Help, mijn baby weigert de fles!

Hoi Vennie,

Sorry voor de late reactie. Ik heb zo weinig tijd om achter de pc te zitten! Bedankt voor je reactie. Ik weet hoe het voelt. Hoe gaat het nu?
Bij ons gaat het redelijk. Ik ben overgestapt van Avent naar Difrax (voor 0 maanden). Ik oefen 1x per dag op een vast tijdstip, als ze goed uitgerust is en niet te hongerig. Ik zet haar in het wippertje en geef haar dan afgekolfde melk. Ik geef haar een half uurtje. Als het dan niet is gelukt, geef ik haar de borst. Na een paar dagen pakte ze en dronk ze zo'n 50 cc, 4 dagen lang. Hoera, dacht ik.... daarna ging het 3 dagen absoluut niet. Heel gek. Ik heb toen een dagje overgeslagen en de dag daarna ging het weer beter. Vandaag dronk ze 100 cc. Het gaat nog met horten en stoten en wat verslikken enzo maar ik heb goede hoop.
Ik raad je aan zeker geen 3x per dag te oefenen. Ik denk dat je het daarmee alleen maar forceert en ze juist een afkeer krijgt tegen die fles. Hou het gezellig, laat haar spelen met de fles. Lach tegen haar. Echt, ze voelen het als je gefrustreerd en gestresst wordt! Ik moet ook op 7/1 weer aan het werk. Ik kan niet tussendoor zelf voeden daarvoor is de afstand te groot, maar ik kan regelen met mijn werk dat ik langer thuisblijf als ze niet goed of genoeg drinkt uit de fles. Als ik jou was zou ik dat ook doen. Ik begrijp dat het lastig is als je voor de klas staat, maar er moet toch vervanging te regelen zijn? Je kan ook ziek worden of een been breken, dan moet er toch ook een vervanger komen? Je kindje kan nu eenmaal niet zonder jou. Je kunt haar moeilijk een dag honger laten hebben en laten krijsen! Ja, het is een vervelend probleem, ik heb er ook nachten van wakker gelegen, maar ik heb een knop omgezet bij mezelf. Lukt het niet, jammer dan, dan nog maar niet werken en gelukkig is het bij mijn werk niet een heel groot probleem. Ik hoop voor je dat je wat kunt regelen of dat je kindje nog deze week goed uit een flesje leert drinken.
Veel succes en ik zou het leuk vinden om te horen hoe het nu bij je gaat.

Groetjes, Mariska

Hoi Mariska,

Even een update. Sinds een paar dagen drinkt onze dochter nu elke ochtend uit een flesje. Tenminste, vers afgekolfd. Op de kolfflesjes (van Medela) past de Difraxspeen, dus zo vanuit de borst in de fles en drinken maar. Opeens deed ze het! Ik had er wel (gelezen op internet) aluminiumfolie omheen gedaan, maar ze heeft de fles geen blik waardig gegund (de tv stond ook aan als afleiding) en is gaan drinken. Op zich is die versafgekolfde melk best wel lauw, dus ik denk ook dat de temperatuur van de melk belangrijk is. Ik denk dat ik tot nu toe haar flesjes dus te warm heb gemaakt.
Nu nog proberen of ze melk uit de vriezer drinkt, want dat schijnt toch een beetje anders te smaken. Gisteren moest ze het niet, maar toen waren we ook op visite bij mijn schoonzus (leek me leuk als zij het zou geven; ze gaat binnenkort ook oppassen vandaar). Misschien was ze te moe ofzo, dus we moeten het op een ander tijdstip nog maar eens proberen. Maar: we houden moed! Ik heb nog een week, dus we gaan ervoor!
Die stress die het teweeg brengt is inderdaad enorm. De zorg dat ze straks de hele tijd zal huilen en honger zal hebben is erg vervelend. Ik heb de ziekte van Crohn, en ik merk dat die stress gelijk op mijn darmen slaat. Gelukkig dus maar dat het wat beter gaat met drinken; hopelijk knapt moeders daar ook van op! ;-)

Succes hoor!! (ook bijna 4 maanden ondertussen? Mijn dochter is van 4 september).

