HELP koemelkallergie? Radeloze moeder.

<p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">Hoi allemaal, hier een radeloze moeder die jullie hulp hard nodig heeft.</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">Ons mannetje is 7 weken en we lopen bij de kinderarts voor zijn verborgen reflux.</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">Hij heeft sinds een week nu Nexium gekregen, maar we zien niet veel verschil. Alleen dat hij minder vaak de hik heeft.</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">Ons mannetje vertoont al vanaf week 1/2 de volgende symptomen:</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">-onrustig slapen overdag, vaak als die dan eindelijk slaapt is hij na 30/40 minuten wakker.</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">- ‘s nachts meestal wel 3 uur slapen, maar na zijn nachtvoeding rond 03:00 uur slaapt hij ook woelig/onrustig.</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">- in zijn slaap verkrampen en dus wakker worden</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">- we bakeren hem al weken in een Pacco, want anders maait hij zichzelf met zijn handen wakker</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">- hevig hoofd heen en weer bewegen als hij ligt en onrustig kijken.</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">- vaak de hik (lijkt door Nexium weg te zijn)</span></p><p>-veel niezen </p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">-tong uit mond steken</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">- al weken een verstopte neus </span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">-krampen! Zo erg dat hij daar vaak van wakker wordt (we gebruiken al Sab Simplex)</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">-kreunen</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">-wel honger maar geregeld de fles weigeren na 80 ml te hebben gedronken. Hij krijg 135ml (120/4) en laat de rest vervolgens staan. Valt ook geregeld in slaap halverwege de fles (hij is dan 10 minuutjes bezig), maar zodra je hem weg wil leggen is hij klaar wakker. Als hij zijn hele fles leeg drinkt doet hij er netjes 20 minuten over.</span></p><p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">- overstrekken</span></p><p><br style="box-sizing: border-box; -webkit-font-smoothing: antialiased; text-rendering: optimizelegibility; transition: width 0.2s ease 0s, height 0.2s ease 0s, margin 0.2s ease 0s; color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;" /><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">- eerst babyacneop hoofd en dat verdween, maar sinds 2 weken nu ook op zijn romp rode bultjes en in zijn ooghoekjes schrale plekjes. Ook in zijn nekje en hoofd, niet extreem maar wel een paar bultjes/rode plekken.</span></p><p>-zijn ontlasting is goed, wel moet hij heel veel kracht zetten en loopt rood aan + is heel erg aan het persen </p><p>Wij zijn erg voorzichtig met verschillende dingen uitproberen en stappen niet zomaar over op andere voeding. We gebruiken sinds de geboorte Kruidvat standaard. Onze kinderarts is op vakantie en die neemt op 3 augustus pas weer contact met ons op over Nexium, of dat aan is geslagen.</p><p>Jullie begrijpen hopelijk dat mij dit te lang duurt. We zijn al 7 weken aan het kijken wat het nou precies kan zijn en de roze wolk is ver te zoeken helaas.</p><p>Ik heb de huisarts gebeld en die heeft vandaag een bus Nutrilon Pepti klaar laten leggen bij de apotheek om te proberen, maar ik ben zo bang dat het geen KMA is en ons mannetje nog meer last krijgt van krampen en ik las dat de ontlasting groen/dun wordt? En moeten we het blijven indikken met jbpm omdat het licht verteerbaar is? Jbpm gebruiken we nu ook i.v.m. zijn verborgen reflux.</p><p>28/07 kunnen we bij de osteopaat terecht, is een bekende van ons en is kinderarts in het ziekenhuis geweest. Ook zij is op vakantie.</p><p>Ik weet het gewoon even niet meer, hopelijk kunnen jullie mij helpen/herkennen jullie iets en kunnen jullie mij gerust stellen.</p><p>Veel liefs, Iloon</p>
 
Wat balen dat het nog niet veel beter is! Ik zou echt overwegen het indikken te stoppen. Dat doet meer kwaad voor de darmen dan overstappen naar andere voeding. Pepti (of nutramigen) kan enorm helpen als hij wel last heeft van een koemelkeiwitallergie. Spuitluiers en uitslag kunnen hier zeker een signaal van zijn. Wij zijn ook recent met nutramigen gestart en dat gaf alleen maar verlichting, geen krampen oid. Als je daar nu mee begint, kun je dit op 3 augustus ook gelijk evalueren met de kinderarts. Als dat dan niet werkt, kun je eens overwegen of ze ook kindjes ter observatie opnemen. Dat heeft bij ons uiteindelijk het verschil gemaakt.. Sterkte, het is echt heel zwaar!
 
Dit klinkt echt precies zoals het bij ons was alleen hier nog heel veel spugen erbij. Wij zijn iets voor de 6 maanden overgestapt op Nutramigen (pepti is iets minder koemelkvrij dan Nuttamigen maar we wilden niet weer iets proberen en dan eventueel overstappen als het niet werkte en dit werd ook niet meer vaak gedaan zeiden ze ons) en wat een wereld van verschil zeg! Hebben het uiteindelijk via CB gedaan dus je kunt ook zonder je kinderarts verder hiermee. Wij kregen een lijst erbij die we moesten bijhouden. 


Ik zou het iig zeker proberen. Het is vaak echt een pittige weg om uberhaupt de koemelkvrije melk voorgeschreven te krijgen dus dat ze dit doen zegt al heel wat. 
 
