HELP! : Rust,Reinheid&Regelmaat

<p>Hoi Mama's!</p><p>Ik heb even getwijfeld of ik wel een topic zou openen en toch besloten het te doen.</p><p>Ik ben kersverse Mama van onze lieve dochter van 6 weken oud. Ze is echt een heerlijk kind! Alleen ik zelf zit vol met twijfels en kritiek over mezelf en de opvoeding.</p><p>Je leest overal over de magische 3 R'en: Rust,Reinheid en Regelmaat... en ik moet eerlijk bekennen dat het me niet lukt om regelmaat aan te brengen. Op de een of andere manier krijg ik het niet onder de knie... en iedere dag probeer ik het opnieuw. Op dit moment starten we de dag met rond 6u een voeding: uit bed halen, luier verschonen, voeden. Dan valt ze bij me in slaap en ik dus ook (zittend, veilig met een voedingskussen om ons heen). Dan komt ze om 9 uur opnieuw en dan gaat t riedeltje opnieuw: luier verschonen, voeden, recht op houden en dan valt ze in slaap. Dat recht op houden doen we vanwege de reflux, ze heeft er dermate last van dat ze ook medicatie ervoor heeft. Het is een heel gedoe met het papje van de Johannesbroodpitmeel vóór de borstvoeding omdat de na de voeding vaak in slaap valt. 'S nachts geven we haar geen papje en we zijn nu gestart met 's avonds gekolfde melk uit een flesje. Door de weeks lukt het me dan prima om haar in haar bedje te leggen nadat ze in mijn armen in slaap is gevallen zodat ik zelf de dag te starten. Dan ga ik douche,aankleden en ontbijten. Meestal wordt onze kleine spruit daarna wakker,zodat we kunnen aankleden en daarna ga ik met haar wandelen. Dan valt ze weer in slaap en laat ik haar bij thuiskomst in haar bak liggen, zodat ik haar niet hoef wakker te maken. Dan komt ze tussen half 4 en half 5 nogmaals voor een voeding en dan begint het: ze wordt huilerig, wil niet in haar bedje slapen en eigenlijk is niets meer goed. Dit duurt vaak zo tot 9 a 10 uur in de avond, met als gevolg dat ze helemaal oververmoeid is en we haar dus moeten inbakeren en wiegen om in slaap te vallen, zodat ze wederom in haar eigen bedje gelegd kan worden.</p><p>Gisteren hadden we dus een dag waarbij we een verjaardag hadden en we dus weg moesten. Het gevolg: vannacht en deze ochtend een baby die alleen op de borst wil slapen en zelfs dan onrustig is alsof haar iets dwars zit. Ik ben dus bang dat ik haar niet voldoende regelmaat bied, ze in een cirkeltje beland van niet zelfstandig slapen en oververmoeid zijn. Op internet word ik ook niet veel wijzer, daar word ik 'doodgegooid' met wakker in bed leggen en vooral niet op de arm/buik in slaap laten vallen. Hierdoor word ik nog veel meer onzeker dan dat ik al ben.</p><p>Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ze de avonden beter door komt en rustiger slaapt? Ik heb t idee dat ik het echt verknal voor haar.</p><p>(Ter verduidelijking: vandaag slaapt ze dus alleen nog maar deze ochtend, op mijn borst/buik en zijn we nog niet aan aankleden toegekomen...)</p><p>Hopelijk kunnen jullie tips of herkenning bieden..</p><p>Liefs,</p><p>Een onzekere mama. </p>

Nou je moet ritme van je kind volgen die van ons sliep ook alleeen maar op de arm nou prima toch als die maar slaapt vanaf3 maanden in zijn bedje en sinds 2 weken ook snachts in zijn bed. Je moet doen wat voor jou makkelijk en voor de baby ook waar door je ziet wat die kleine nodig heb als je gaat focussen  op de dingen die volgends het boekje moet word je gek en dan weetje niet meer goed wat je baby wil.  dit is ook mijn eerste kind en ik trek van niemand wat aan want ik weet wat goed is en ondanks de cometaat die ik kreeg ziet iedereen van wauw wat heb jij heerlijk kind die makkelijk is want door dat ik hem  niet wakker in bed leg en door dat ik mij ding doe kan ik overal heen met die kleine zonder dat die van slag is 

Lieve mamma,
je verknald niet, wees niet te streng voor jezelf!
Je kindje is nog zo klein, ik denk dat er weinig baby's zijn die al een vaste routine hebben voor de gehele 24 uur. Volg vooral het ritme van je baby, en doe wat goed voelt voor jou. Zo leer je elkaar ook het beste kennen. 

