Handicap en Zwanger

A

Anoniem

Guest

Hallo, ik ben Rosita en ik ben 23 jaar. Ik heb hemiplegie rechts (handicap met eenzijdige spastische verlamming). Op de moment ben ik 30 weken zwanger van mijn eerste kind. Ik ben op zoek geweest naar informatie over zwangerschap, opvoeding en verzorging met hemiplegie. Ik ben er achter gekomen dat er heel weinig informatie is voor deze doelgroep.

Ik ben daarom op zoek naar informatie voor mezelf en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik wil mijn eigen ervaringen en de informatie die ik van anderen krijg opschrijven en op een of andere manier publiceren, zodat andere mensen met hemiplegie of mensen die ook een kind met een hand moeten verzorgen ook niet opnieuw het wiel hoeven uit te vinden

Groetjes Rosita.

Hoi Rosita,

Op het moment kan ik je niet echt helpen aan informatie over hemiplegie en zwangerschap. Ik kan natuurlijk op internet zoeken, maar dat doe je zelf waarschjnlijk ook. Wel kan ik je (in de toekomst) wellicht helpen met het zoeken naar praktische oplossingen. Ik ben ergotherapeute en hoewel ik deze vraag in mijn praktijk nog nooit heb gekregen, vind ik het wel een hele terechte en interessante vraag.

Mocht je interesse hebben om eens te mailen, laat dan hier even je mailadres achter. (denk eraan dat je het beter voluit kunt schrijven, dus apestaartje ipv @, want anders stroomt je mailbox vol met ongewenste mail)

Groetjes,
Lyanne

Er bestaan trouwens wel richtlijnen/tips tav eenhandig verzorgen van kinderen enz. maar wellicht ben je hiervan al op de hoogte.

Lyanne

Hoi Rosita, wat goed van je dat je dat wil gaan doen zeg.. Laat je eens wat van je weten als je wat meer hebt? Ik heb zelf nog nooit van deze handicap gehoord hoor maar vind het wel interessant hoe jij dit aan gaat pakken. Goed hoor....

Groetjes...
7w

Hoi rosita,

Ik zit een beetje in het zelfde schuitje ik ben nu 7 wk zwanger en heb een erfelijke bindweefsel aandoening, dat houdt in dat het kind 50%kans heeft dat die het ook krijgt en veel gevaren voor mijn lichaam en veel pijn elke dag.
Ben je al een keer naar een ergotherapeut geweest die kan je tips geven hoe je het het beste kan doen. Ik weet wel dat STOKKE meubeltjes enzo ergonomisch zijn aangepast is er geen forum waar je met mensen kunt praten die het zelfde hebben of ze misschien tips hebben hoe zij het hebben gedaan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes nel

Hallo!

Snelly, mag ik zo brutaal zijn om te vragen welke bindweefselaandoening je hebt? Ik heb zelf hypermobiliteitssyndroom, maar ze hebben altijd gedacht dat ik Ehlers Danlos had. Die diagnose hebben ze echter nooit gesteld. Daarbij heb je misschien hierboven gelezen dat ik ook ergotherapeut ben. Zoals ik al schreef wil ik graag helpen met praktische tips. Ik ben wel bekend met hemiplegie en ook met bindweefselaandoeningen en ben dus heel erg geinteresseert in de praktische problemen die komen kijken bij de zwangerschap en verzorging. En inderdaad, het is een geweldig initiatief om meer informatie te verspreiden hierover, daarmee zijn andere mensen straks weer geholpen!

Groetjes,
Lyanne

Hoi Lyanne,

Ik heb inderdaad Ehler Danlos syndroom, dat is nu al zo ver dat ik op mijn 24 jaar niet meer kan werken ivm pijn en chronisch vermoeid. Het lijkt me ook wel handig dat als ik nou ergens tegen aan loop dat ik het aan je kan vragen. Ik heb vorig jaar wel ergo gehad maar toen was de zwangerschap nog helemaal niet in zicht. Mijn klinisch geneticus zij dat eigenelijk het hms en eds type 3 hetzelfde zijn alleen bij hms heb je pijn of problemen bij bv alleen je knie en bij eds heb je over je hele lichaam pijn ze zijn er sinds mijn 23ste achter dat ik het heb en toen is mijn moeder er ook eindelijk achter gekomen waar   nou eindelijk die pijnen vandaag komen, mijn knieschijven schoten steeds uit de kom.

Als je meer vragen heb klop gerust even aan.

Groetjes nel

@ lyanne. Ik heb samen met mijn ergotherapeut in de Vu ook niks gevonden. Als je   iets
 kunt vinden kun je dat altijd naar me mailen. Alleen ik durf m'n e-mail niet op het forum te zetten. Die richtlijnen heb ik idd van mijn ergotherapeut gekregen, maar die zijn ontwikkeld door studenten ergotherapie.

@snelly. Ik ken ehlers Danlos wel en ik vind het heel goed van je dat je gewoon zwanger wordt en een (hopelijk) gezond kindje kunt krijgen. Wel jammer dat Ehlers Danlos erfelijk is. Ik hoop niet dat je kindje het ook krijgt. Gelukkig is hemiplegie niet erfelijk.
Misschien kun je me helpen als je dat leuk vindt

Mag ik vragen hoe oud je bent?

@ stampertje?? (ik weet je naam niet meer) Bedankt voor je lieve compliment.
Hemiplegie is een handicap als gevolg van een hersenbeschadiging, waarbij een kant van het lichaan (spastisch) verlamd is.

Terug
Bovenaan