HELP! Hoe krijg ik de rust en regelmaat erin en wanneer plannen jullie het badje in het schema?

Hallo allemaal,

Van mezelf ben ik akelig gestructureerd en precies maar op 1 of ander manier lukt het me niet om een strak schema te hanteren met onze 4 weken oude dochter. Er gebeurd altijd wel iets waardoor het tijdtechnisch in de soep loopt. Grote boosdoener is het kolfapparaat waar ik 8 x per dag aan hoor te hangen. Ik ben 24 uur pdag druk met kolven, voeden enz. Als het rondje klaar is begint het meteen opnieuw..

Ik wil eens van jullie weten hoe jullie schema is. Mette komt om de 3/4 uur voor eten. Als ze niet komt dan maken we haar wakker en eet ze goed. Daarna is het even rondlopen voor het boertje, klein beetje knuffelen en terug naar bed. Echter niet altijd gaat ze lief slapen. Ze wil ook nog wel eens de boel bij elkaar bleren en dan neem ik haar als ze echt gaat krijsen toch maar even bij me en dan kalmeert ze en valt ze op schoot in slaap waarna ik haar terug leg in het bedje.

Ik heb de volgende vragen:
Hoe ziet jullie dagschema eruit
Slaap jullie baby altijd op dezelfde plek (Mette slaapt in een wieg op onze kamer)
Wanneer doen jullie het badje? (voor/na het eten, 's ochtends/'s avonds)
Gebeurd het jullie ook dat je kind tussen 2 voedingen door niet in het bedje slaapt maar bv een keertje beneden in de wipstoel of op schoot?

lfs ing

Hoi Inge,

Umut is nu 10 weken en pas sinds een paar week heb ik een soort ritme ontdekt, het ziet er ongeveer als volgt uit.

4 uur ('s nachts): BV
7 uur: BV
10 uur: BV
1 uur: BV
4 uur: BV
7 uur: BV en daarvoor of daarna het badje.
Daarna is het 's avonds wat wisselend, de ene keer gaat Umut vroeg slapen en komt dan 's nachts nog een keer extra om een uur of 2
Is hij 's avonds wat langer wakker, dan clustert hij wat BV
Tussen elke voeding door slaapt hij, maar niet volledig. Hij slaapt ongeveer een uurtje, is dan even wakker en slaapt dan nog even weer, tot de volgende voeding.
Het voeden doe ik zo:
Bv/verschonen/spelen met Umut/Umut gaat zelf in de box spelen tot hij moe is. Dan leg ik hem overdag in de kinderwagen (beneden) en 's avonds en 's nachts in zijn bedje, bij ons op de kamer.
Vroeger sliep hij ook weleens bij ons op de arm, omdat hij veel last had van krampjes. Maar daar heeft hij nu geen last meer van, dus wij willen hem niet steeds meer op de arm, of op onze buik aan het slapen hebben.
Dit ritme houdt Umut nu aardig vast, al blijft het 's nachts wat wisselend. (Kwam de afgelopen nacht 3x!, hoop niet dat hij dit al te vaak doet, moet met 3,5 week weer aan het werk!)
Hopelijk kun je er iets mee. Maar probeer je vooral   te richten op de kleine, zij bepalen eigenlijk je dag. Maar hoe ouder ze worden, hoe gemakkelijker.

Groeten van Anneke

Hoi hoi!

Ik reageer niet zo vaak hier op het forum, maar nu wil ik wel even vertellen hoe wij het nu doen, want het is zo herkenbaar!
Emma is nu 8 weken, en toen ze een week of 4 was zat ik hier ook heel erg mee!
Ik was 24 uur per dag bezig met voeden (geef bv) verschonen, wiegen, troosten, en vooral met hopen dat ze wou gaan slapen!
Heb toen het boekje regelmaat en inbakeren gelezen en dat gaf een hoop inzicht!
Sindsdien gaat het, met vallen en opstaan, beter.
Ik begin 's ochtends rond 6/7 uur met eerste keer voeden, dan verschonen, dan andere kant voeden. Dan gaat ze snel (bij eerste teken van moeheid) weer haar bedje in. (want dan kan ik zelf ook nog ff slapen!) Ze slaapt dan best lang, tot ong. 11 uur. Dan doe ik haar in bad, en daarna voeden. Ze is dan na de voeding heerlijk rozig van het badje en haar oogjes vallen vaak al dicht als ze nog een boertje moet laten. Dan gaat ze dus weer in bed.
Dan wordt ze rond 3 uur wakker, soms eerder, soms later(nu dus later!). En voed ik haar weer. Meestal gaan we dan iets doen, lekker wandelen, boodschapjes, ergens op bezoek, enz. Dan moet ze rond 6 uur weer eten, als ik eerder thuis ben leg ik haar nog even in bed ,maar meestal heeft ze daar geen zin in en is het brullen. Dan laat ik haar nog maar eventjes op de arm slapen. Na de voeding van 6 uur gaat ze weer in bedje.
Soms slaapt ze meteen, soms huilt ze eerst. Meestal laten wij haar ook huilen, maar nooit langer als 20 min. en als ze echt krijst haal ik haar er ook wel eerder uit.
Dan wordt ze wel slaperig op de arm en leggen we haar alsnog in bed.
De avonden zijn wel wat trubbeliger hier hoor, soms doet ze het goed, maar meestal  zijn 's avonds haar 'wakkere uurtjes'. Overdag slaapt ze vlot 2/ 3 uur achter elkaar, en 's avonds nooit langer als hooguit een uur. Dan knuffelen we haar maar lekker (gelukkig is mijn man 's avonds weer thuis!) en rommelen maar wat aan.
Tegen 10 uur half 11 krijgt ze haar laatste voeding, en is de 'trubbeltijd' weer voorbij. Ze is dan weer erg moe, en slaapt dan door tot 6/7 uur 's morgens. Hier boffen wij wel erg mee!

