hallo hallo ff een nieuw onderwerp: katoenen luiers!

quote: sil27 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-07-2007 19:14:45'));

Ik ben nu zo gewend aan het makkelijke van de wegwerpluiers, dat ik vast nooit meer over zal stappen.

Hoi Sil,
ik heb vanaf het begin dat Tobias geboren werd wegwerp gebruikt, maar na een paar maanden ging het bij mij knagen, dat ik het toch eens wilde proberen om katoen te doen.
Ik dus oogjesluiers zelf vouwen, best een gedoe en niet helemaal mooi passend, vaak doorlekken...
zucht. Erg vermoeiend; en toen heb ik op een punt gestaan waarop ik dacht; of helemaal wegwerp tot ie zindelijk is, of echt fijne katoenen luiers.

Het werd het laatste, ik heb superleuke luiers uitgezocht die me fijn leken zitten. Zachte badstof, a la wegwerp qua gebruik; ze heten Tots Bots van Kaatje Katoen.
Echt, ik heb het berekend, en ik heb het er over vijf maanden al weer uit!
En hij moet nog wel een jaar in de luiers denk ik, dus....de komende kinderbijslagen zijn mooi voor kleertjes ipv wegwerp luiers.

Ik doe de vieze luiers in de luieremmer waar een katoenen wasnet in zit; niks geen water erbij; of weken....helemaal niks. Alleen evt poepvlek besprenkelen met azijn;
als de emmer vol is (na anderhalve dag) dan trek ik de zak er uit en doe m dicht ; hoppatee in de machine.
Klaar.

Geen doorlekken, echt superfijn, moet nog wel een over broekje heen, en evt een inlegger (fleece voor de ontlasting, schud je er zo af in de wc). Dus echt niet veel handelingen.

Tobias vindt ze ook super. Wij zijn helemaal blij. Ik was 280 euro kwijt, voor twintig luiers; en dat is ongeveer twee bijna drie dagen luieren. Dan had ik dus twintig luiers, twee wasnetten (1 in de emmer en 1 in de was) 4 bamboeinleggers (voor de nacht), neemt echt veel vocht op. 5 fleece inleggers en vier superfijne overbroekjes; niet van die plastic dingen, gewoon ademende broekjes. De luiers zijn in leuke kleuren, pastel blauw, oranje, geel, paars, groen, wit, creme.

Reken maar uit, okee je wast twee wassen meer in de week.
Nou dat is drie euro per week?
En dan heb je ongeveer 11 euro voor een pak luiers per week minder, dat heb je dan niet meer.
Hmm, ik heb het er ongeveer in zes maanden uit dus, maar ik weet niet hoe oud je kindje is? Misschien is het voor jou zelfs nog wel meer lonend (financieel dan ) om alsnog de overstap te maken.

Ik wil je niks opdringen hoor!, maar ik wilde gewoon kwijt dat het niet meer zo op de iets meer ouderwetse manier hoeft. Wat wij hebben is praktisch wegwerp, bijna geen werk aan, alleen je gooit het niet weg!

En bij een tweede haal je het er natuurlijk helemaal dik uit!

groetjes

Hoi,
Mijn kinderbijslag gaat ook op aan kleertjes en niet aan luiers hoor.
Klinkt allemaal heel leuk, die luiers. En fijn dat het voor jou een ideale oplossing is, maar ik houd het wel gewoon bij wegwerpluiers. ( Mijn beeb is 8 mnd en zal voorlopig nog wel in de luiers zitten, maar ze is de tweede al en een derde komt er niet.)
We worden hier overigens ook van alle kanten gesponserd wat luiers betreft.
Groetjes Sil

