HELP! : Rust,Reinheid&Regelmaat

Wij hebben ook een periode gehad dat de kleine man niet in zijn bedje wilde tot aan zijn laatste fles. Er tegen vechten  kost jullie beiden veel te veel energie en dat is zonde! 
Volgens mij was onze kleine man ook rond die leeftijd, dan hebben ze zo'n clustermoment en hebben ze heel erg de behoefte bij je te zijn. 
Wat wij deden was iedere avond op dezelfde tijd ongeveer naar boven, flesje geven en in bed. Als hij dan begon te huilen, namen we hem mee naar beneden en legde ik hem in zijn wipstoeltje naast me, daar sliep hij dan gewoon, terwijl ik hem wat wiegde en wat zong/kletste.
Wij hebben onze zoon nooit alleen laten huilen in bed, zeker tot een half jaar niet, daarom haalden we hem er met die fase ook gewoon weer uit. En dat is ook gewoon goed gekomen, want na die fase ging hij gewoon weer normaal naar bed. Dus je doet het goed en het komt goed!

Tips over regelmaat heb je denk ik genoeg gehad. Wel wil ik even een tip geven over de reflux. Dat is namelijk eigenlijk altijd een symptoom ergens van, bijvoorbeeld allergie of flinke toeschietreflex. Johannesbroodpitmeel geven lost het onderliggende probleem niet op, en is een achterhaald advies. Vaak krijgen kindjes hiervoor alleen maar meer klachten. 
Heeft er al eens een lactatiekundige meegekeken? Die kan helpen de oorzaak van de reflux te vinden en dat op te lossen. 

Je doet het gewoon goed als je het doet zoals het voor jou goed voelt. Mijn dochter is bijna 1 en heeft nog steeds geen vaste slaaptijden. En daardoor eigenlijk ook geen vaste eet tijden. Slapen? Ja dat gaat prima, al slaapt ze nog niet door. Ik maak me er maar niet druk om. Wat ik namelijk we heb is een super lieve, vrolijke en relaxte baby, die heel goed zelf aangeeft wat ze wilt. Ze kan zelfstandig spelen en legt haar hoofd op mijn schoot als het tijd is voor een dutje. Ik begrijp je onzekerheid, er staat zoveel geschreven en je lijkt het zo snel ‘fout’ te doen, maar baby’s komen nu eenmaal niet met een gebruiksaanwijzing. Die eerste maanden, zeker eerste drie, willen ze gewoon bij jou zijn. Daarna ging het zelf slapen hier van een op andere dag vanzelf. En soms gaat het nog steeds niet. 

Volgens mij doe je het al hartstikke goed hoor. Regelmaat is best lastig te krijgen met een kleintje. Het teleurstellende vond ik dat als je eindelijk een ritme hebt, ze het gewoon weer zelf omgooien. Gewoon meegaan met wat je baby wilt. Heeft ze honger, dan eten geven. Is ze moe, tijd voor slapen. Als ons mannetje een jengeldag had of prikjes had gehad, dan wist ik dat het die dag niks meer ging worden. Dus joggingbroek aan, op de bank met baby slapend in m'n ene arm en de afstandsbediening in m'n andere hand. Die avond uurtjes vonden wij in het begin ook moeilijk. Waarom huil je nou de hele avond dacht ik dan. Tot we erachter kwamen dat ie gewoon moe was ? Hij ging eerst tegelijk met ons rond tien uur naar bed. Toen zijn we hem om zeven uur naar bed gaan doen en dat ging prima. Hij sliep bij ons op de kamer in een wiegje. Overdag sliep ie in de kinderwagenbak of meestal bovenop mij. Wat de meeste babies toch het fijnste vinden ?

Rust reinheid regelmaat zit 'm naar mijn interpretatie ook meer in elke keer handelingen op dezelfde manier herhalen. Dus slapen, verschonen, drinken, knuffelen, repeat. 
Als je je kind volgt kun je vaak wel een ritme ontdekken, dat blijft dan een paar dagen hetzelfde en dan verandert het weer. 
Ik denk dat mijn dochter vanaf dat ze 7 maanden is ongeveer hetzelfde ritme aan ging houden iedere dag, daarvoor was het dagelijks zoeken. Nu is ze 8,5 maanden en kan ik op de klok kijken, al houdt ik haar uiteraard nog steeds goed in de gaten, maar over het algemeen gaat ze op dezelfde tijden naar bed.
Ik sluit me dus aan bij bovenstaande om je baby te leren kennen en die te volgen. Dat scheelt jullie beiden een hoop frustratie. En heus, het komt vanzelf goed. :) 

Oh en dat wakker in bed leggen, dat heeft echt geen zin de eerste 3 maanden. Op internet lees je ook veel over het vierde trimester, en daar kan ik persoonlijk meer mee. Je kindje beseft nog niet dat hij los van zijn moeder bestaat, laat staan dat hij al kan leren slapen... Daar mag je hem gelukkig gewoon nog mee helpen! Je kunt 'm niet verwennen ;) Ik heb de eerste maanden ook uren op de bank gezeten met een slapende baby op de arm, of in de draagdoek dan heb je je handen wel vrij.

Hee Mama's!
Wat fijn om al deze reacties te lezen. Hier heb ik echt enorm veel aan. Gisteren heb im het ook maar een beetje los gelaten.. ze was wakker, tja... so be it. Ze heeft gisteren avond 3 kwart van de avond aan de borst gelegen, dus dat clusteren is te herleiden.
Wat betreft de reflux: ik heb een sterk toeschietreflex, hierdoor geven we savonds/sochtends al een flesje met gekolfde melk. T punt is alleen: ik krijg er met de kolf niet genoeg uit voor de kleine meid. Ze wil daarna altijd nog aan de borst. Vanmorgen ook: 100cc gekolft, maar ze bleef onrustig. Ik heb dr aan de borst gelegt en 10 minuten later is ze voldaan en laat zelf los. Dan is ze een hele tevreden baby.
Wat ik vooral lees is: go with the flow! & let it go. Ze is nog te jong.. en inderdaad: ik kan haar niet verwennen. Ik ga m'n best doen ladies! Thanks a lot!

Oh ik zie dat je al hebt gereageerd dat het beter gaat, maar ik zou ook willen zeggen: je doet het hartstikke goed!!!! En wees niet te streng voor jezelf!
Echt als je op internet zoekt lijkt het alsof iedereen magische baby's heeft, die met 4 weken al in een perfect ritme zitten. Vond het boek "buskruit met muisjes" een erg fijn boek, alleen van het gedeelte over slapen/voeden/ritme werd ik in het begin ook flink onzeker. Probeer het los te laten (zoals je nu blijkbaar ook al doet, lekker bezig :)!). Het komt vanzelf goed! Ik heb het gevoel dat jij omschrijft ook gehad en op een gegeven moment losgelaten omdat ik echt kapot was, bijna twee weken min of meer non stop met mijn zoon op de bank gelegen - hielp echt en had ik eerder moeten doen.
Vanaf een maand of 6 begon er bij ons echt een ritme in het slapen overdag te komen. Al wel wat eerder zat er ritme in met voeding, maar mijn zoontje krijgt al vanaf 1 maand kunstvoeding dus dat is wel anders dan borstvoeding.

Terug
Bovenaan