Hahaha
Nou ik zal maar bij het begin beginnen! De bevalling van Milo ging in sneltreinvaart, ik had om 01.20 de eerste wee en ben om 04.16 na precies 6 minuten persen in het ziekenhuis bevallen! Misschien kan je je nog herinneren dat ik een medische indicatie had omdat mijn HB na de geboorte van Lior 4,7 was, maar gelukkig was dit deze keer niet het geval. Alles ging helemaal super en we waren om half 8 dezelfde ochtend weer thuis
Omdat mijn man en ik allebei onze baan hadden opgezegd hebben we in de kraamweek besloten om eerder te vertrekken dan gepland, dus eerlijk gezegd weet ik echt heel weinig van de eerste 3 weken na de geboorte. Bevallen, verhuizen, wennen aan een nieuw huis en land, alles is als een roes aan me voorbij gegaan.
We hebben besloten om hierheen te verhuizen omdat mijn man Israelier is en al zijn familie hier ook woont. Mijn ouders zijn helaas niet de oppas-opa en oma waarop we hadden gehoopt en met twee kleintjes op de derde verdieping in het hartje van Amsterdam was echt onmogelijk. Nu wonen we in dezelfde kibbutz als mijn schoonouders, , zwager en schoonzus (die toevallig in precies dezelfde positie zat als wij! Haar dochter is 7 maanden ouder dan Lior en haar zoontje (ook een 'verrassing&apos
is 2,5 maand jonger dan Milo!) Dus de meisjes spelen heel leuk met elkaar en onze jongetjes volgend jaar ook In NL hebben we geen familie met kleine kinderen en we zijn zowiezo niet erg gebonden aan het land. Natuurlijk mis ik mijn vriendinnen maar eerlijk gezegd vind ik mijn werk hier leuker dan in NL en mijn man is hier ook blijer.
De kinderen worden 3-talig opgevoed. Ik spreek NLs met ze, mijn man Hebreeuws en omdat mijn man en ik allebei leraar Engels zijn spreken we Engels naast de kinderen. Lior spreekt nu Hebreeuws en ze verstaat NLs. Ze zegt een paar woorden zoals 'grappig', 'konijn', 'maan' etc, ze kan ook tellen tot 10, maar de rest is allemaal Hebreeuws. Met Engels hebben we geen haast, dat komt vanzelf.
Het bevalt ons dus echt fantastisch hier Als je naar een ander land verhuist moet je je aan de regels houden, when in Rome..., je weet wel. Dus in het begin was het heel moeilijk voor mij om te accepteren dat kinderen hier 5 dagen per week naar de creche gaan. Maar ik zie nu hoe goed het ze doet! En het is heel anders dan in NL. Omdat ik borstvoeding geef mag ik langs gaan wanneer ik wil, de grotere kinderen maken altijd lange wandelingen door de kibbutz dus we zien ze regelmatig en er wordt hier enorm gelet op ontwikkeling etc. Spelend leren is hier heel belangrijk. Daarnaast is er van 12.00 tot 13.00 bij elke creche "Love hour" en kunnen de ouders, grootouders of wie ook maar wil de kinderen bezoeken. Om half 4 haal je de kinderen weer op zodat je niet helemaal het gevoel hebt dat anderen je kinderen opvoeden
Ik begin volgende maand met een intensieve taalcursus, drie hele dagen per week, en ben niet zo lang geleden begonnen als lerares Engels voor medewerkers van de farmaceutische fabriek hier.
Het is een heel verhaal geworden Hoe is alles met jouw bevalling gegaan en daarna?
Stephanie