Mijn dochtertje is 3 maanden en heeft ook nog geen heel ritme en valt de meeste avonden gewoon bij mij of mijn man op de arm in slaap. Vind ik persoonlijk een heerlijk moment en zij lijkt beter/dieper te slapen. Ik merk bij haar ook dat ze na een "drukke" dag in de avond wat onrustig is. Ze verwerkt dan de prikkels die ze overdag heeft gehad, lekker veel knuffelen en troosten in dat geval!
Het komt goed, ook met dat ritme

Je verknalt niks hoor! Dat zelfstandig in slaap vallen komt vanzelf. Probeer het elke dag even te oefenen bij het slaapje wat het makkelijkst gaat. Het is heel herkenbaar. Ik was er op een gegeven moment ook zo zat van! Een baby die alleen op je geplakt wou slapen. Maar nu mis ik het ;) (ze is 8 maanden). 
Elke dag heb ik geoefend met zelf in slaap vallen, en ik wou dat ik het wat meer los had gelaten. Want het ritme komt vanzelf, en veranderd ook om de haverklap. 
Heb je weleens van clusteren gehoord? Ik denk dat ze dat 's avonds doet. 

Doe gewoon wat goed voelt voor jou. Denk dat ieder kind en iedere mama anders is. Hier waren de drie rrr de sleutel tot een tevreden kind. Ze had altijd veel last van alle indrukken van de dag en een vast ritme voor eten slapen spelen hielp hier erg bij. 
legde haar altijd eerst in bed maar niet ten koste van alles. Heb haar vooral overdag vaak in de draagzak gehad voor een slaapje en s nachts zeker als ze in een sprong zak heerlijk in slaap gewiegd...
Zolang je jezelf er goed bij voelt om je kindje in slaap te wiegen of bij je te leggen is dit toch gewoon goed! Vertrouw maar gewoon op je eigen gevoel. 

Wat vervelend dat je je zo onzeker voelt. Volgens mij doe je het hartstikke goed. Ik had de eerste maanden met mijn kleintje 0 ritme. Ik voegde me gewoon naar wat hij nodig had. Als hij honger had dronk hij, als hij moe was sliep hij,.. of dat nou bij mij was, in de maxi cosi, in de box of op zijn speelkleed. Hij sliep alleen de nachten in zijn bed, dus als ik zelf ook in bed lag. Ik vond het helemaal geen probleem en ging gewoon mee in zijn flow. Zou dat voor jou ook niet kunnen werken? Als je niet het gevoel hebt dat er iets moet kan je ook niet falen. Gewoon goed op de signalen van je kindje letten. Als ze zo klein zijn hebben ze vooral heel veel nabijheid van mama nodig. Dat ritme ontstaat mettertijd vanzelf als je je kindje goed observeert. Succes en volg je moedergevoel!

Laat je niet opjagen door wat "hoort"! Zo klein is het heel normaal dat er nog geen touw aan vast te knopen is, en dat ze het liefst bij papa of mama ligt :) Als je er zelf echt knettergek van wordt, zou je kunnen proberen om het zelfstandig slapen aan te leren (ik zeg proberen, want er is geen garantie dat dat zomaar lukt!), maar als je het alleen voor je dochtertje wilt: lekker laten gaan. Ik kan mij de eerste maanden alleen nog maar in een soort waas voor de geest halen, waarin ik ook regelmatig om 2 uur 's middags nog in pyjama rondliep (of eerder: met een slapend kind op de bank zat).
Probeer regelmaat te creëren waar dat lukt, door vaste ritueeltjes bij bijvoorbeeld slapen en badderen. Verder hoef je nu echt nog niet alles volgens een perfect schema te doen! En als je kindje onrustig is na een drukke dag: logisch! Lekker veel knuffelen, en haar helpen alle nieuwe indrukken te verwerken :)
Succes! Je doet het goed!

Hier zit nog steeds niet echt een regelmaat... Dochter van 7 maanden..
Wij volgen haar ook.. dus onze hele dag is afhankelijk vanaf hoelaat zij waker wordt.. vaak tussen 05.30u / 06.00u.
En als ze niet in bed wilt zoeken we wat ze dan wel wilt.. draagzak/kinderwagen/arm... Soms is ze daardoor 4u lang wakker waardoor ons 'ritme' van die dag volledig door de war haalt.. erg vervelend
Ik kan je ook niet echt de tip geven.. alleen volg je kindje en die bepaalt uiteindelijk een schema....
Mijn dochter is erg gevoelig voor prikkels.. dus dat vermijdt ik.. als zij niet persee mee hoeft naar ene verjaardag dan neem ik haar niet mee(alleen bij directe familie en waar ik haar graag mee naar toe wil nemen)
Ik heb ook moeten leren, het gaat ten slotte ten koste van je kindje zn slaap dus dag staat voorop.. dan ziet je omgeving haar maar minder.. zou ik me niet zo druk over maken

Terug
Bovenaan