hardwerkende schildklier wie is er toch zwanger geworden?

Lieve meiden ik heb vandaag te horen gekregen dat ik een te hardwerkende schildklier heb! Morgen naar de arts en dan naar de internist!
Meiden die dit ook hebben zijn jullie toch zwanger geraakt? Ik weet er nog heel weinig van graag hoor ik reacties van jullie! Ik zit me rot te piekeren en ben bang...

liefs Sini1

Hi Sini,

Mn moeder heeft ook een te snel werkende schildklier, en heeft mij en mijn broertje en zusje gehad. Wist ook niet dat dit daardoor niet zou kunnen hoor. Ze is wel goed in de gaten gehouden, maar alles ging goed. Dus ik denk eigenlijk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Succes!

Liefs, Kitty26

Hey kitty wat lief dat je snel reageerde, ik kreeg het vandaag te horen! Kreeg jouwn moeder medicijnen of hoe? Sorry ik maak me zorgen omdat wij drie jaar bezig zijn voor een kleine en wilniet lukken.Het is 1 keer gelukt voor 6 weken en eindigde afgelopen kerst in een mk helaas, waar we erg veel verdriet over hebben.
Graag als je meer weet, hoor ik dat graag.

liefs Sini

Hey,

Ook bij mij werd in september 2006 een te snel werkende schildklier vastegesteld. Na enkele opvolgonderzoeken, bleek het om de ziekte van Graves te gaan. Spijtig genoeg zorgt de ziekte van Graves er wel voor dat je een verhoogde kans op miskramen hebt. Niet dat dat noodzakelijk de oorzaak was van jou miskraam, want de ziekte van Graves is niet iets waar je mee geboren wordt. Het is een ziekte die je krijgt, een autoimmuunziekte. En meestal zijn het vrouwen tussen 25 en 35 die het ontwikkelen. Vaak door een verlaagd immuunsysteem. Het kan dus goed zijn dat je het ten tijde van je miskraam nog niet had. Maar het kan ook zijn dat je het al wel had. Want het wordt vaak enkel bij toeval ontdekt. Na een hormoononderzoek. Omdat de meeste klachten van de ziekte van Graves vaak worden afgeschreven als een griepje, een verkoudheid, oververmoeidheid, enz. En het is meestal pas als de klachten lang aanhouden dat artsen aan iets anders gaan denken. Je kan voor de ziekte van Graves medicatie krijgen, nl. Schildklierremmers. Het enige nadeel aan deze medicatie is dat dit wel door de placenta gaat. Het voorkomt dat je miskramen krijgt, maar je kindje kan er wel gevolgen aan overhouden. Deze gevolgen gaan van schildklierproblemen tot het krijgen van een mentaal gehandicapt kindje. Het is niet altijd dat het kindje er iets aan overhoudt. Daarom worden vroiuwen die al zwanger zijn wanneer de ziekte van Graves ontdekt wordt, wel op medicatie gezet, maar heel goed gecontroleerd door de gyn. Vrouwen die nog niet zwanger zijn, maar wel een kinderwens hebben, krijgen vaak 2 keuzes aangeraden. De eerste is, 2 jaar te wachten tot de medicatie haar werk heeft kunnen doen. En als de ziekte dan weg is, dan terug  te starten, met als grote nadeel, dat maar in 60% van de gevallen de ziekte weg is na 2 jaar, anders moet je nog langer wachten. De tweede keuze is, dat je je schildklier laat verwijderen. dit wordt een subtotale thyroidectomie genoemd. Met als grote nadeel, dat je een litteken in je hals overhoudt, en voor de rest van je leven schildklierhormoon moet nemen, maar met als voordeel, dat je niet   moet wachten om kinderen te krijgen, want de hormoon gaat niet door de placenta en kan dus geen invloed hebben op je kindje. Ik weet dit enkel omdat ik nu dat litteken heb, het hormoon neem, en gelukkig 14 weken zwanger ben van mijn eerste kindje,. maar enkele maanden na mijn operatie. En dit litteken ben ik nu zelfs trots op. Ik heb geen spijt van mijn beslissing. Voel me 200% beter dan de laatste jaren.
Ik hoop dat dit wat duidelijkheid gegeven heeft. Al is het natuurlijk geen leuk nieuws.
Maar misschien heb je geluk, en is het geen Graves.
Alvast heel veel succes.

He mammasita,

goh inderdaad even schrikken. Wel fijn dat je me alles hebt uitgelegd en de moeite voor mij gedaan! Het is inderdaad even afwachten, morgen moet ik naar de ha en daar ligt ook de verwijsbrief klaar voor de internist. Eens kijken wat ie heeft te vertellen en als het dat is is mijn keuze ook makkelijk.  Ik ben trouwens getrouwd ben 23 jaar en we hebben sinds 11 weken een nieuw hondje gekocht. Ik wens je verder veel succes met de zwangerschap en fijn om te horen dat je zwanger bent

nogmaals bedankt.

liefs sini1

Hey,

Ik ben 31 jaar, woon in Griekenland, ga trouwen. Maar ik heb wel in Belgie alle onderzoeken en de operatie laten doen. Ik kijk morgen wel even of je al nieuws hebt. Ik duim voor je. Maar als je toch een beslissing moet nemen, bedenk dan dat de operatie en de medicatie die je erna moet blijven nemen, heel goed meevallen. Ik voelde mij ondanks dat ik net geopereerd was, dadelijk veel beter dan de jaren ervoor. Je hebt maar een drietal dagen pijn en dan is het allemaal in orde. Voor mij is dat het allemaal zo waard geweest. En ik ben nu zo blij met mijn zwangerschap, en met het feit dat ik mijn kindje geen extra risico laat lopen, door gevaarlijke medicatie te nemen. Bedenk wel, als ze zeggen dat die schildklierremmers geen gevaar betekenen, ga dan maar eens voor een andere opinie. Ik heb al gehoord van sommige vrouwen dat hun endocrinoloog zei dat het geen kwaad kon, maar het is wel degelijk gevaarlijk.
Hou me op de hoogte, en nogmaals veel succes morgen

knuffels sita

hey lieve sita,

heel lief van je hihi. Leuk dat jullie gaan trouwen, wanneer is de datum? Ben benieuwd.
wat een toeval mn moeder en zus zijn nu sinds zaterdag in griekenland hihi in corfu.
Wonen jullie allang daar? Mijn lievelings eten is grieks toevallig nog afgelopen weekend gaan eten hihi. Ik moet morgen naar de ha de verwijsbrief afhalen en dan nog een afspraak maken. Ik weet niet hoelang de wachttijden zijn in het ziekenhuis. (kom er heel zelden). Als ik wat weet laat ik het natuurlijk weten. Zo zie je maar weer dat er nog lieve en leuke mensen op de wereld zijn hihi.

liefs sini

Mijn moeder heeft ook een te snel werkende schildklier gehad. Zij heeft ook een operatie eraan gehad en slikt nu dagelijks medicijnen. En toch heeft ze 4 kerngezonde kinderen!
Mn zusje heeft ook een snel werkende schildklier. Zij heeft geen operatie gehad maar een soort radioactieve tablet moeten innemen, die de schildklier stil legt. Een beetje zoals een operatie alleen zonder litteken.

Terug
Bovenaan