family: Calibri;"> </span></p><p> </p>

Niet dezelfde ervaring en ik snap wel dat je angstig bent, maar het is toch erg haalbaar om het kindje nu te halen? Akkoord, hij of zij zal prematuur zijn, maar dat zijn er zo velen?
Ik bedoel maar, in het slechtste geval wordt het kindje te vroeg geboren, maar is er een erg grote kans dat hij/zij zich normaal verder zal ontwikkelen met de correcte medische zorgen. Toch? 
Begrijp me niet verkeerd, ik ben nu +- 32w en zou het ook nog veel te vroeg vinden, maar ik weet wel dat mocht ik nu bevallen er een heel grote kans is dat het kind zich verder normaal zal ontwikkelen. Misschien maar goed dat ze er zo snel bij zijn...

Hi, 
Ik heb met 34 weken hetzelfde gehoord. Ons kindje zat altijd ver boven gemiddeld qua groei en zat toen ineens onder gemiddeld. Ben toen doorgestuurd naar het ziekenhuis voor verdere controle (daar kunnen ze meer zien wat betreft doorstroom van de navelstreng - wat iets zegt over de werking van je placenta - en doorstroom van de vaten in het hoofd van de baby - dit zegt iets over of de baby in ‘foetale nood’ is). 
Ik maakte me ook ontzettend zorgen, snapte ook niet hoe het kon en was ook heel bang dat ons kindje het niet goed meer had in mijn buik. In het ziekenhuis is mij toen verzekerd dat zolang je de kleine goed voelt bewegen, je je geen zorgen hoeft te maken. Dit moet je wel goed in de gaten houden en als je ook maar even twijfelt bellen, dan leggen ze je aan de CTG. 
Als ik jou was zou ik wel aandringen op meer onderzoek in het ziekenhuis, zo snel mogelijk. Ik moest na die constatering 2 weken wachten voor een verdere controle (waarbij de groeirestrictie nog steeds bestond), maar gezien jouw geschiedenis met 32 weken is de situatie ietsje anders. Daarbij zou ik me kunnen voorstellen dat jij door dat alles je nog meer zorgen maakt dan ik toen. Ze zullen dan waarschijnlijk ook de navelstreng doorstroming meten, en kijken naar de vaten in het hoofd van jouw kindje.
Realiseer je dat je baby die laatste weken wel wat reserves heeft, mocht er echt iets niet goed zijn met de placenta (maar zolang je hem/haar dus goed voelt bewegen zou ik ook proberen me daar niet al te veel zorgen over te maken). 
Overigens is bij ons geen oorzaak gevonden voor het stoppen van de groei - zelf denk ik dat hij misschien gewoon ‘klaar’ was of zo. Uiteindelijk is hij met 39+4 gehaald met een keizersnede (ivm stuit) en was het inderdaad een klein mannetje, maar prima gezond. Nu een baby van bijna 7 weken die goed groeit. Niet teveel zorgen maken, je bent er bijna! En mocht er inderdaad reden zijn hem eerder te halen ben je gelukkig al ver genoeg!

Precies hetzelfde meegemaakt behalve de ziekenhuis opname voorafgaand..
Bij mij kwamen ze erachter omdat ik een extra groeiecho kreeg i.v.m zwdiabetes.
Ipv een super groot kind had ik een mini baby in mijn buik en moest ik diezelfde dag nog naar de gynaecoloog voor een 2e echo. De gyn heeft op dat moment besloten dat ik onder hun expertise bleef, S. Liep op dat moment qua groei 3 weken achter.
Lang verhaal kort; week erna weer een echo bleek zw vergiftiging te hebben en werd de dag erna gelijk ingeleid. Over de groeiachterstand kon ik mij op dat moment niet echt druk maken..
S. Is geboren met een gewicht van 2195 gram een mini dus. Na geboorte gewoon mogen knuffelen daarna ging ze de couveuse in om haar zo warm mogelijk te krijgen en kreeg ze sonde voeding zodat haar energie zich meer bezig kon houden met groeien ipv verspillen. Na ongeveer een week mochten we naar huis en alles is goed gekomen, ze zit nu heerlijk naast mij op de bank te knuffelen.
Houd er rekening mee dat ook een echo een vertekend beeld kan hebben; tot 34 weken was S. Een perfect middenmoot kindje door haar super lange benen, dus wie weet zeggen ze nu klein en krijg je alsnog een "normale" grote baby, tot 34 weken werd s. Geschat op een geboortegewicht van 6 pond...

Ohja en ze is inmiddels al 2 ;) 
De couveuse duurde maar +/- 2.5 dag omdat ze 5gr extra nodig had voor ze eruit mocht.
Mijn placenta bleek daarnaast gewoon "op" dus denken ze dat het daaraan lag en kreeg ze misschien al een tijdje niet genoeg meer. 
Laat je niet gek maken maar volg wel absoluut je gevoel! Een ctg teveel kan nooit kwaad, bespreek ook je angsten wie weet komen ze met een oplossing voor je.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nog niks gehoord van de VK of ziekenhuis. 
De VK weet dat ik de kleine een heel stuk minder voel dan voor het weekend, duidelijk aangegeven gisteren. Het gewicht van de kleine is gemeten op 2000 gram en we weten dat de benen en hoofd ruim 1 week achter loopt, de buik was nog veel kleiner. 

Bij mij dachten ze ook dat mijn zoontje te  klein zou zijn. Ik werd medisch  en werd daar verder  onderzocht en in  de gaten gehouden met echo's en dopplers. Ze dachten ook dat mijn zoontje het niet beter zou hebben uit de buik als erin.
Uiteindelijk was ik 38 weken en mocht ik zelf kiezen om ingeleid te worden of niet ze twijfelde zelf heel erg maar zoude begrijpen  als ik ingeleid zou willen worden omdat  het elke keer wel niet wel niet wel niet was.
Ik had toen al 2cm ontsluiting ook en had al zn vermoeden dat het niet lang meer zou duren.en dat klopte want 2 dagen daarna begon ik uit mezelf.
Uiteindelijk was mijn zoontje 3254 gram .
Dus echt onrust om niks eigenlijk.en ik had hem gewoon verstopt .

Terug
Bovenaan