Help, mijn baby weigert de fles!

Hallo allemaal,
Wij zijn al 3 weken bezig onze dochter van 3,5 mnd uit de fles te leren drinken maar ze weigert. De eerste keer dat ik het probeerde heeft ze wel gedronken en de 2 keren daarna ook, ook al ging dat al wat moeilijker. Daarna heeft ze geen slok meer genomen. Ook gekolfde melk in de fles drinkt ze niet. Ik heb Avent flessen en Difrax geprobeerd, zonder resultaat. Ook als haar vader het doet en ik uit beeld ben, drinkt ze niet. Als ze honger heeft zet ze het op een krijsen en als ze niet hongerig is lummelt ze een beetje met de speen in haar mond maar verder niet. Ik ben nog niet zover dat ik haar laat huilen en de borst niet geef totdat ze zich overgeeft en toch die fles leegdrinkt. Ze adviseren dat overigens wel op het consultatiebureau maar ik vind haar daar eerlijk gezegd nog te klein voor.
Ik ben ten einde raad. Ik moet in januari weer aan het werk!!
Wie heeft dit probleem  ook gehad en kan mij helpen aan de gouden tip?
Bedankt alvast!
Groetjes, Mariska

Hoi,
Ik ken dit probleem en het is heel vervelend.
Ik kreeg toen de tip om elke dag op exacte zelfde tijdstip de fles te geven in de wipstoel. Het was niet direct een succes maar na een paar dagen volhouden is het gelukt.
Ik had ook allerlei spenen en flessen in huis gehaald, maar dat maakt volgens mij allemaal niet uit.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes.
Groeten Jet

Ik heb wel eens  zoiets gehoord  over iemand die hetzelfde probleem had. Ze moesten uiteindelijk de melk indikken met een of ander iets en het vervolgens met een lepeltje geven.

Hoi Mariska,
Ik kan me indenken dat je hier wanhopig van wordt
Toch blijft het denk ik een kwestie van geduldig blijven en regelmatig aanbieden. Voor een baby van deze leeftijd is het vaak moeilijker om nog aan een flesje te wennen, omdat haar mondmotoriek dan  willekeurig is geworden; het reflexmatige is eraf. Dat is ook de reden waarom de meest geschikte leeftijd om een baby aan een flesje te laten wennen tussen de vier en zes weken ligt.

Een kindje de borst onthouden om het zo te dwingen uit een fles te gaan drinken vind ik echt een heel slecht advies. Een baby heeft namelijk de melkvoeding gewoon heel hard nodig om lekker te blijven groeien en natuurlijk voor de vochthuishouding (baby's kunnen vrij snel uitdrogen...). Daarnaast zal de kans dat ze de fles wel accepteert waarschijnlijk steeds kleiner worden naarmate ze meer overstuur raakt en de behoefte aan de borst veel groter, omdat ze daar troost, veiligheid en geborgenheid vindt. Verder gaat jouw melkproductie natuurlijk wel gewoon door en als je kindje een tijdje niet aan de borst drinkt, zul je dat denk ik uiteindelijk ook wel aan je borsten merken.  Ik zou me zo kunnen voorstellen dat  zo'n beleid de kans op  verstopte melkkanaaltjes of zelfs een borstontsteking kan vergroten.

Probeer het aanbieden van een flesje "leuk" te houden, forceren werkt vaak echt averechts. Op borstvoedingsforum.nl, het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties, is een overzicht te vinden van tips in geval van flesweigeren (bovenaan dat forum even op "artikelen & links" klikken). Wellicht staat daar de gouden tip voor jullie bij? Ook kan het prettig zijn om meer ervaringsverhalen te lezen van moeders tegen hetzelfde probleem aanlopen als jij. Deze moeders zul je op het bv-forum vast treffen.

Succes!

Groetjes van Yvonne

Er bestaat een fles die erg veel op de borst lijkt, ik heb 'm zelf nooit gehad maar het lijkt me het proberen waard. Ga maar eens googlen op 'adiri'.

groetjes Danielle

Allemaal bedankt voor jullie reacties!!! Ik ga ermee aan de slag. Ik ga zo ook eens neuzen op borstvoedingsforum.nl. Die site kende ik nog niet.
Gisteren heeft onze dochter wel 50 cc uit de fles gedronken, maar vandaag wilde het weer helemaal niet. Ik ben ook maar met een bordje pap (rijstebloem) begonnen maar dat wilde ook nog niet. Maar dat zal ook een kwestie van wennen zijn.
Had ik maar geweten dat je een baby het beste aan een flesje kunt laten wennen tussen de 4 en 6 wk. Niemand heeft me dat ooit verteld. Jammer, maargoed, we houden vol.
Bedankt allemaal!

