Heeft iedereen al een voogd?

quote: Esmeeke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-10-2007 11:36:38'));

Wij hebben mijn broer en mijn schoonzus als voogd. Het een en ander moet nog wel in het testament moeten worden opgenomen.. Maar we doen dit als ons gezinnetje compleet is omdat het wijzigen van het testament duurder is dan het opstellen er van. Op die manier hebben we er dan alles in staan.

Peet- oom en tante hebben wettelijk gezien "niks op de kous".
Het is alleen symbolisch dat deze 2 personen over de schouder van de ouders mee kijkt naar de opvoeding van het kind. Wettelijk gezien heeft het verder geen waarde.

Op het moment dat je wilt dat deze 2 personen na overlijden daadwerkelijk zeggenschap mogen hebben over je kindje moet je dit inderdaad laten vastleggen en hebben we het over een voogd. Dus een peet- oom en tante hebben na het overlijden  NIET automatisch het recht over het kind. Voorkeuren mogen ze uitspreken maar de rechter bepaald uiteindelijk..

Ik zeg dit puur omdat veel mensen dit met elkaar verwarren..

Esmé mv kay

Hoezo wijzigingen. Je geeft toch in je testament aan wie je als voogd wil van al je kinderen, daar noem je toch verder geen namen bij. En je kan ook aangeven dat het je wens is dat al je kinderen in één gezin terechtkomen, want iemand als voogd aanwijzen, wil niet zeggen dat die persoon ook voogd wordt. Die persoon zal voor jou gaan kijken waar je kind het beste af is, meestal zal dat bij die persoon zelf zijn, maar er kunnen altijd onvoorziene omstandigheden zijn waardoor dat niet mogelijk En zoals je zelf al zegt, der echter bepaalt uiteindelijk..

Maar je kan het best nu al vast laten leggen hoor, het geldt dan ook gelijk voor volgende kinderen en het brengt bij een volgende puk geenw ijzigingen met zich mee.

Miep

oohw, dit vind ik zo moeilijk. Sterker nog, wij komen er niet uit... beetje kop in het zand steken verhaal dus je hebt helemaal gelijk. Wij moeten het echt eens gaan regelen. Ik draag wel een briefje bij mij (in mijn agenda) waar ik eea heb geschreven, voor Stijn en diegene die dan voor hem zouden gaan zorgen.

Terug
Bovenaan