Groetjes van Vennie

Hoi Vennie,

Wat toevallig! Onze dochter is geboren op 3 september! Ze heet Eline.
Wat goed dat jouw kleine meid nu ook is gaan drinken. Volhouden maar! Eline vertikte het vandaag weer. Ik denk dat ze te moe was. Het is echt zoeken hoor, ze moet uitgerust zijn, niet te hongerig, maar wel een beetje, pffff. Ik ben ook nog een beetje aan het proberen wat nou de juiste temperatuur is en ik ben er nog steeds niet helemaal achter. Grappig, ik was er ook achter gekomen dat de difrax speentjes op de medela flesjes passen. Alleen jammer dat er maar 150 cc in past.
Nou ja, ik ben toch bang dat ik het niet ga redden voor volgende week maandag. Ik denk gewoon niet dat het gaat lukken om haar 3 hele voedingen uit de fles te geven. Ze pikt het nu maar 1x per dag en zoals ik al zei, op het juiste tijdstip, en niet te moe. Ik heb ook nog eens het probleem dat ze heel eenkennig is geworden. Ze brult als iemand anders haar vasthoudt of te dichtbij komt. Nou ja, we zien wel. Ik kan niet meer dan mijn best doen toch?
Jij ook succes verder! Veel succes in het nieuwe jaar!
Groetjes, Mariska

Hallo Mariska,

Ik ken het probleem ook. Onze dochter Noémy is geboren op 31 aug. dus ook omstreeks dezelfde tijd als jou kindje. Noémy weigert ook de fles.
Op dit moment is mijn man bezig de fles te geven. En ze krijst alles weer bijelkaar.
Ik moet vrijdag weer aan het werk, en we zijn bang dat ze dan nog niet gewend is aan de fles. Ik heb ook al verschillende flessen en spenen gebruikt, maar de "goede" zit er nog niet tussen. Ook heb ik de speen al in mijn bh gehad zodat mijn geur er aan komt, maar ook dit werkt niet. Nu zal ik zometeen de tommee tippee halen, deze schijnt erg goed te zijn. We proberen alles maar. Ik woon nl. een half uur van het werk af en het  is  dus niet handig om heen en weer te reizen, om te kolven.
Mijn man lepelt het haar ook wel eens op dan wil ze nog wel wat binnenkrijgen, maar op het KDV zullen ze daar niet om zitten te springen.
Wij hebben haar laatst ook eens een laten "hongeren" dit resulteerde nog steeds in het niet innemen van de melk + het feit dat ze weinig plas/poep luiers had. Je wilt ook niet dat ze uitdrogen. Nou succes ermee.
Wij zullen ook nog even proberen.
Groetjes Sandra

Hoi Mariska,

Wat toevallig zeg! Onze dochters schelen niet alleen 1 dag, ze schelen ook maar heel weinig qua naam! Onze dochter heet namelijk Elena...   Wat grappig!

Eigenlijk geven we elke ochtend (behalve toevallig vandaag) vers afgekolfde melk. Gistermorgen gaf ik haar melk wat uit de vriezer kwam. Weer lauw opgewarmd, en het ging er gelukkig in! Al bood ik haar dat wel iets te vroeg aan; ze had nog niet enorme trek. Daardoor liet ze de halve fles staan. Zonde, dacht ik nog. Maar even later dronk ze de -inmiddels koud (nou ja, kamertemperatuur natuurlijk) geworden fles in een keer leeg! Blijkbaar vind ze dat dus prima!

Gisteren is ze voor het eerst een paar uurtjes alleen op het KDV geweest. Vorige keer waren we er samen, nu dus even alleen. En net toen ik weer terug kwam was ze aan het huilen. De fles stond al in de warmer. Ik vroeg aan de leidster of zij het toch maar wilde geven, maar ja, Elena had mij al gezien dus die vlieger ging niet op. Dus toen heb ik haar voor het eerst de fles gegeven. Gelukkig ging dat dus goed.