Groetjes, Mariska

Hoi Mariska,

Ook wij hebben dit probleem! Onze dochter kreeg na 4 of 5 weken al haar eerste flesje en dat ging prima! Daarna ongeveer 6 keer de fles gehad zonder problemen. Ik kon dus rustig even weg en haar met een flesje bij oma achterlaten.
Toen heeft ze eent tijdje geen fles gehad omdat ik gewoonweg niet weghoefde of steeds op tijd terug was voor haar volgende voeding.
Nu probeerde we het onlangs weer omdat ik ook in januari weer moet gaan werken. Nou, vergeet het maar! Er ging geen druppel in. Wat vreselijk, want hoe moet dat straks nou?
Ik ga twee dagen werken. Op woensdag gaat ze naar het KDV, wat gelukkig vlak bij mijn werk is, maar omdat ik voor de klas sta kan ik moeilijk zomaar weggaan om haar te gaan voeden. Pas om 12 uur. En dat redt ze nog niet vanaf 8 uur. En op de donderdag passen opa en oma op. Zij willen haar desnoods om 12 uur wel naar school brengen zodat ik haar kan voeden, maar nogmaals, die periode is eigenlijk te lang.

Ik maak me er enorme zorgen over. We oefenen nu wel 3 keer per dag. Inderdaad met verschillende spenen en flessen. Op internet heb ik inderdaad wel wat tips gevonden voor flessenweigeraars. Per poging moet je het vooral een paar dagen proberen vol te houden zeggen ze, want elke dag een andere speen of fles is ook weer verwarrend. Maar goed... ze dronk dus goed uit Avent met speen 1, later niet meer, maar toen dacht ik dat het gewoon aan speen 1 lag en zij ondertussen wel aan 3 toe was qua leeftijd. Maar dat bleek dus niet uit te maken. Toen een speen van Bibi met zo'n platte kant. Die lijkt op de fopspeen die ze wel neemt. Maar was ook geen succes. Nu een difraxspeentje. Ze kauwt wel, maar zuigt niet.

Aangezien onze dochter ook nog niet keurig om de 3 of 3,5 uur komt kan ik ook niet mijn afspraken altijd goed om haar voedingen heen regelen. Maar mijn grootste zorg is dus hoe het straks moet als ik weer moet gaan werken. En juist die eerste werkweek hebben we op de maandag en dinsdag nog 2 studiedagen dus moet ik haar eigenlijk gelijk 4 dagen onder brengen bij oppas en KDV en dus met een fles! Help!

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het even kwijt. Mijn vriendin zei dat er in de wet iets schijnt te staan over werkende moeders en flessenweigeraars en dat daar dan een regeling voor zou zijn. Weet iemand daar iets van?
Enne... alle tips om haar aan de fles te krijgen zijn welkom!!!

Groetjes van Vennie

Hoi Vennie,

Sorry voor de late reactie. Ik heb zo weinig tijd om achter de pc te zitten! Bedankt voor je reactie. Ik weet hoe het voelt. Hoe gaat het nu?
Bij ons gaat het redelijk. Ik ben overgestapt van Avent naar Difrax (voor 0 maanden). Ik oefen 1x per dag op een vast tijdstip, als ze goed uitgerust is en niet te hongerig. Ik zet haar in het wippertje en geef haar dan afgekolfde melk. Ik geef haar een half uurtje. Als het dan niet is gelukt, geef ik haar de borst. Na een paar dagen pakte ze en dronk ze zo'n 50 cc, 4 dagen lang. Hoera, dacht ik.... daarna ging het 3 dagen absoluut niet. Heel gek. Ik heb toen een dagje overgeslagen en de dag daarna ging het weer beter. Vandaag dronk ze 100 cc. Het gaat nog met horten en stoten en wat verslikken enzo maar ik heb goede hoop.
Ik raad je aan zeker geen 3x per dag te oefenen. Ik denk dat je het daarmee alleen maar forceert en ze juist een afkeer krijgt tegen die fles. Hou het gezellig, laat haar spelen met de fles. Lach tegen haar. Echt, ze voelen het als je gefrustreerd en gestresst wordt! Ik moet ook op 7/1 weer aan het werk. Ik kan niet tussendoor zelf voeden daarvoor is de afstand te groot, maar ik kan regelen met mijn werk dat ik langer thuisblijf als ze niet goed of genoeg drinkt uit de fles. Als ik jou was zou ik dat ook doen. Ik begrijp dat het lastig is als je voor de klas staat, maar er moet toch vervanging te regelen zijn? Je kan ook ziek worden of een been breken, dan moet er toch ook een vervanger komen? Je kindje kan nu eenmaal niet zonder jou. Je kunt haar moeilijk een dag honger laten hebben en laten krijsen! Ja, het is een vervelend probleem, ik heb er ook nachten van wakker gelegen, maar ik heb een knop omgezet bij mezelf. Lukt het niet, jammer dan, dan nog maar niet werken en gelukkig is het bij mijn werk niet een heel groot probleem. Ik hoop voor je dat je wat kunt regelen of dat je kindje nog deze week goed uit een flesje leert drinken.
Veel succes en ik zou het leuk vinden om te horen hoe het nu bij je gaat.

Groetjes, Mariska

Terug
Bovenaan