toen ik zwanger was van mijn dochtertje opperde ik ook aan mijn man om katoenen luiers te gaan gebruiken.
"als je ze zelf maar wast"was zijn antwoord.
Ik bestelde katoenen luier broekjes, net als een gewone luier maar dan met klitteband.
Niks vouwen en moeilijk doen maar gewoon even een luier verschonen.
Je moet ze wat vaker verschonen maar het werkt prima hoor.
Mijn dochter heeft ze het eerste jaar aangehad (het was ook een maat van 4-10kg)  , nu is ze bijna 3 jaar en heeft een broertje van 14 maanden.
Ook bij hem begon ik ermee maar bij hem was ik het iets eerder zat merkte ik wel.
Nu heb ik ze maar opgeborgen, maar ben wel van plan de grotere maat (die heb ik ook 10-20kg) voor de nacht te gaan gebruiken voor mijn dochter die nog niet zindelijk is.is er iemand in geinteresseerd je vindt ze op    
  www.littleones.nl
het scheelt inderdaad wel erg veel geld en spaart ook het milieu, nu breng ik de luiers naar de inzamelplaats voor recycling, altijd nog net iets beter dan in de kliko gooien.
groetjes Martine

Hoi moeders
hier nog een katoen-fan
Mijn dochtertje is nu ruim 2 maanden en ik gebruik ook katoenen luiers. Ik gebruik de voorgevormde tods bots luiers met een bijbehorend overbroekje.
Ik heb de eerste maand wegwerp gebruikt omdat de luiers toen nog te groot waren voor haar maar sinds een maand nu dus katoen en het bevalt erg goed. Ik heb ongeveer 2 wasjes in de week extra en doordat de luiers voorgevormd zijn hoef je ze dus niet te vouwen o.i.d. Ook mijn man vindt ze erg fijn in het gebruik.
Poepluiers spoel ik even uit onder de kraan en gaan dan net als de rest vd luiers in een wasnet in een (droge) luieremmer die gewoon op haar kamertje staat. Er naast staat een andere emmer waar ik de vieze billendoekjes in doe. Mij werd overigens verteld dat je de luiers beter niet kunt voorweken omdat ze dan harder zouden slijten.
Ik 26 luiers (kleine maat) en heb deze voor weinig van iemand over kunnen nemen ( ze zagen er nog als nieuw uit) en voor de grote maat heb ik ook al 24 stuks in huis (ook overgenomen maar dit maal ongebruikt!) Kortom het scheelt mij dus een hele hoop geld voor een klein beetje werk extra en het is ook nog eens goed voor het milieu.  

Hallo

Ook ik gebruik katoenen luiers, van kaatje katoen en dan hun eigen merk.
Wij hebben al een docter van 5 en voor haar heb ik bijna alleen maar katoen gebruikt, alleen op het laatst voor dat ze zindelijk was wegwerp.
Nu met onze tweede dochter van 6 weken gebruik ik die katoenen luiers weer, nu alleen over dag.
Ons bevalt het goed.
Wij hebben de luiers tussen de twee meiden door uitgeleend en daar dan een vergoeding voor gevraagd, want wij hebben alles ook aan moeten schaffen.
Dus de kosten hebben we er al lang uit.

groet lies

hallo,

na lang zoeken een forum met info over katoenen luiers gevonden!!

ik ben nu 32 weken zwanger van tweede. bij eerste wel wegwerpluiers gebruikt omdat ze extra zorg nodig had en ik de tijd niet kon vinden voor katoenen luiers en het wassen ervan, en later toch spijt ervan gekregen!!

dus nu bij de tweede willen we graag katoenen luiers gaan gebruiken.
ik heb alles wat jullie geschreven hebben doorgelezen en ga nu gelijk kijken of ik er wat kan kopen.

eerst maar een paar om te proberen en dan kan ik altijd weer bijbestellen toch!!??
gebruiken jullie allemaal de voor gevormde types? en moet daar dan zo'n overbroekje overheen??

groeten missC

Knap hoor dat jullie katoenen luiers gebruiken, maar mij niet gezien  
Overigens is al dat wassen niet echt milieuvriendelijk dus ik weet niet of het uit dat oogpunt wel beter is katoenen luiers te gebruiken...
Ik let trouwens wel op het milieu hoor, ik scheid mijn afval, heb geen droogtrommel, e.d.

Terug
Bovenaan