hè wat heerlijk zeg zit, net een warm bad! It's good to be back
Fonske, wat een verhaal... echt ongelovelijk. Kan me voorstellen dat je hele leven op z'n kop staat en vooral voor Merijn is het waarschijnlijk heel erg vreemd en moeilijk. Hoe gaat het nou met jullie? Ik weet precies wat je bedoelde toen je zei dat je nog vaak aan me gedacht hebt, ik leefde ook altijd erg met jullie mee, het is toch alsof we elkaar een beetje kennen he! Het was dus ook een schok voor me toen ik je verhaal las en wens je ontzettend veel kracht. En zeg nooit dat het waarschijnlijk je laatste keer met een kleintje zal zijn, misschien loop je morgen wel tegen een fantastische man aan....
@ Annemarie: ja, we hebben hier ook een consultatieburo, toevallig vanmiddag nog geweest! Ik vind het echt super dat jullie me zoveel vragen stellen en antwoord er met veel plezier op, juist omdat er over Israel zoveel 'vooroordelen' bestaan. Je ziet natuurlijk alleen maar de negatieve dingen op het nieuws en als je er nooit geweest bent is het makkelijk om een heel verkeerd beeld bij een land te krijgen dat zo vaak op het nieuws is. Ik wist de eerste keer ook niet wat ik kon verwachten maar het is hier echt volledig anders dan de meeste mensen denken. We rijden hier niet op kamelen en we zien zelden een pistool
Een kibbutz is een mini samenleving waar iedereen voor elkaar zorgt eigenlijk. Een putjesschepper krijgt hetzelfde salaris als de tandarts. Dat is heel moeilijk als buitenstaander, een paar jaar geleden hield me dat dus ook echt tegen om hierheen te komen, maar eigenlijk heeft het ontzettend veel voordelen. Je hebt altijd financiele zekerheid, je betaalt geen huur, geen creche, etc etc. Het is een heel bijzonder systeem. Er wonen hier zo'n 1000 mensen. Ook daar moet je enorm aan wennen als stadsmeisje Mijn man en ik hebben de afgelopen 6 jaar in het centrum van Amsterdam gewoond maar ik was er wel klaar mee. Tuurlijk kan het vervelend zijn als iedereen allles over elkaar weet maar de voordelen wegen er echt tegenop. Het is alsof ik in Centre Parks woon, haha!
Op de school en de creche komen ook kinderen van buiten de creche. Omdat ik in NL niet echt goede ervaringen heb als lerares (niet bepaald wat ik wil doen de rest van mijn leven...) heb ik hier bewust de baan op de school geweigerd en ik geef nu les aan volwassenen. Dit bevalt me tot nu toe heel goed.
@Helga: je hebt helemaal gelijk, het is hier allemaal veel relaxter dan in NL. De mensen zijn over het algemeen vriendelijker (ik bedoel bijvoorbeeld op straat, in NL lopen de meeste mensen gewoon tegen je aan in Amsterdam), ze hebben echt interesse in je. Wat me bijvoorbeeld gisteren opviel, ik vond het zo grappig! Als iemand in NL aan je vraagt hoe het met je gaat zeg je standaard dat het goed gaat, toch? Gisteren vroeg iemand die ik helemaal niet ken hoe het met me ging, ik zei goed en vroeg hoe het met haar ging "I'm a bit sick", hè lekker, die oprechtheid!! Eigenlijk is het toch ook raar om te vragen hoe het met iemand gaat als je toch al weet wat voor antwoord je krijgt Uiteraard is het niet het paradijs hier en ga ik NL absoluut niet afvallen, maar we voelen ons zeker meer op onze plek hier.
@Annet: dat meen je niet, al je vk's hadden verkeerd gevoeld hoe hij lag?? Zo zie je maar dat je eigen gevoel altijd klopt he! Wat ontzettend fijn dat je na een week alweer op de been was, normaal gesproken duurt het lang na een keizersnee heb ik begrepen.
Nou ik heb er weer een behoorlijk verhaal van gemaakt, haha!
He wat ik zat te denken, misschien vinden jullie het een belachelijk idee hoor, maar het lijkt mij zo leuk om bij elk nieuw bericht dat je post een recente foto te zetten! Zo leven we écht met elkaar mee en weet je precies tegen wie (of wiens moeder ) je het hebt! En ik denk dat ik niet de enige ben die houdt van pronken
Stephanie