Ik laat Emma altijd in haar wiegje op haar eigen kamertje slapen, nooit ergens anders. Dat vind ik zelf niet prettig. Dit schema is ook pas weer sinds kort zo hoor, toen  ze 4 weken was ging het echt nog niet zo!
Ik voed haar altijd aan 2 kanten, meestal drinkt ze 6/7 min. per kant. Tussen door verschonen, knuffelen.
En, wat ik echt heb gemerkt, het wordt makkelijker! De eerste weken was ik zo moe, en had ik ook zoveel moeite met een ritme/ schema vinden. (ben namelijk ook erg ordelijk en gestructureerd!) En na 6 weken merkte ik ineens dat ik niet meer overal zo bij na hoefde te denken, en dat het iets meer vanzelf ging. Ik vind ook dat je naar je eigen kindje moet kijken. In het rust en regelmaat boekje staat dat kindjes nooit langer als 45 min/ 1 uur wakker hoeven te zijn (onder 6 weken) en daar ben ik het helemaal mee eens, maar dat lukt hier dus 's avonds niet! (overdag wel)
Als je daar dan wanhopig aan vast gaat houden wordt je alleen zelf gefrustreerd! (ik tenminste wel...)
Dus probeer het voor jezelf ook zo makkelijk mogelijk te maken! En... zorg goed voor jezelf, goed eten, veel fruit en groente, veel water drinken, is goed voor je kindje, maar vooral ook voor jezelf en je energie niveau!
Ik merk sinds ik dat doe (week of 3) dat ik weer meer energie heb. Dan kan je alles ook beter aan. Eerst at ik snel snel een beterham met choco pasta, 's avonds kkokte ik snel, want ik had het zo druk, en tussendoor chips, chocola, koekjes, om een snel energie shot te krijgen haha. Met als gevolg, aankomen...en niet fit zijn...
Nou hier ging de vraag eigenlijk niet over he??haha

Heel veel succes Inge, en het wordt echt makkelijker!

Liefs Eveline

inge geef je BV of FV? maakt best wel een verschil, kindjes die BV krijgen zijn wat sneller moe en willen misschien wat sneller slapen. ik geef FV en toen Emily 4 weken   was (ze is nu 9) wilde ze ook niet meteen slapen, ze was gewoon niet moe. ff lekker spelen, praten knuffel ff in de box. en toen viel ze wel in slaap.
nu heb ik al ee naardig ritme:
07.30 1e flles
uur voor de fles lekker badje
11.30 2e fles
rond 13.00 slapen
tot volgednde fles
dan om 23.30 laatste flesje hoeveel ze dan ook op ksn... tot de volgende ochtend.... je ziet, ze slaap veel in de nacht weinig overdag, oke soms wel een een hazenslaapje , maar dat was het   dan ook

Inge,

ik sluit me aan bij het verhaal van Eva. Ook ik heb erg veel gehad aan het boekje regelmaat en inbakeren. Onze zoon wilde ook niet slapen en vanaf week 4 zijn we gestart met inbakeren en onderstaand schema. Dit werkte vanaf de eerste dag prima!
Pas vanaf week 7 5 flessen hoor (daarvoor 6 flessen).
Hij is nu 9,5 week oud.

Ons dagschema ziet er als volgt uit:

7.00 uur verschonen, eerste fles (160 ml.) daarna knuffelen en na 30 min. à 45 min. terug in bed (dan kan ik nog even slapen...)

10.15 uur. Sean wakker maken, verschonen, fles, knuffelen, ev. nog even in de box en dan bij de eerste vermoeidheidssignalen naar bed toe.  (voeding 10.30 à 11.00 uur)

14.15 uur. Sean wakker maken, in bad doen, verschonen, fles, knuffelen ev. nog even de box en naar bed of ergens naar toe gaan. (voeding 14.30 à 15.00 uur)

18.15 uur. Sean uit bed halen, is dan vaak al wakker. Verschonen, voeden, spelen, box en naar bed toe (voeding 18.30 à 19.00 uur)

22.30 à 23.00 uur vijfde fles bij ons op bed en dan na maximaal 45 minuten naar bed toe. Dan slaapt hij tot we hem wakker maken zo rond 7.00 uur.

