Help...?

Gabriël is inmiddels 16,5 week oud (geboren op 13 november, 7 weken te vroeg, met een gewicht van 2366 gram). Hij weegt nu ongeveer 5,5 kg. Hij heeft mogelijke koemelkallergie (de KA wil pas testen als hij 1 jaar oud is) en reflux en heeft nu speciale (kunst)voeding (Nutramigen) en medicatie (Zantac).

Hij heeft inmiddels zijn eigen ritme gevonden in voedingen (elke 5 uur een fles) en houdt dit netjes aan (ook 's nachts). Hij krijgt dus ongeveer 5 flessen per dag en slaapt nog niet door (maar dat vind ik niet erg). Hij krijgt flessen aangeboden van: 160 ml water + 5 scheppen KV + 3 scheppen JBPM. Om de fles wordt hier nog 1 theelepeltje maisolie aan toegevoegd ivm moeilijk poepen (op aanrading van de KA). Hij drinkt ze af en toe leeg maar laat vaak tussen de 10 en 60 ml staan. De laatste weken begon hij weer moeilijker te doen, en dan vooral rondom de tijd dat wij willen gaan eten in de avond. We geven hem telkens voordat wij gaan eten de fles (hij wordt wakker als ik ga koken), maar dat maakt hem niet rustiger. Meer in de fles doen heeft geen zin, dan laat hij gewoon meer staan. We laten hem bij ons zitten als we eten, zodat hij ons goed kan zien en geven hem dan iets in zijn handen om mee te spelen of in zijn mond te stoppen, een simpel spuugdoekje heeft hij het liefst. Maar hij wordt vaak zo overstuur dat wij om de beurt moeten eten zodat een van ons met hem door het huis kan lopen. Meestal is het weer over als wij hebben gegeten, al gebeurt het ook vaak dat hij onrustig blijft tot hij moe genoeg is om naar bed te gaan (meestal tussen 9 en 10, na zijn 'laatste' fles). Ik heb ook geprobeert hem een hapje wortel te geven (schoongemaakte worteltjes gekookt in vooraf afgekookt water zonder enige toevoegingen en gepureerd tot een glad papje). De eerste keer vond hij het prachtig en at 2 eetlepels! De 2e en 3e keer bleef het bij 1 eetlepel (wat ik ook al erg veel vond) en de 4e dag wilde hij het niet meer. Ik heb hem overigens geen worteltjes gegeven ter vervanging van een fles hoor! Het was enkel om te proeven, maar goed daar dus mee gestopt. Pap geven is geen succes, ondanks dat hij het wel lekker lijkt te vinden wordt hij er een stuk onrustiger van, dus daar ook maar mee gestopt.

Nu vraag ik me af of wat ik doe fout is, ik ben tenslotte pas voor het eerst mama. Hij heeft mogelijk allergiën, maar het kan ook zijn dat hij die dus niet heeft. Heeft iemand ideeën of tips? Of zal ik toch weer even aan de KA of het CB vragen wat ik moet doen?
 
Hey meid,

Sorry niet echt een tip voor je..
Herken het wel. Echt rustig en samen eten doen we nauwlijks of met een kleine erbij die zit te huilen. Hij heeft dit vanaf het begin al gedaan en ik koppel het maar aan het "moeilijke uurtje". (al heeft hij er meer op een dag hihi). Ik merk dat hij gewoon moe is aan het eind van de dag. Ben de afgelopen tijd bezig om hem meer slaap te bieden maar hier verzet hij zich hevig in.. lastig.
Hoe slaapt gabriel?

Mocht je het gaan vragen aan de ka of bij het cb hoor ik graag hun reactie..

sorry dat ik geen gouden tip voor je heb!

lfs

 
Tnx voor je reactie! Ondanks dat je geen tips hebt ;-)

Hier is dat ook zo, al duurde het in het begin veel langer en kwam het (volgens mij) hoofdzakelijk door pijn van de reflux en mogelijke allergien :-(
Vervelend he? Ik weet ook niet zo goed wat ik er mee aan moet, probeer altijd maar te denken 'het was eerst veel erger dus dit gaat vast ook wel over', maar goed zover zijn we nog niet :p

Gabriel slaapt wel beter dan hij deed, meestal overdag (tussen 11:00 en 22:00) slaapt hij bij elkaar ongeveer 3-4 uurtjes, meer kunnen we er helaas (nog) niet van maken. Dan 's nachts slaapt hij ongeveer van 22:00 tot 03:00, dan een voeding, dan weer van 04:00 tot 07:00, dan medicatie en voeding, die hij meestal weigert tot 08:00 - 08:30, daarna is hij moe maar wil niet slapen, maar meestal lukt het om hem toch van 10:00 tot 11:00 nog een uurtje in bed te krijgen. Hij slaapt dus ongeveer 12-13 uur per 24 uur. Hij heeft wel 1-2 dagen per week waarop hij extra veel moeite heeft met slapen en dan slaapt hij dus wel minder, denk ongeveer 10 uur op een hele dag.

