Dag zorgzame as oma,
Alles OK schrijft u. Gefeliciteerd.
Ik mis het een en ander. Uw dochter heeft meer informatie nodig.
Is het mogelijk dat u uw dochter inspireert om een ‘open gesprek’ aan te gaan met de verloskundige.
Uw dochter heeft recht op alle informatie en de daarbij behoren overwegingen van de verloskundige voor dit advies om in een ziekenhuis te moeten bevallen.
Zij moet zelf kunnen beslissen. Nu lijkt het op een bevel en dat is het misschien helemaal niet.
Advies hoeft je trouwens niet op te volgen volgens de Wet WGBO, je mag weigeren, maar dan zit je op een pad dat je alle wegen afsnijdt.
Een gezonde confrontatie helpt de relatie alleen maar beter te maken.
Ik zie hier nog héél veel mogelijkheden.
Het ‘open’ gesprek kan helpen. Is niet bedreigend voor de aangesprokene en je haalt er veel informatie mee op en leert elkaar beter kennen.
Handig is dat u dat van tevoren kunt oefenen met uw dochter.
Actie:
a. Uw dochter vraagt een gesprek aan en vraagt om tijd en spreekt met degene die de boodschap gaf.
b. Een eenvoudige en effectieve manier is ‘open vragen stellen’ te beginnen met: ‘Hoe’, ‘Wat’ of ‘Kunt u iets vertellen over…. ‘
De ‘Wie’, ‘Wat’, ‘Waar’ en ‘Wanneer’ vragen zijn voor dit gesprek heel erg geschikt.
De Waarom vraag vermijden.
Op de ‘Waarom’ vraag wordt vaak gereageerd met redenen, rechtvaardigingen en uitvluchten en hiermee versterkt uw dochter het bewustzijn van de verloskundige niet. Zij wil immers de ander bereiken. Waarom is ook nogal onnauwkeurig.
Meer specifiekere vragen zijn ‘Wat beoogd u hiermee?’ ‘Wat zijn de redenen voor deze beslissing?’ en ‘In welk opzicht is dit belangrijk voor u?’.' Wat denkt u dat belangrijk is voor mij?'
Probeer het ‘open gesprek’ thuis uit en gebruik een camera of taperecorder. Dat wordt lachen….
Uw dochter mag niet met opgeheven veren het gesprek ingaan.
Gewoon en 'open' vragen om een reden voor iets dat jezelf aangaat is helemaal geen gevecht.
Ontspannen, lachen, rust en ook een time out nemen als het wat gaat spannen.
Zo houdt u uw dochter krachtig, kan zij haar eigen informatie verzamelen en kan zijzelf de relatie met de verloskundige verdiepen, een mooi bijkomend voordeel.
Ik weet dat verloskundigen het inspirerend vinden als vrouwen eigen meningen inbrengen en echt met hen overleggen en eigen keuzen maken.
Succes en plezier
Lieve groeten,
Tine Oudshoorn, verloskundige, consultant en oma.