hallo hallo ff een nieuw onderwerp: katoenen luiers!

Hallo moeders, ik ben een moeder van een zoontje van 9maanden alweer!! wat gaat het hard he..... Geniet ervan zou ik zeggen!!! doe ik ook!

Toen ik zwanger was heb ik me voorgenomen katoenen luiers te gaan gebruiken als ons kindje er zou zijn....
Nou dat hou ik al een aardig tijdje vol dus!!
HIHI
Jullie vinden me misschien wat ouderwets of uit de oertijd komen, maar het scheelt toch echt wel enorm veel geld en ik vind het vooral ook gewoon leuk!!
Alleen snachts en als ik weg ga( op visite ofzo) dan gebruik ik wel pampers.... maar voor de rest dus katoen!
Me zegt ook dat je kindje hierdoor sneller zindelijk is, omdat ie meer dat natte gevoel heeft dan bij van die absorberende pampers die het vocht schitterend opnemen!!
Ik heb met de luiers ook veel voordelen gezien wat betreft bij dunne ontlasting: bij pampers gaat t omhoog en heb je vaak het rompertje ook helemaal vies of het loopt uit de pijpen... maar bij een luier zit er een plastic broekje omheen met elastiek dus heb je ook mooi veel minder de kleertjes eronder zitten...
Dus niet alleen maar nadelen met Katoenluiers maar ook zat voordelen.... en je spaart het milieu een beetje!! en alle beetjes helpen
Gewoon zomaar ff mn verhaal, ik ben benieuwd wat andere moeders hier van denken????!
Gooi het eruit...
Groetjes.... G&M

Hoi!
Ruim 2 jaar geleden zijn wij ook vol overtuiging met katoenen luiers begonnen: veel hydrofiel luiers gekocht, inlegvellen en plasticbroekjes. (We deden het op de manier zoals onze moeders dat ook bij ons vroeger deden...) Na 2 maanden waren wij het zo spuugzat dat we snel op de Kruidvatluiers zijn overgestapt, haha! Bij ons liep de ontlasting overal langs, we bleven maar verschonen. Op het laatst waren we gewoon echt door onze kleertjes heen! Elke dag 2 wasladingen is nou ook niet echt goedkoop meer, plus die extra kleertjes natuurlijk... In plaats van 15 luiers op een dag, gingen er toen maar 5 doorheen en toen was de keus toch wel snel gemaakt.
Maarre, fantastisch dat je het zo goed volhoudt!
Groetjes, Ingrid
PS: gelukkig zijn katoenen luiers super handig in het huishouden!

hoi hoi, wat leuk dat je reageerde, en dus ook echt een katoene luiers heb gebruikt! kijk zo is iedereen zn ervaring weer heel verschillend! grappig!
en trouwens ik heb over kleertjes niet te klagen, ik heb bij de geboorte van Matthieu ZO ONTZETTEND veel kleertjes gekregen, dus zou voor mij wel een uitkomst zijn, zo vaak op een dag verschonen, nu heeft hij sommige kleertjes echt maar heel weinig aangehad...maar ja das weer ff wat anders
Hier int dorp is ook zo n inlever kliko voor pampers, maar als ik daar wel eens mijn zakjes breng zijn ze nooit tot over de helft gevult. dus ik betwijfel er aan of hier veel mensen gebruik van maken??!! jammer!
En ik gebruik nu op zn hoogst  7- 8 katoene luiers op een dag.
Groetjes van ons2

hoihoi!

Mijn zoon heeft ook al sinds zijn geboorte (nu 13 mnd geleden) katoenen luiers en wij zijn daar ook erg tevreden over. De borstvoedingspoep ging de eerste paar dagen nog wel eens langs de randjes vanwege zijn dunne benen maar dit gebeurde ook bij de gratis pampers uit de blije doos! Het zijn overigens wel dikkere lappen die mijn man & ik vouwen en we leggen er een door de wcspoelbare papieren inlegger in. Daarover heen een ademend overbroekje. Als we een hele dag weggaan of even een boodschap doen nemen we meestal wel wegwerpluiers mee. Maar als we op visite gaan krijgt hij gewoon de katoenen aan. Ik vind het bovendien een leuk detail dat als er nog meer kindjes komen (wat ik ontzettend hoop!) dat we ze opnieuw kunnen gebruiken en dus nog meer gaan besparen! Het schoonkrijgen gaat over het algemeen goed. Als de zon schijnt worden ze weer mooi wit en als dat wat langer duurt (zoals nu) gooi ik een klein scheutje chloor bij het wasmiddel en laat ik de wasmachine intensief spoelen. Dit is trouwens pas nodig sinds hij met ons mee-eet.
Leuk om te lezen dat er meer mama's zijn die wassen. Ik ken namelijk verder niemand die dit ook doet!!

groetjes,
Marlave

Hoi, kijk zo kom je nog eens wat leuks tegen op deze forums!!
heel goed man Marlave dat je het al zo lang volhoud. en ons lijkt het ook bijzonder om bij het evt. volgende kindje de luiers weer te gebruiken, dat is het leuke hieraan!!
Heel veel succes verder...en ach een wasje meer of minder in de week maakt ook niet meer uit met zo n kleine heb je toch meer was, maar ik doe het met plezier hoor!
Alleen misschien heb jij nog een tip, voor die vreselijke stinklucht die uit de emmer komt waar we de vieze luiers in bewaren, tot ik ze was. we spoelen de poep altijd er al wel meteen uit, door de wc, maar toch krijg je dat op den duur, ook al was ik meestal wel 2-3 x in de week een luierwas! of heb jij dat ook ?
Ik hoor het wel weer...
Groetjes Geerline en Matthieu

Hoi Geerline,
Even een tip van een ex-gebruiker... Wij legden de (inderdaad uitgespoelde) luiers altijd in de biotex. Gewoon in de luieremmer met deksel. Dit zorgde voor een semi-frisse lucht als de deksel open ging en de luiers waren meteen voorgeweekt! Hielp altijd prima.
Groetjes, Ingrid

Oke Ingrid, bedankt voor die tip.
Ik zet ze wel altijd in het water, met soms een beetje gewoon wasmiddel er bij in, maar dat helpt haast niets...
Ga ik dit eens proberen...

Groetjes!

Terug
Bovenaan