Ik ga woensdag weer even naar het CB om te meten en wegen, als er tijd voor is wil ik wel proberen het te vragen, maar het kan zijn dat ik moet wachten tot over 2 weken, dan hebben we een afspraak (en 3e set prikjes ;-()

Liefs, Marieke
 
Wat slaapt Gabriel weinig zeg...fleur van bijna 2 slaapt nog 15 uur op een dag! Elise slaapt ongeveer 17 uur! Als je hem nou echt op vaste tijden in bed gaat leggen elise slaapt tot 8.00 gaat dan tussen 11-12 naar bed, en van 13-15uur en van 17 tot 18 uur! Ik leg haar eigenlijk altijd in bed...met uitzondering dat we weg zijn dan slaapt ze in de wagen of maxicosi! Misschien is hij wel TE moe..? Wat beterft het probleem met het eten..tja lastig..das ook wel het moment dat elise het vaakst een moeilijk uurtje heeft! Hoort er ook wel bij denk ik...geen tips! Suc6 met je mooie ventje!
 
Ja hij heeft altijd al slecht geslapen hoor helaas :-( Ook in het ziekenhuis, terwijl hij voor zijn leeftijd daar echt nog bijna 24 uur had moeten slapen, was hij heel vaak gewoon wakker... Ik probeer hem wel 1-2 uur na elke voeding (behalve die 's avonds en 's nachts natuurlijk) in bed te leggen, maar hij wordt dan heel overstuur. Hij heeft ook nog wel last van zn darmpjes hoor en daar wordt hij ook vaak wakker van.
In zijn slechtste periode sliep hij zo'n 6-9 uur op een dag, en toen was hij dus 1-2 maanden oud... :-(

Ik denk wel dat het ook met vermoeidheid te maken heeft, hij raakt heel snel overprikkelt en ik kan niet elke dag iets met hem gaan doen of iemand over de vloer hebben. We moeten na elke dag met iets weer een dag met niets hebben om bij te komen.
Vooral na een ziekenhuisbezoek is hij erg overstuur, maar ja dat is natuurlijk OV in en uit, ziekenhuis in, veel mensen, in het ziekenhuis dan weer 5 keer uit en aan kleden, mensen die aan hem zitten en onderzoeken enzo, mja ik zou er persoonlijk ook niet erg vrolijk van worden ;-)

Maar goed, we gaan gewoon door met wat we doen dan. Gewoon telkens weer in bed proberen te leggen, misschien gaat hij toch nog wat meer slapen en raakt hij dan wat minder overprikkelt :)
 
pling, misschien een tip uit het zuiden. Wij kwamen er na tien weken achter dat Milan veel te veel prikkels kreeg terwijl wij het idee hadden dat het wel prikkelvrij was. We hadden constant de tv of radio aan, milan sliep(niet dus) overdag in de box in de woonkamer waar wij zaten en volgde alles wat wij deden. In de box lagen allemaal knuffels. Al die dagelijkse dingen waren al genoeg om hem aan de stuiter te krijgen. Ik ben hem toen
overdag in zijn bed gaan leggen. Gewoon even helemaal niets, behalve een wit plafond.
Daar heeft hij wel aan moeten wennen en wij ook :-D
Maar dat was meer een tip voor het niet slapen.

Dikke knuf meis, ik hoop dat Gabriël gauw een beetje rust in zijn lijfje vindt.
 
Hoi Marieke,

Hier even een berichtje van een oktobermama;) heeft Gabriël veel last van zijn ontlasting? Mearle is vanaf week 5 al de pineut, tot een week of 4 geleden constant kindicol gebruikt, af en toe babyclisma's en de ha maar zeggen dat het niets was. Uiteindelijk door het kdv zijn wij naar de osteopaat geweest, en sinds we daar zijn geweest is de kleine meid een stuk rustiger. (na de eerste 2 behandelingen was ze iets minder te pas een dag..) maar het heeft haar heel veel verlichting gegeven en nu warempel poept ze elke dag! zonder te huilen. Misschien heb je er wat aan;) Veel liefs Marjolein
 
Hier een septmama..
Ik las dat je je zoontje ook al groentehapje hebt gegeven, opzich niet erg want hij zit al op de goede leeftijd, maar ik lees bij andere mama's die een kleintje hebben met een bepaalde allergie (of kans erop) dat ze het advies hadden gekrege om te wachten tot 6mnd met bijvoeding geven..
Of dit helemaal klopt (verstandig) is ofnie weet ik niet want mijn dochter heeft daar geen last van, maarwou het toch ff met je delen..
Dan kun je het even navragen..
gr een septmama
 
Terug
Bovenaan