Help! Bevallen en overgewicht???

Onderzoek consumentenbond

Uit een belronde (onderzoek) van de consumentenbond blijkt dat verloskundige praktijken verschillend omgaan met zware zwangere vrouwen (consumentenbond, november 2007).

De reacties lopen uiteen van verbazing tot duidelijke afspraken.
Onderzoek naar uitkomsten van spontaan bevallen van zwaardere vrouwen in de eerste lijn, dus vrouwen die thuis bevallen, is nog niet gedaan in NL.

Onderzoek dat nu gebruikt wordt als argument om medisch te bevallen als zwaardere vrouw is gedaan bij groepen vrouwen in het buitenland die in ziekenhuizen bevallen.
We weten dat bij ziekenhuis bevallingen standaard ingrepen plaatsvinden die spontaan bevallen verhinderen, verstoren en medicaliseren.
Vrouwen worden in een ziekenhuis vaker in hun natuurlijke gedrag gestoord, hebben vaker knippen en krijgen vaker hulp bij de baring of een kunstverlossing.
Ook als zij zonder risico’s de bevalling ingaan.

Dus dat materiaal is niet relevant voor de groep zwaardere vrouwen die in NL thuis willen bevallen.

Gedegen onderzoek lijkt mij aangewezen.
Daarna kunnen we verder praten over overgewicht en bevallen.

Tot die tijd moeten ook zwaardere vrouwen gewoon thuis kunnen bevallen.

Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Hallo, 
Ik zie dat dit al een oud item is en de laatste reactie alweer enige tijd geleden. Ik voel toch de behoefte om even te reageren. 
Ik kreeg gisteren van de verloskundige te horen dat ze willen dat ik in het ziekenhuis beval. Ondanks dat ik mijn duidelijke angst en negatieve gevoelens hierbij heb aangegeven. 
Dit heeft voor mij als gevolg dat ik van een heel relaxte zwangere vrouw die nog dagelijks 2 tot 2,5 uur met de honden wandelt, energiek, klachtloos en vol vertrouwen in mijn eigen lichaam verandert ben in... een zwangere vrouw die vannacht 3,5 uur geslapen heeft, doodmoe is maar ook nu geen middagdutje kan doen, angstig en voortdurend de behoefte heeft om te huilen. Dadelijk wordt het nog niet eens een gewone poliklinische bevalling maar een keizersnee puur omdat ik uitgeput ben en stijf van de spanning sta. Dat bevestigd dan meteen het vooroordeel dat een vrouw met overgewicht niet normaal kan bevallen. 
Ik ben nu doodmoe en zo klaar met de mensen om mij heen die geen vertrouwen in mijn lichaam hebben omdat ik overgewicht heb. Ik ben normaal een actief iemand die goed let op zijn eten en te horen krijgt dat alle bloedonderzoeken en bloeddrukmetingen goed zijn. Bloedonderzoek zelfs perfect want ik zit overal mooi midden in de curve. Maar komt het op zo'n belangrijk moment aan ben ik toch weer die persoon die ernstig overgewicht heeft (113 kg nu) over 2 dagen 40 weken zwanger en niet in staat geacht om normaal te bevallen in de voor mij veiligheid en kalme omgeving van mijn eigen huis. 
Groetjes een vermoeide aanstaande mama. 

Dat dacht ik ook. Echter de verloskundigen hadden overlegd en waren tot de conclusie gekomen dat ze dit veiliger vinden. Hun woorden... we verwachten geen complicaties en we denken dat je het heel goed gaat doen maar... voor het geval dat er toch iets mocht gebeuren. 
Ik krijg er een naar gevoel bij. De spanning die ik de afgelopen 24 uur heb ervaren vind ik heel vervelend. Het geeft me het gevoel alsof mijn lichaam en mijn keuzes niet meer mij toebehoren maar ik een soort toeschouwer ben. 
Groetjes een vermoeide aanstaande mama

Ik hoop het. Ik ga in ieder geval strijden voor een thuisbevalling. Ik weet dat ik dit kan en ik leef al een aantal jaren met mijn lichaam en ken de beperkingen maar ook mijn krachten. Spanning en stress is funest. Dan ga ik volledig op slot. Ik kan op puur doorzettingsvermogen mits ik me veilig voel bergen verzetten. 
Groetjes een nog steeds vermoeide aanstaande mama

Wat vreselijk naar dat de verloskundige zo laat met deze melding komt. Bij mijn 11 weken controle kwam dit onderwerp al ter sprake.
Gelukkig zit ik bij een klein verloskundige centrum met maar 2 verloskundigen. Zij hebben overlegd en als alles goed blijft gaan, mag ik wel gewoon thuis bevallen maar dit is onder voorbehoud.

Ik zou toch uitspreken naar de vk wat dit met je doet en hoe je je nu voelt. Een open dialoog creëert meer begrip van 2 kanten. Succes met alles!

Terug
Bovenaan