Als we nergens naar toe gaan is hij maximaal één uur op vanaf het uit de wieg halen! Dit is lang genoeg voor zo'n kindje. Als we weggaan plannen we dit tussen de voeding van 15.00 en 19.00 uur in, want dan slaapt hij slechter, hij komt voor de voeding van 19.00 uur ook altijd iets eerder... Daarna slaapt hij wel gewoon tot we hem wakker maken voor zijn laatste voeding van 23.00 uur.
Na het eten e.d. gaat hij altijd terug naar zijn eigen wieg in zijn kamer. Als we weggaan valt hij vaak vanzelf in slaap in de maxi cosi of de kinderwagen. Als we dan thuiskomen en het is nog minimaal één uur voor het voeden, dan gaat hij alsnog naar zijn wieg toe.

hopelijk kan je hier iets mee.

bianca

Hoi Inge,

Mijn zoontje was heel licht bij z'n geboorte (2360 gram) en ze hadden me gezegd, dat hij om de 3 uur voor een voeding zou komen. Ik geef dan wel FV. Maar op een gegeven moment kwam hij om de 4 en om de 5 uur. Ik moest hem steeds gaan wakker maken, nou dat werkte niet. Ik heb het hem toen zelf laten regelen allemaal, dat werkte veel beter, ik ging niet meer op de klok letten. Op een gegeven moment sliep hij vanzelf door (6 weken toen net 3300 gram) en toen ben ik pas op de tijd gaan letten. Met 8 weken zijn we gaan schuiven met de flessen en toen zat ik op het volgende schema:

07.30 - 11.30 - 15.30 - 19.30 - 23.30 het badje deed ik dan meestal om 19.00.
maar de laatste tijd kreeg ik hem niet meer wakker voor de fles van 23.30 dus zitten we nu op een nieuw schema:
07.30 - 11.00 - 14.30 - 18.00 - 22.00 en dan doe ik hem om 21.30 in bad. En dat gaat nu prima. Na de late fles meteen z'n bed in...meestal rond 22.45 en dan slaapt hij in 5 minuten en dan 's morgens om kwart over 7 maken we hem wakker...anders slaapt hij nog langer door. Dat werkt nu prima.

tussen de twee ochtenflessen blijft hij wakker en tussen de middag slaapt hij of in de wandelwagen (ben dan meestal weg), soms in de box, het is maar net waar we zijn en wat we aan het doen zijn. Maar ben ik thuis, dan gaat hij steeds z'n bed in. (Sinds dat hij 2 weken oud is, slaapt hij in z'n ledikant in z'n eigen kamertje) Het lukt niet altijd hoor, dan ga ik met hem spelen en wil hij gewoon bij me zijn. Meestal lukt het me ook nog om hem in bed te krijgen als wij moeten eten. En ga ik naar een verjaardag en weet ik dat ik laat thuis ben, dan slaan we het badje over, doen we hem z'n pyjama daar aan met z'n slaapzak, dan thuis meteen z'n bed in. Mijn zoontje is op dit moment wel 11 weken.

Toen mijn zoontje 4 weken was, was een regelmaat ver te zoeken, maar houdt moed, bij mij was de omslag met 6 weken er ineens en werden de flesjes ook ineens minder. De tijd gaat snel en voor je het weet is de regelmaat er!  Ik hoop dat je iets aan onze schema's heb en wat   je ermee doet moet je zelf weten, maar volg overal je eigen gevoel in, wil je je kindje lekker bij je houden doe dat. Wil je haar in d'r bedje hebben, leg d'r in haar bedje...gewoon doen wat jouw moedergevoel je zegt. En een schema die komt er echt vanzelf!

Groetjes
Angel

weer een heel lang verhaal.....sorry!

he inge,

ik heb ookm een 'schema' maar dat ging helemaal vanzelf. demi is nu 8 weken en vanaf haar geboorte ziet het er zo uit: (wel van 6 naar 5 flessen dus wat langer tijd tussen de voedingen)

07:00 fles en daarna meteen weer slapen om 07:30.
10:30 badje en om 11:00 de fles. om 11:45 gaat ze weer slapen.
15:00 fles en dan blijft ze wakker tot 19:00. krijg haar met geen mogelijkheid meer naar bed maar ja, als je zoveel slaapt:)
19:00 fles en om 19:45 naar bed
23:00 fles en meteen weer naar bed tot 07:00 en dan maken we haar wakker.

tussen 15 en 19 knuffelen we lekker en spelen we. maar ik leg haar ook in de box waar ze zich prima vermaakt.

ik weet dat dit echt het droomsenario is dus ik prijs mezelf heel gelukkig. 2 weken na de bevalling was ik weer helemaal fit. het maakt me niet uit of ze overdag vel wakker zou zijn maar het is zo fijn dat we 's nachts kunnen slapen. dat scheelt al zoveel op je humeur en gezondheid!

heel veel succes,
groetjes martine

Terug
Bovenaan