groeiachterstand 34 weken

Hey meid,

Ik zit in hetzelfde schuitje! Momenteel bijna 35 weken zwanger van ons eerste kindje: een dochter.
Vanaf 30 weken bleek mijn buik achter te lopen in groei. Toen was de groei echo nog goed. Bij 32 weken bleek ze een groei achterstand te hebben ontwikkeld. Die groei achterstand bleek van dusdanige aard dat zelfs haar navelstreng dopplers afwijkend bleken.
Momenteel krijg ik twee keer per week een echo om de navelstreng doorbloeding te controleren en minimaal twee keer per week een ctg om te kijken of baby het nog goed doet. Met dat er iets veranderd wordt ik z.s.m. Ingeleid. Het is wel duidelijk dat ik uiterlijk bij 38 weken word ingeleid.

Zelf werk ik in de verloskunde/neonatologie als verpleegkundige dus ik ben erg bekend met alles wat er nu gaande is.
Je moet het in jouw geval zo zien: baby heeft al Celestone (longrijping) gehad. Die lo Grijpink zorgt er voor dat de longblaasjes makkelijker open blijven. Stel dat je baby nu geboren wordt heeft het de best mogelijke voorbereiding al gehad. De meeste baby’s met een groei achterstand (IUGR) worden elke 2 weken geëchoed en wat nauwer in de gaten gehouden. Veelal worden vrouwen met een IUGR ingeleid voor de 40 weken. 
Na 34 weken zwangerschap ligt je baby niet meer in een gesloten couveuse maar in een open couveuse. Dat houdt in dat je baby dan in een warmte bedje komt om hem/haar te helpen met het op orde houden van zijn/haar temperatuur. Vaak zijn ze nog niet helemaal in staat zelfstandig te drinken dus zullen ze daar hulp bij krijgen d.m.v. een sonde. Soms hebben ze een infuusje nodig met wat glucose omdat ze hun bloedsuikers niet goed op orde kunnen houden. Maar dit is lang niet altijd het geval.

Ook al is je baby wat kleiner, dit betekend niet dat je baby ongezond is. Gewoon klein door een minder functionerende placenta. De reden daar van is vaak onbekend en ook niet te achterhalen. Sommige baby’s zijn groot en andere klein. Vaak zijn die kleintjes juist hartstikke pittig na hun geboorte!
Uiteindelijk kijk je over een half jaar terug op dit alles en dan zit er een lekkere spekkige baby naast je. Het
is ff schrikken maar het komt uiteindelijk echt goed.

Heel veel succes nog.

@Ozogewenst,
Bedankt voor je reactie en duidelijke uitleg.
Het stelt mij erg gerust.

Helaas wachten we nog steeds op het telefoontje van het ziekenhuis of verlos kundige. Hou wel vast vanavond, geen bericht is goed bericht. Morgen ga ik zelf maar bellen hoe het nu verder gaat.

Ha Elena,
Misschien klinkt het heel gek. Maar ben je zelf ook niet groot? Bij mijn moeder zeiden ze ook (3 jaar geleden) dat het kindje te klein was, onder de lijn. Ze moest ook naar het ziekenhuis om te meten. Maar ze nam mij toen mee (Ik ben zelf ook best klein) en ze maakten er gelijk een veel minder probleem van. Mn broertje was een dismatuur, en hij is nu nog erg klein voor zijn leeftijd. Andere broertjes waren ook allemaal klein.  Bij ons 'hoort' het zo. Nu ben ik zelf zwanger en hou er ook rekening mee dat ik een klein kindje kan krijgen.
Ik hoop dat je nog even kan genieten van je zwangerschap.

Hier met 32+1 ziekenhuis in gegaan met onregelmatige weeën kreeg ook gelijk longrijpers. Met 32+6 is mijn zoontje geboren. Liep ruim 2 weken achter op groei. Was 1340 gram en 38 cm, maar hij hoorde rond de 18/1900 gram te zijn. Is nu een super gezond mannetje van 2,5 jaar helemaal niks mis mee. Geen achterstand niks! Positief blijven

Ow en idd mijn placenta functioneerde niet goed genoeg waardoor hij heeeeeeeel langzaam groeide al vanaf de 27e week. Maar ze zolang het niet zelf op gang kwam lieten ze hem zitten. Elke dag was er weer 1 bij zeiden ze. Na 5 zware dagen ziekenhuis kwam hij uiteindelijk.

Vorig jaar 5 oktober  met 32 weken opgenomen en bevallen op 10 oktober met 32 + 5 van een prematuur en dismatuur zoontje. Werd altijd aan de kleine kant geschat vanaf 30 weken extra groei echo's. Nu een vrolijk mannetje van bijna 1 wat zich goed ontwikkeld , goed eet en slaapt maar nog wel aan de kleine kant is.

Hier vorig jaar een zelfde verhaal gehad. Alleen al liep onze zoon met se 20 weken echo al 2 weken achter. Uiteindelijk met 27 weken opgenomen en 2x per dag CTG m. Mijn placenta bleek veel te klein en te dun. Met 32 weken is ons Sam gehaald. Had een uiteindelijke groeiachterstand van 4 weken en 3 dagen. Was slechts 925 gram en 34 cm. Hij is nu 1 jaar niet gecorrigeerd en doet het prima. Ja er zijn zeker nog dingen die niet top gaan maar hij heeft er niets aan over gehouden.

Heel veel succes!

Hier vorig jaar een zelfde verhaal gehad. Alleen al liep onze zoon met se 20 weken echo al 2 weken achter. Uiteindelijk met 27 weken opgenomen en 2x per dag CTG m. Mijn placenta bleek veel te klein en te dun. Met 32 weken is ons Sam gehaald. Had een uiteindelijke groeiachterstand van 4 weken en 3 dagen. Was slechts 925 gram en 34 cm. Hij is nu 1 jaar niet gecorrigeerd en doet het prima. Ja er zijn zeker nog dingen die niet top gaan maar hij heeft er niets aan over gehouden.

Heel veel succes!

Terug
Bovenaan