Help! Pijn bij het voeden!

Als je spruwmedicatie krijgt moet je binnen 2 dagen verbetering merken, zoniet, dan moet je terug naar de huisarts voor iets sterkers.

Nystatine is het zwakste, het remt de groei van de schimmel, maar doodt de schimmel niet.

Spruwmedicatie werkt het effectiefst als je na ELKE voeding je tepels en het mondje van je kind behandelt. In de bijsluiter staat vaak dat je 4x per dag een heleboel moet gebruiken, maar veel kinderen worden daar misselijk van.   Vaker op een dag een kleinere dosis werkt veel beter.
Het beste is om na een voeding met een steriel gaasje, een wattenstokje of een brandschone vinger de medicatie overal in het mondje te smeren.

Op borstvoeding.com staan een aantal artikelen over de behandeling van spruw. Verder kun je bijVBN een nieuwsbrief over de behandeling van spruw voor je arts aanvragen.

Hoi,
Ik wil toch even reageren. Ik heb vier kinderen en bij de eerste drie heb ik geprobeerd bv te geven. Bij mij is het niet gelukt omdat het voeden ONTZETTEND pijn deed. De pijn die jij beschreef van messen die in je borsten steken, lijkt veel op hoe het bij mij voelde. Ik zat letterlijk te gillen van de pijn.
Ik weet natuurlijk absoluut niet of jij hetzelfde hebt (ik hoop voor jou van niet), maar bij mij zijn ze nooit achter een oorzaak gekomen. Net als bij jou nam de pijn toe. Elke voeding, elke dag deed het meer pijn.
Ik was echt goed voorbereid op bv, heb vele kraamverzorgsters en lactatiedeskundigen gezien, maar een oorzaak konden ze niet vinden. Ik legde goed aan en mijn kindjes dronken goed. Later is bij mij wel een ingekapselde ontsteking gevonden in een borst. Blijkbaar heb ik borstontsteking gehad zonder koorts te ontwikkelen (of te laag om opgemerkt te worden).
Mijn tante heeft een zelfde verhaal.
Nouja, weet niet of je iets aan mijn verhaal hebt, maar ik wilde dat je weet dat je niet de enige bent.
Groetjes,
Ivy

Hoi Dirksmama,

Ik heb het inderdaad zo gedaan, na elke voeding behandelen met een wattenstaafje (tandvlees, wangen, onder- en bovenkant tong) en dan de helft van de dosering (1/2ml ipv 1 ml per keer). Ook op de tepels gesmeerd met een wattenstaafje om alles steriel te houden.

Ik ga die nieuwsbrief aanvragen, dankjewel voor de tip. Wat er op borstvoeding.com staat is anders wel letterlijk van de website van Dr. Jack Newman overgenomen, van de Newman Breastfeeding Clinic. Helemaal niet aangepast aan de Nederlandse situatie ofzo! Ik zat dat vorige week te lezen en dacht: dit komt me bekend voor. Is dus gewoon een vertaling. Ik heb ook van de lactatiekundige een folder gekregen over behandeling van spruw. Ik ga nu verder met gentiaanviolet en als dat niks oplevert ga ik toch proberen mijn huisarts over te halen om Diflucan tabletten voor te schrijven. Dat is tenminste een inwendige behandeling.

Hoi Ivy,

Bedankt voor je verhaal. Bij mij lijkt de pijn niet erger te worden, het gaat een beetje op en neer. Het lijkt alsof ik met de schimmelmedicatie de zaak wel onder controle heb, dwz het wordt niet meer zo erg als eerst. Ik ga dus nu een paar dagen helemaal zonder proberen om te zien of die pijn weer zo hevig wordt. Dan weet ik dat de medicatie toch wel enigzins helpt en dat het dus wel met een schimmel te maken heeft.

Hoe hebben ze bij jou die ontsteking gevonden? En was daar een behandeling voor?
Kun je je vierde kind wel borstvoeding geven?

Hoi Staartmees,
Ik ben blij dat je in ieder geval niet hetzelfde hebt als ik. Nou nog snel er achter komen bij welk medicijn je baat hebt.
Om even je vragen te beantwoorden. Ze zijn er achter gekomen dat ik borstontsteking gehad heb, door de ingekapselde ontsteking. Ik had een bobbel in mijn borst na de geboorte van mijn zoon. Best groot 2 bij 2 ofzo. Met mammo en later en biopthie (hoe schrijf je dat?) kwamen ze er toen achter.
Mijn vierde kind heb ik geen bv meer gegeven. Ik wilde niet weer die pijn en dat gedoe, om uiteindelijk toch te moeten stoppen omdat de pijn ondraaglijk zou worden. De laatste heeft dus gewoon de fles gehad en dat voelde prima.
Ivy

Oja, ik snap het. Konden ze wel wat doen aan die ingekapselde ontsteking dan?  Bij mij vooralsnog geen harde plekken. De gentiaanviolet rolde vanochtend bij me in de bus (supersnelle bezorging bij Eurolac!) dus daar ga ik over een dag of twee mee beginnen. Eerst de boel een beetje rust geven en zien wat er gebeurt.

Hoi,
Hee, ik hoop dat het nieuwe medicijn werkt. Zou fijn zijn als je weer zonder pijn kan voeden.
Enne...wat betreft die ingekapselde ontsteking, daar doen ze niks aan, maar ik heb er ook geen last van hoor. Hoef toch geen bv meer te geven.
Ik wens jou in ieder geval veel succes.
Groetjes,
Ivy

Terug
Bovenaan