Hoi dirksmama,
Ik had begrepen dat vaatkramp/vasospasme/Raynauds meer een symptoom is van onderliggende schade door oorzaken zoals schimmelinfectie of verkeerd aanleggen. Ik heb weleens dat mijn tepel een beetje wit wegtrekt tussen de voedingen (in feite slechte bloedstoevoer) maar had dus het idee dat dat kwam door onderliggende oorzaken, wat ze dan ook zijn (daar ben ik dus nog steeds niet uit). Volgens mij zou ik, als ik alleen vaatkramp had en verder geen andere aandoening, alleen op die momenten dat de tepel wit is last van pijn moeten hebben. Maar wie weet...? Ik zal eens kijken naar de behandeling die Jack Newman voorschrijft.
Hier nog wat info voor Ivy (bron: www.borstvoeding.com):
Het Syndroom van Raynaud wordt veroorzaakt door vaatkrampen die maken dat er naar bepaalde delen van het lichaam geen bloed kan stromen. Het gebeurt als reactie op een daling van de temperatuur. Meestal komt het Syndroom van Raynaud voor in de vingers, bijvoorbeeld als iemand op een koude dag vanuit een warm huis naar buiten gaat. (...) Het Syndroom van Raynaud kan ook in de tepels plaatsvinden en dit gebeurt vaker dan men in het algemeen denkt. Het kan voorkomen naast elke oorzaak van pijnlijke tepels en is feitelijk waarschijnlijk een gevolg van de schade, maar het komt ook, af en toe, voor zonder dat er enige andere vorm van tepelpijn is.
Meestal treedt het Syndroom van Raynaud op na de voeding, als de baby al van de borst is. Waarschijnlijk is de kamertemperatuur kouder dan de temperatuur in de mond van de baby. Als de baby de borst loslaat, heeft de tepel zijn normale kleur, maar snel, binnen minuten of zelfs seconden, begint te tepel wit te kleuren. Moeders beschrijven meestal een branderig gevoel in de tepel wanneer deze van kleur verandert. Als de tepel een tijdje lichter werd, kan hij opnieuw zijn gewone kleur aannemen (als de bloedtoevoer naar de tepel weer op gang komt) en dan voelen moeders een kloppende pijn. De tepel kan gedurende enkele minuten of zelfs gedurende 1 Ã 2 uur voortdurend van kleur (en van soort pijn) veranderen.
De behandeling bij het Syndroom van Raynaud is het wegnemen van de oorspronkelijke oorzaak van de tepelpijn (slecht aanleggen, schimmelinfectie, enz.). Vrijwel altijd zal de pijn, veroorzaakt door het Syndroom van Raynaud, verminderen als de oorzaak van de andere tepelpijn is weggenomen (door beter aan te leggen, spruw te behandelen enz.), maar wel langzamer.