Indikken zorgt voor veel krampjes! Kan inderdaad koemelkallergie zijn.. meestal kunnen babys goed tegen novalac allernova ar (is dikkere melk dus ook beter voor reflux). Mijn kinderen hadden ernstige koemelkallergie en reflux en hebben beide puramino nutramigen en omeprazole voor de reflux. Echt van allee geprobeerd! Wat dus ook niet goed is want wanneer is van melk veranderd is dat ook weer een aanslag op de darmpjes 
 
ik herken veel uit je verhaal. Hier een kindje met KMA
Onze kraamperiode bestond ook uit een huilbaby, weinig en slecht slapen, veel spugen, eczeem enzo. 

Ten eerste, stoppen met JBPM. Dit zorgt heel vaak juist voor krampjes, verstopping of diarree. Ik lees dat je kindje erg moet persen, het kan erg helpen om daarmee te stoppen. 
Veel spugen hoeft niet een probleem te zijn. Dit is pas problematisch als er veel maagzuur meekomt. En als je voeding indikt en dat het daardoor beter in de maag blijft, wil dat helemaal niet zeggen dat het maagzuur daarmee niet op komt. Verborgen reflux is veel vervelender dan veel spugen. 

En de pepti kan inderdaad veel verlichting geven als het om een KMA gaat. Nu gaat het al slecht op wat je nu geeft. In dat opzicht zou ik het zeker proberen. ik snap de angst voor een verergering van de situatie heel goed. Maar die week a 2 weken kom je ook wel weer door. Wat nou als het wel helpt, en je kon je kindje daar nu mee helpen, ipv over een paar weken pas? Je kinderarts gaat van tevoren ook niet met zekerheid kunnen zeggen of het helpt. Die kan een provocatietest doen. Dwz je kindje een aantal weken op KM vrije voeding zetten, en dan een provocatie met voeding waar het wel in zit om te zien of je kindje weer reageert. Dit is de enige manier om het zeker te weten, en dit kun je zelf al doen. 

Er wordt vaak KM vrije voeding gezegd. Maar het gaat om een eiwit dat problemen veroorzaakt. Dit eiwit zit in hoge mate in koemelk, maar in mindere mate ook in andere dierlijke melksoorten. Zelfs het eiwit in sojamelk lijkt erop. Om de darmen te verlichten wordt het eiwit in stukjes geknipt door hydrolyseren. Pepti is een voeding met sterk gehydroliseerde eiwitten. Soms is Pepti (of Hero Pep) niet voldoende gehydroliseerd, en dan heb je nog sterker gehydrolyseerde voedingen, zoals Nutramigen of Neocate. Dit kun je via een arts of het cb krijgen. En dit is wat een van de andere schrijfsters bedoelde met direct nutramigen willen proberen. 

Ik werd destijds niet heel serieus genomen en heb zelf de test gedaan met Pepti en Nutramigen. Maar ze accepteerde beide voedingen niet, ook niet met mengen met oude voedingen. Het ruikt nogal vies. De meeste kindjes pakken het wel. Maar na overleg met de kinderarts waar ik op dat moment inmiddels wel liep, hebben we de overstap naar geitenmelk gemaakt. Daar zit dat eiwit wel echt minder in. Ze had nog steeds klachten, de eerste maanden, zoals lichte eczeem en snel kapotte billen, en ze is nooit een goede slaapster geworden. Maar het werd er wel vele malen beter op. We gingen van huilbaby naar vrolijke baby, en van baby die alleen op mij sliep voor korte perioden, naar een baby die in haar bedje overdag wel wilde slapen. En ze ging spelen in haar wakkertijd. De eczeem werd sterk minder, ook al was het niet helemaal weg. Haar ontlasting werd goed. Zij dronk Nanny Care, maar je hebt ook Kabrita of Pure Goat bijvoorbeeld. Om in gedachten te houden, want ik zou het testen doen met tenminste Pepti. 

En voor nu zou ik het even loslaten dat je de baby weglegt als hij slaapt. Hij voelt zich niet lekker en heeft duidelijk behoefte aan jou. Hij is nog te jong om slechte gewoonten aan te leren. Dus je mag hem gewoon bij je houden of in de draagzak houden of met hem wandelen oid. Want oververmoeidheid gaat de zaak niet beter maken. 

Met reflux kan het ook helpen om vaker kleinere hoeveelheden te voeden. Mijn dochter startte met 10-12 voedingen per 24 uur. En zat rond 3 maanden nog steeds op 8 flessen per 24 uur. Pas na 6 maanden liep alles snel terug. Zij heeft nooit groter dan 150 weggekregen en lang niet meer dan 120. Met 2 maanden dronk ze 90 per keer. Het mag allemaal. Als je kindje er maar beter van wordt. 
 
Onze zoon had ook veel van je genoemde klachten. We zijn nooit goed geholpen door onze toenmalige huisarts (zijn nu weg ivm zijn slechte consults). Ons zoontje was verder een blije baby en groeide goed. Pas toen we op gewone melk overstapten toen hij 1 was wisten we dat hij lactose intolerantie had. Hij kan dus niet tegen lactose in melk. Het is s geen koemelk allergie want dat heeft te maken met de eiwitten. Volg je gevoel en stap over nu het kan. Sinds onze jongen geen melk meer drinkt zijn alle klachten helemaal weg. Ik wou dat ik mijn gevoel had gevolgd want die huisartsen wimpelen je al gauw af als het niet ernstig is.
 
Terug
Bovenaan