<p>Hallo allemaal!</p><p>Ik ben hard op zoek naar tips om mijn kleine meid van 4.5 maand in slaap te krijgen en hoop dat andere ervaren mama's even mee willen lezen en misschien nog wat tips en tricks hebben, want ik weet het echt even niet meer. </p><p style="text-align: left;">Inslapen is dus drama, zowel overdag als snachts en ik heb voor m'n gevoel echt alles al geprobeerd. Vanaf een maand of 3 slaapt ze 'snachts al door, wat superfijn is (op een slaapregressie rond de 4e sprong na, maar dat is gelukkig weer helemaal voorbij). Als ze eenmaal slaapt, slaapt ze vaak 9 a 11 uur door, dus meerdere slaapcycli aan elkaar maken lijkt geen probleem te zijn. Overdag daarentegen slaapt ze met moeite 3 a 4 keer 45 minuten, dit is al vanaf het begin dus meer zit er gewoon niet in. Best pittig soms met een lekker alert kind dat eigenlijk overal bij wilt zijn, maar vaak ook erg gezellig, behalve als het bedtijd is dan. </p><p>Ik sta op het punt het op te geven wat zelfstandig slapen betreft . Overdag heb ik dit zo goed als al gedaan en slaapt ze op schoot aangezien ik net zo lang bezig ben met haar in slaap krijgen in eigen bed als dat ze daadwerkelijk slaapt. Ze heeft de borst nodig als slaapmiddel en ik probeer vanalles om dit 'af te leren' zodat papa of later een oppas haar ook naar bed kan brengen. Ze zal het ooit moeten leren lijkt me. </p><p>Zelfstandig in slaap vallen lukt haar bijvoorbeeld wel als ze sochtends heeft gedronken en weer terug haar cosleeper in gaat. Het probleem is vooral dat ze zichzelf in slaap wil drinken.</p><p>Savonds rond half 7 gaat als volgt (en is momemteel de enige manier hoe ik het voor mekaar lijk te krijgen helaas) ; ze drinkt, zodra ze moe lijkt te worden verschonen en slaapzak aan, papa kusje geven, naar boven in een donkere kamer met gedimd licht nog een slaapliedje, nog even wat drinken op het grote bed (soms wilt ze lang clusteren, helemaal prima), zodra ze in slaap begint te vallen of stopt met drinken probeer ik haar in d'r cosleeper te leggen. Zodra haar hoofd het matras raakt is het brullen, meer schreeuwen en gillen als huilen. Vervolgens probeer ik haar in de cosleeper te troosten. Sussen, liedje neuriën, zachtjes praten, aaien, niks werkt en van een speen moet ze niks hebben. Heeel soms werkt een pink en valt ze in slaap. Vaker is ze hysterisch en wilt ze op mn vinger bijten (geen tanden te zien, chamodent en zetpil al geprobeerd, maar geen resultaat dus tanden kunnen het bijna niet zijn lijkt me?).</p><p>Dan maar weer terug in bed als kalmeren niet werkt (ik probeer zo lang mogelijk vol te houden haar te troosten in eigen bed maar echt laten huilen is niet mijn ding en wordt ze alleen maar onrustiger van). Een paar slokken aan de borst en ze valt weer in slaap. Vaak doen we dit riedeltje nog 1 a 2 keer onder het mom 'slaapcoaching', maar na 2 uur ben ik er echt wel klaar mee en leg ik haar slapend weg. Soms heb ik mazzel en soms schrikt ze wakker wanneer ze haar volgende slaapcyclus ingaat en dus opeens ergens anders ligt. </p><p>Wat ik dus heb geprobeerd /probeer zonder resultaat. En ik heb het merendeel minimaal 1 week consequent geprobeerd:</p><p>- wakker wegleggen/elke avond iets verder weg van het bed en bij huilen geruststellen</p><p>- een knuffel met mijn geur erbij (wilde ze alleen maar op kauwen en leek ze honger van te krijgen)</p><p>- chamodent/zetpil, geen enkel effect</p><p>- bijtring in bed</p><p>- speen proberen aan te leren (wordt eruit gelanceerd)</p><p>- in slaap sussen</p><p>- witte ruis</p><p> </p><p>Wat wel (soort van) lijkt te werken</p><p>- in slaap laten drinken</p><p>- pink erin</p><p>- overdag proberen genoeg slaap te krijgen / maximale wakkertijd aanhouden /op slaap signalen letten</p><p> </p><p>Pffff.. Ik verwacht echt niet dat een baby van haar leeftijd miraculeus slaapt (ik mag met het doorslapen al in m'n handen knijpen!). Het zou gewoon fijn zijn als inslapen niet zo moeizaam gaat en ik overdag soms ook mn handen even vrij kan hebben. </p><p>Flinke post inmiddels, als je het tot hier gehaald hebt en nog advies of tips hebt; alvast heeeeel erg bedankt! </p><p> </p>