Heeft iedereen al een voogd?

A

Anoniem

Guest
Wij zitten de laatste tijd erg na te denken over wat er gebeurd met Kian als ons iets zou overkomen. Bij ons is het begrip 'peetoom en - tante' niet gebruikelijk dus is het wel handig om iemand aan te wijzen (te vragen).
Maar ik vind dat echt lastig!
We hebben wel wat broers en zussen (willen graag dat ie in de familie blijft). Maar er zijn overal voor- en tegens. Tuurlijk, alleen wijzelf zijn perfect, maar wie is een goede tweede?
Ik geloof nu niet dat er ruzie om zou komen, maar ja, ik wil geen risico lopen dat het wel gebeurd.
Hebben jullie allemaal al iets geregeld?
Liefs Nelleke

Hoi Nelleke

Wij hebben onze beste vrienden als voogd gevraagd. Eerst voor Gijs en toen Sophie kwam, hebben we het opnieuw gevraagd (2 kinderen  is toch weer wat anders...). We moeten het alleen nog officieel vastleggen bij een notaris. Wij zijn de voogd van hun zoon, zij hebben dat wel al vast gelegd. Maar in onze omgeving weet iedereen dat zij de voogd van onze kinderen zijn, ruzie zal er dus niet komen. Wat ik het allerbelangrijkste vind, is dat mocht ons iets gebeuren (wat een nachtmerrie, alleen al van de gedachte eraan krijg ik het koud), de kinderen bij elkaar kunnen blijven.

Onze vrienden (dus de voogden ook) waren zaterdag bij ons. We hebben toen wel afgesproken dat we allevier heel voorzichtig zullen doen, zodat het niet daadwerkelijk gaat gebeuren: Joep (hun zoontje)  en Gijs zijn even oud en als die twee bij elkaar zijn, breken ze werkelijk waar de tent helemaal af haha.. Zo dol op elkaar en zoooooooooooooo druk met z'n tweetjes: iedereen altijd blij als ze weer in bed liggen. Dus gezellig hoor, maar niet voor altijd haha.

Groetjes
Susan

ps: bij ons zijn de peetooms en tantes dus niet de voogd van de kinderen (mijn zusje reist de wereld rond, de broer van mijn man heeft er al 3, de zus van mijn man is zelf net afgestudeerd en alleen Sophie's peetoom matcht met de aangegeven voogd)

Remco en ik hebben het er laatst wel over gehad. Alle voors en tegens tegen elkaar afwegend zijn we het er over eens dat we een zus van mij willen vragen.

We hebben jaren geen contact met elkaar gehad maar sinds een paar jaar is dat hersteld en het is zo'n lieve meid. Zelf heeft en wil ze geen kinderen dus ik hoop wel dat ze ja zegt. Als ze dat niet doet dan snap ik dat ook wel maar dan moeten we weer hard gaan nadenken.

annemieke

Wij hebben wat dat betreft nog niets geregeld en moeten dat dus wel doen inderdaad.
Wel hebben we nu geregeld dat Wilfred ook het ouderlijk gezag over Fabio heeft (dat moet je regelen omdat we niet getrouwd zijn)

Groetjes van Cissy

Wij hebben mijn broer en mijn schoonzus als voogd. Het een en ander moet nog wel in het testament moeten worden opgenomen.. Maar we doen dit als ons gezinnetje compleet is omdat het wijzigen van het testament duurder is dan het opstellen er van. Op die manier hebben we er dan alles in staan.

Peet- oom en tante hebben wettelijk gezien "niks op de kous".
Het is alleen symbolisch dat deze 2 personen over de schouder van de ouders mee kijkt naar de opvoeding van het kind. Wettelijk gezien heeft het verder geen waarde.

Op het moment dat je wilt dat deze 2 personen na overlijden daadwerkelijk zeggenschap mogen hebben over je kindje moet je dit inderdaad laten vastleggen en hebben we het over een voogd. Dus een peet- oom en tante hebben na het overlijden  NIET automatisch het recht over het kind. Voorkeuren mogen ze uitspreken maar de rechter bepaald uiteindelijk..

Ik zeg dit puur omdat veel mensen dit met elkaar verwarren..

Esmé mv kay

Ja ik heb ook nog een leuke ze hebben graag maar 1 persoon omdat die andere ook weer uit elkaar kunnen gaan,of ruzie kunnen krijgen.  Dus wij hebben mijn broer en dan komt automatisch zijn partner erbij.

kus wen

Ook wij hebben het hier al een aantal keren over gehad, maar wat een naar onderwerp zeg pfff. Maar wel erg belangrijk vind ikzelf.
Wij willen graag mijn zus als voogd, zo blijft hij in de familie en daarbij komt dat me zus en ik aardig op 1 lijn liggen, qua ideeen enzo.
Yoëll is dol op m'n zus en andersom ook, het geeft me wel een veilig gevoel als yoëll dan bij haar terecht kan.

Ja sorry hoor voor het nare onderwerp. Maar ik vind de afweging zo moeilijk.
Ik dacht inderdaad dat een peetoom en -tante ook de voogden waren. Maar goed, wij zijn ook niet zo bekend daarmee.
Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar ja, je moet ook dingen bedenken voor als het niet gaat zoals gehoopt.
Liefs Nelleke

Terug
Bovenaan