Vanaf maandag dus de grote test! Ik hoop maar dat ze wil drinken. Deze dagen nog maar flink oefenen. Ik vind het ook nog moeilijk hoeveel ml ik achter moet laten bij de oppas. Ik heb er zelfs over gedacht om gewoon alle voedingen te kolven, zodat ik er achter kan komen hoeveel ze drinkt. Maar ja, dat lijkt me ook een heel gedoe. Ze zeggen 150 ml per kg gewicht. En dat dan verdelen over 6 of 7 voedingen, net hoevaak je kindje drinkt op een dag. Nou, ik denk er nog even over na. Volgens mij krijg je ook enorme stuwing als je alles gaat kolven, of niet?

Nou, sterkte maar weer! En houd goede moed. Bij ons deed ze het ook opeens.

Groetjes van Vennie

Hoi Sandra,
En heb je vandaag gewerkt? Ik zou maandag moeten beginnen, maar ik blijf nog even thuis. Ze drinkt nu wel 1 fles per dag, maar ik ben de enige van wie ze het pikt. De Difrax speen gaat bij ons nu goed. Ik ken de tommee tippee niet.
Ik heb het ook eens geprobeerd, honger laten hebben, maar toen ging ze helemaal door het lint en ik vond het ook heel zielig. Het is ook niet de manier. Ze begrijpen dat toch nog niet en ze krijgen daardoor misschien juist een afkeer tegen de fles. Echt, met veel geduld kom je er wel.
Succes!
Groetjes, Mariska

Hoi Vennie,
Gelukkig gaat het steeds beter met Elena. Grappig ja, dat de namen ook nog op elkaar lijken! Bij Eline gaat het ook steeds beter maar ik ga nog niet werken maandag. Dat is gewoon te veel. Vandaag heb ik een flesje Friso gegeven en dat ging er nu gelukkig ook in. Ik heb het al eerder geprobeerd maar toen zonder succes. Een hele opluchting dat het nu wel ging. Ik wil van het kolven af. Het kost me zoveel tijd. En ik vind het ook best pijnlijk. Ik zou niet weten hoe ik er hele voedingen uit moet krijgen. Ik krijg er echt niet meer dan 80-100 cc uit en dan begint het echt zeer te doen. Ik vind het sowieso al moeilijk om de bv op gang te houden. Ik moet er zo aan denken genoeg te eten en drinken en ook rusten! Als ik een drukke dag heb, is het gewoon op aan het eind van de dag. Ik heb ook nog een dochter van 4 jaar. Die gaat maandag weer naar school dus dan begint het geheen-en-weer van halen en brengen weer. Nou, dan kom ik helemaal tijd te kort om te kolven, voeden enz. Ik weet niet of je meer stuwing krijgt van kolven. Ik heb nooit stuwing eigenlijk.
Eline zou eigenlijk gisteren een half dagje gaan wennen op het kdv maar dat heb ik afgezegd. Dat gaat nog niet met die fles. Ze is vreselijk eenkennig dus ik zou niet weten hoe iemand anders er een fles in krijgt. Dat gaan we deze week maar eens oefenen...
Nou, veel succes verder! Ik hoop dat het je lukt voor maandag!!

Groetjes, Mariska

Hoi,wat een gedoe he,wanneer ze de fles weigeren.Heb zelf ook zo'n koppig meisje.Maar sinds een paar dagen drinkt mevrouw,uit de tommee tippee fles!!Echt een uitkomst.Werkt beter dan die Adiri breastbotles,die heb ik een aantal jaar geleden in huis gehaald voor mijn oudste dochter.Waren ook nog eens harstikke duur.Iedereen veel succes met het oefenen.

Groetjes van Diesje
mama van Nikki (28-6-07)

Terug
Bovenaan